2018-08-26, 13:57
Medlem
Ni som försörjer er som programmerare/utvecklare utan högskoleutbildning, hur har ni kommit till där ni är idag?

Tänkte att det kan vara intressant med inspiration och tips till de som vill ändra inriktning men inte vill gå en utbildning på 1-5 år.

Skriver upp lite frågor:

1. Vilka språk/tekniker lärde du dig innan du började fundera på nästa steg som har att göra med "fråga 2."?

2. Är du egenföretagare eller jobbar du för ett företag?

3. Om du jobbar för ett företag, hur gjorde du för att stå ut från mängden i en intervju och sedan få jobbet?

4. Hur ser en arbetsgivare på en självlärd person inom detta området?

5. Ångrar ni er att ni inte läste en utbildning inom området?

6. Övriga tips till oss som vill jobba som programmerare/utvecklare? (här är det okej att skriva om en utbildning är väldigt viktig för att landa ett jobb inom området)
Citera
2018-08-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c
1. Vilka språk/tekniker lärde du dig innan du började fundera på nästa steg som har att göra med "fråga 2."?

Jag började med basic i VIC20 på 80-talet. Sen blev det inte så mycket programmerande. Började lära mig windows på 90-talet och att sätta upp servrar med Windows NT. I början på 2000-talet höll en polare på med ASP, så jag tänkte försöka. Gick åt helvete. Men när jag provade .NET gick det bättre. Började med VB.NET, men gick snabbt över till C#.

Citat:

Jag är egenföretagare idag, men har varit anställd innan.

Citat:
3. Om du jobbar för ett företag, hur gjorde du för att stå ut från mängden i en intervju och sedan få jobbet?

Jag sökte jobb som telefonist, och när jag berättade att jag höll på med en del programmering på fritiden ville de att jag skulle skriva en del applikationer.

Citat:

Beror nog på arbetsgivaren. Andra programmerare med utbildning kan bli kinkiga om man är bättre programmerare än dessa.

Citat:

Nej, har klarat mig ändå.

Citat:
6. Övriga tips till oss som vill jobba som programmerare/utvecklare? (här är det okej att skriva om en utbildning är väldigt viktig för att landa ett jobb inom området)

Vill man gå sin egen väg är det viktigt med egna projekt. Skit i "häftiga" spel och liknande, lös reella problem. Skriv ekonomisystem eller liknande. Lär dig utveckla enkla GUI, låt applikationen göra jobbet, inte användaren. Sådant är vad arbetsgivare tittar på. Vidare, skriv ren och snygg kod. Klottra inte ner skiten med en massa kommentarer. 3 studieråd: Läs clean code, Läs clean code, Läs clean code.
Citera
2018-08-26, 14:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Innan mitt första IT-jobb: Väldigt grundläggande ActionScript 2 och HTML. Började jobba utan någon särskilt imponerande kunskap alls. Nästan pinsamt låg.

Innan det nuvarande: På tok för många att räkna upp. Men högsta fokus innan det nuvarande var väl typ SQL, Cjavascript, funktionell programmering, webb, e-handelssystem och PHP skulle jag rent spontant säga.

Citat:
Anställd. Har haft företag.

Citat:
Jag visade upp några projekt och har en personlighet de uppskattar. De uppskattade min tekniska kompetens och min glöd. Jag är en såndär person som kan bli helt fängslad och uppslukad av nästan vad som helst, och inte minst IT. Det är i det närmaste magiskt för mig. Jag visade båda delarna mycket väl i mina många projekt (allt mellan mjukvara till fysiska maskiner och små finurliga uppfinningar). Just glöden vet jag är ett stort plus hos såväl utvecklare som arbetsgivare

Citat:
Bra, antar jag. ”Eliten”, tekniska chefer och andra viktiga positioner på företaget är säkert kanske ~50% självlärda. Vad som utmärker dem utöver kompetens är deras glöd.

Citat:
Nej. Tror snarare att det hade dödat mitt intresse och viljan att själv utforska, fråga och ”leka” med mina kunskaper.

Citat:
Starta egna projekt du tycker är roliga. Försök göra så mycket som möjligt från scratch.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-08-26 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in