Citat:
Ursprungligen postat av
Atom1c
1. Vilka språk/tekniker lärde du dig innan du började fundera på nästa steg som har att göra med "fråga 2."?
Innan mitt första IT-jobb: Väldigt grundläggande ActionScript 2 och HTML. Började jobba utan någon särskilt imponerande kunskap alls. Nästan pinsamt låg.
Innan det nuvarande: På tok för många att räkna upp. Men högsta fokus innan det nuvarande var väl typ SQL, Cjavascript, funktionell programmering, webb, e-handelssystem och PHP skulle jag rent spontant säga.
Citat:
2. Är du egenföretagare eller jobbar du för ett företag?
Anställd. Har haft företag.
Citat:
3. Om du jobbar för ett företag, hur gjorde du för att stå ut från mängden i en intervju och sedan få jobbet?
Jag visade upp några projekt och har en personlighet de uppskattar. De uppskattade min tekniska kompetens och min glöd. Jag är en såndär person som kan bli helt fängslad och uppslukad av nästan vad som helst, och inte minst IT. Det är i det närmaste magiskt för mig. Jag visade båda delarna mycket väl i mina många projekt (allt mellan mjukvara till fysiska maskiner och små finurliga uppfinningar). Just glöden vet jag är ett stort plus hos såväl utvecklare som arbetsgivare
Citat:
4. Hur ser en arbetsgivare på en självlärd person inom detta området?
Bra, antar jag. ”Eliten”, tekniska chefer och andra viktiga positioner på företaget är säkert kanske ~50% självlärda. Vad som utmärker dem utöver kompetens är deras glöd.
Citat:
5. Ångrar ni er att ni inte läste en utbildning inom området?
Nej. Tror snarare att det hade dödat mitt intresse och viljan att själv utforska, fråga och ”leka” med mina kunskaper.
Citat:
6. Övriga tips till oss som vill jobba som programmerare/utvecklare? (här är det okej att skriva om en utbildning är väldigt viktig för att landa ett jobb inom området)
Starta egna projekt du tycker är roliga. Försök göra så mycket som möjligt från scratch.