2018-08-25, 12:49
Medlem
Det verkar utbildas fler läkare än någonsin(men många går i pension också) vilket kan leda till att yrket förlorar sin status. Tror ni att yrket kommer att förlora sitt status i framtiden?
Citera
2018-08-25, 13:00
Medlem
Kapten-Booms avatar
Skulle i så fall inte säga att en statussänkning skulle bero på att fler utbildas utan mer på att arbetsvillkoren för sjukvårdspersonal i allmänhet kraftigt försämras pga. invandringen.

I Malmö är det t.ex. mer eller mindre farligt att arbeta på sjukhus då det numera är mångkulturell sjukvårdsvistelse som pågår där. Eftersom folk i hög grad förknippar status med arbetsvillkor finns risken att läkarnas status sjunker pga. detta.
Citera
2018-08-25, 13:39
Medlem
olasvenssons avatar
Att arbeta som lärare i USA har en hög status, lika hög som att vara läkare.

I Sverige blir lärare slagna. Läraryrket i Sverige har lika hög status som gatsopare.
Citera
2018-08-25, 13:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Det tror jag när det händer. Läkaryrket lär behålla sin status tills AI börjar ta jobben för doktorerna.
Citera
2018-08-25, 13:41
Bannlyst
Ja i takt med att befolkningen blir mer upplysta. I framtiden tror jag patientmakten blir större. Välja behandlingar själv osv.
Citera
2018-08-25, 14:42
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Att arbeta som lärare i USA har en hög status, lika hög som att vara läkare.

I Sverige blir lärare slagna. Läraryrket i Sverige har lika hög status som gatsopare.

Lär dig läsa. Han efterfrågar läkarnas status inte lärarnas.
Citera
2018-08-25, 15:00
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Läkarens status kan inte tas ifrån dom, läkarna är experter på sitt område.

Att sen våra politiker tagit av dom rätten att bedöma om personer bör vara sjukskrivna, efter sjukdom, ingrepp eller vad det må vara.

Den kompetensen har flyttats till försäkringskassan. Där personalen inte har någon sjukvårdsutbildning.
Arbetsförmedlingen, testar personer, och tillsammans med försäkringskassan bedömer dom om du är sjuk eller frisk. Dom här myndigheterna ser det friska, hur sjuk du är skiter dom fullständigt i.

Att läkarna finner sig i detta, förstår jag inte.

För att vara sjuk, då menar jag inte förkyld eller liknande. Måste du vara "frisk" annars knäcker myndigheterna dig. Och du blir psykiskt sjuk.

Läkarna är experter på det sjuka hos människan.
Citera
2018-08-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Läkarens status kan inte tas ifrån dom, läkarna är experter på sitt område.

Jo, men det är knappast nåt som är unikt inom just läkaryrket.

Som all offentlig service handlar det om de kan upprätthålla det sociala kontraktet och leverera den tjänst man som medborgare har rätt att kräva, när det börjar naggas i kanterna är inte spottloskorna långt borta.
Citera
2018-08-25, 19:21
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Är du riktigt sjuk eller har riktigt ont, kanske brutit något. Då söker du sjukvård, och får den hjälp för det du söker för.
Har du tex blindtarms smärtor, då är du nog inte så kaxig. Isåfall behöver du ju inte söka vård om du har egna idéer hur du ska bli bra
Sätt på ett plåster kanske.
Jag är glad att läkare finns. Det är en mångårig utbildning, med höga intagnongspoäng.
Citera
2018-08-25, 19:22
Medlem
vilken status?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här