2018-08-24, 09:26
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Negativt på vilket sätt? Det visar att man kan arbeta hårt och det värderar arbetsgivaren säkert högt med tanke på att män i genomsnitt arbetar 35h/vecka i hela Sverige enligt scb.
Fast att du jobbat 48h/vecka säger inte att du har jobbat hårt, det säger bara att du har jobbat övertid varje vecka.
Är du en slacker som inte klarar av jobbet på normal arbetstid? Varför ska de anställa dig när det säkert finns någon annan sökande som inte behövt jobba övertid, och därmed klarar arbetsbelastningen på normal arbetstid?
Citera
2018-08-24, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Fast att du jobbat 48h/vecka säger inte att du har jobbat hårt, det säger bara att du har jobbat övertid varje vecka.
Är du en slacker som inte klarar av jobbet på normal arbetstid? Varför ska de anställa dig när det säkert finns någon annan sökande som inte behövt jobba övertid, och därmed klarar arbetsbelastningen på normal arbetstid?
Chefen kan säkert förklara inför framtida arbetsgivare hur hårt jag arbetade... Som en vanlig arbetstagare?
Citera
2018-08-24, 09:29
Medlem
Citat:
Var har jag skrivit att jag har tänkt bluffa?

Negativt på vilket sätt? Det visar att man kan arbeta hårt och det värderar arbetsgivaren säkert högt med tanke på att män i genomsnitt arbetar 35h/vecka i hela Sverige enligt scb.

Om inget tyder på att jag är utbränd efter det?
Men till vilken nytta då?
Läser man mellan raderna verkar det handla om en begränsad period sedan inget jobb alls.
Hur planerar man när någon jobbar 120% Och sen helt plötsligt 0?
Citera
2018-08-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Men till vilken nytta då?
Läser man mellan raderna verkar det handla om en begränsad period sedan inget jobb alls.
Hur planerar man när någon jobbar 120% Och sen helt plötsligt 0?
Tanken är att antingen studera eller jobba, det kommer aldrig bli ett hål i CV efter den arbetsinsatsen.
Citera
2018-08-24, 11:50
Medlem
Varför skriva antalet arbetstimmar i CV:et? Skriv var du jobbat och kort vad du haft för arbetsuppgifter. Alla förutsätter att man jobbat heltid och den tid som krävs för att utföra arbetet. Skriver någon antalet arbetstimmar i CV:et ser det mer suspekt ut. Vad är det man vill få fram med det?
Citera
2018-08-24, 14:59
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Förresten, jag kollade upp arbetstidslagen, det står att man får max arbeta 44h/vecka på ett helt år, har jag rätt? Man kan alltså inte arbeta 48h/vecka i ett helt år?

Man kan absolut jobba mer än 48h/vecka. Finns massa människor som jobbar mer än 48h/vecka...
Citera
2018-08-24, 19:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Var har jag skrivit att jag har tänkt bluffa?

Du skrev

"...vad händer ifall jag slår till med..."

Vilket betyder att du tänker hitta på det. Om du menade något annat så uttryckte du dig mycket märkligt.
Citera
2018-08-24, 21:04
Medlem
Katzyns avatar
Att du skriver ut att det var mer än heltid verkar bara korkat eller skrytsamt.
Citera
2018-08-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ska erkännas att jag inte har åstadkommit så värst mycket i min livstid, dels pga jag har varit naiv och fortfarande ung.

Jag har ett ganska dåligt CV för min ålder... Men vad händer ifall jag slår till med 1 års arbete 48h/vecka och skriver det på mitt CV senare med referens? Blir det en jättestark merit bland alla okvalificerade yrken?

Har du jobbat på företaget överhuvudtaget? Heltid eller deltid? Varför ljuga om arbetstiden då? Handlar det om ett okvalificerat jobb, eller ett mer kvalificerat jobb? Är det ett okvalificerat jobb så blir det knappast en bättre merit för för att du har jobbat 48 h i veckan under ett helt år. Oavsett om det är lögn eller sanning. Dessutom brukar man normalt inte ange antalet timmar per vecka. Möjligen att man anger att det har handlat om extrajobb, deltidsjobb (och eventuellt sysselsättningsgrad) eller heltidsjobb. Men knappast att man anger att man har haft jobb och ständigt jobbat övertid.

Citat:
Chefen kan säkert förklara inför framtida arbetsgivare hur hårt jag arbetade... Som en vanlig arbetstagare?

Du tror inte att framtida arbetsgivare blir skeptiska till dina 48h-arbetveckor? Speciellt om det var så varenda vecka under ett helt år. Så att den frågan kommer upp när framtida arbetsgivare kontaktar din före detta chef? Om de nu vill ha en referens, och kontaktar chefen.
Citera
2018-08-27, 07:48
Bannlyst
Ett sätt som TS kan göra för att bättra på sitt CV , är jobba ideellt. Gärna något som gör nytta i samhället , som hemvärnet eller liknade. Annan sak kan vara att få en praktik något ställe. Det värsta man kan göra är att gå hemma och skrota inte gör någonting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in