2018-08-24, 14:22
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Funderade lite på reklam härom dagen. Började undra vilken grupp som konsumerar mest av: Blinda, döva och de som har både hörsel och syn kvar?

Att jag undrar beror på att jag personligen anser mig inte vara så påverkad av reklam, men jag kan även erkänna att jag är en värdelös köttsäck som alla andra och säkert går i reklamens fälla dagligen.

Får dock för mig (helt utan att leta information) att reklamen i stort sätt är utformad för norm-samhället, vilket då skulle vara riktat till dem som både ser och hör i högre utsträckning än de som lider av något handikapp.

Så frågan blir väl som topic säger. Vilka konsumerar mest och vad konsumerar de? Kan jag dra slutsatser att detta beror på att reklam?

Blinkande lyktor, häftiga ljud, fräsiga färger, musik som lockar till fotstamp et cetera. Vilket är bästa fällan att använda mot människor för att locka dem i konsumentfällan?
Citera
2018-08-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Funderade lite på reklam härom dagen. Började undra vilken grupp som konsumerar mest av: Blinda, döva och de som har både hörsel och syn kvar?

Att jag undrar beror på att jag personligen anser mig inte vara så påverkad av reklam, men jag kan även erkänna att jag är en värdelös köttsäck som alla andra och säkert går i reklamens fälla dagligen.

Får dock för mig (helt utan att leta information) att reklamen i stort sätt är utformad för norm-samhället, vilket då skulle vara riktat till dem som både ser och hör i högre utsträckning än de som lider av något handikapp.

Så frågan blir väl som topic säger. Vilka konsumerar mest och vad konsumerar de? Kan jag dra slutsatser att detta beror på att reklam?

Blinkande lyktor, häftiga ljud, fräsiga färger, musik som lockar till fotstamp et cetera. Vilket är bästa fällan att använda mot människor för att locka dem i konsumentfällan?

Googla på målgrupp. Återkom sen!
Citera
2018-08-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts

Det finns bara ett mål med reklam idag, att konditionera ditt undermedvetna.
När du ex. tror att du själv har kommit på att du vill ha ett specifikt märke eller att du gillar ett märke lite extra, då har det fungerat!

Vad kommer försigå i våra huvuden om 50 år om vi fortsätter konsumera reklam i samma takt som idag? Det är mycket vi kan påverka, men inte det undermedvetna.

Mycket intressant diskussion, följer.
Citera
2018-08-24, 16:10
Medlem
franges avatar
Miljöpartistiska statsråd verkar ju iallafall vara i topp bland de som konsumerar bensin, diesel, giftiga båtfärger och flygbränsle...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in