Citat:
Ursprungligen postat av
milleniumet
Hej,
Jag har gjort en rejäl tabbe och saknar 1 kurs från första året vilket troligtvis kommer sluta med att jag måste skjuta upp min c-uppsats med 1 år. Har klarat allt annat förutom den kursen.
Anledningen varför jag gör denna tråd är för att jag är nyfiken på huruvida en arbetsgivare kan se på detta. Har ni några erfarenheter? Min gissning är att det inte är hela världen och att jag fortfarande kommer kunna få en jobb relaterat till min utbildning. Vet att många arbetsgivare inte ens ber om examensbevis (antar dock att det större företagen gör det?) och om dom nu gör det så är en släpande kurs, dvs. C-uppsatsen 15hp, inte något som gör att dom nekar en.
Läser data och systemvetenskap om det har någon betydelse.
Varför måste du skriva uppsatsen ett helt år? Kan du inte bara skriva den nästkommande termin?
Samt, varför måste du skjuta upp uppsatsen? Har du en halvfärdig uppsats idag? Kan du inte bara komplettera om du missar deadline?
Annars bör det inte vara ngt problem bara du är ärlig. Men ta ut examen, vad du än gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
DJ-Emerald
Nackdelen med situationen är ju den att det kommer att se ut som att du tagit 1 år längre tid på dig med studierna. Trots att det endast är pga en kurs så finns det en risk att en arbetsgivare ställer sig frågande till detta, och undrar om du fått underkänt på något. Fast då är det ju bara att säga som det är - och du kan ju trots allt inte göra något åt saken. Det är bara att lösa det hela genom att slutföra så snart du kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
milleniumet
Å andra sidan är det ett år som jag jobbar heltid på? För att förtydliga har jag bekanta som har blivit tvungna att ta ett extra år för att dom har 3-4 kurser som släpar, inte bara 1 kurs. De tar alltså en kandidat på 4 år. Jag planerar ju att arbeta heltid under perioden jag väntar på nästa c-uppsats-tillfälle.
Update: Och jo, jag gissar att de störta it-konsult bolagen som jag är intresserad av att jobba på ber om t.ex examensbevis - så dem kan jag nog stryka. Accenture som exempe ber t.om gymnasiebetyg.
Att ta examen ngt år senare än utsatt tid är självklart inget problem för framtida jobb, så gör många.