2018-08-23, 22:51
Medlem
Ska erkännas att jag inte har åstadkommit så värst mycket i min livstid, dels pga jag har varit naiv och fortfarande ung.

Jag har ett ganska dåligt CV för min ålder... Men vad händer ifall jag slår till med 1 års arbete 48h/vecka och skriver det på mitt CV senare med referens? Blir det en jättestark merit bland alla okvalificerade yrken?
Citera
2018-08-23, 22:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Ska erkännas att jag inte har åstadkommit så värst mycket i min livstid, dels pga jag har varit naiv och fortfarande ung.

Jag har ett ganska dåligt CV för min ålder... Men vad händer ifall jag slår till med 1 års arbete 48h/vecka och skriver det på mitt CV senare med referens? Blir det en jättestark merit bland alla okvalificerade yrken?

Slår till med? Som i, hittar på? Bluffa inte i CV:t, du kan bli synad.
Citera
2018-08-24, 01:15
Medlem
Om du har ett "bra" jobb som sticker ut bland mängden så är det normalt just denna som en potentiell arbetsgivare kollar upp extra noga. Det ska sägas att även om du får ett arbete så är det skäl för uppsägning om det senare kommer fram att du ljugit på CV:t. Så gör nu inget korkat.
Citera
2018-08-24, 01:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jag skulle inte anställa en person som bara klarade ett arbete i ett år samtidigt som allt tyder på att han är utbränd.
Citera
2018-08-24, 05:28
Medlem
cacas avatar
Dålig merit!

Skulle kastat TS ansökan i papperskorgen direkt men följande anledning......

TS har en merit, ett arbete där han anger som merit att TS har arbetat massa och över årsarbetstiden och även en referens till detta. Slutsats TS har låg kännedom om vilka regler som gäller på arbetsmarknaden och även den han anger som referens. Vad är det mer för regler denna person inte klarar av att följa? Inget för oss att utreda då TS kanske ställer till med andra bekymmer i framtiden.

Tips till TS är arbeta, gör ett bra jobb och få bra referenser från jobbet i sig. Är ingen merit skriva med att man arbetat si och så många timmar under ett år utan VAD man gjort och RESULTATET av det man gjort.
Blir annars lite som om någon söker jobb som taxi chaufför och anger att jag kör alltid för fort och mitt personliga rekord är 260 km/h har referens som du kan ringa och kolla med att det stämmer att jag är en mycket snabb förare....
Citera
2018-08-24, 07:06
Medlem
bombaccis avatar
Omöjligt att svara på. Är meriten relevant för jobbet du söker? Om ja, då är det meriterande, om nej då är det inte speciellt meriterande.
Citera
2018-08-24, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK

I regel sätter arbetsgivaren stor viktigt på att man klarar balansen mellan jobb och privatliv. Att du har jobbat 48h/veckan i bara ett år är snarare en negativ "merit".
Citera
2018-08-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Slår till med? Som i, hittar på? Bluffa inte i CV:t, du kan bli synad.
Var har jag skrivit att jag har tänkt bluffa?
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
I regel sätter arbetsgivaren stor viktigt på att man klarar balansen mellan jobb och privatliv. Att du har jobbat 48h/veckan i bara ett år är snarare en negativ "merit".
Negativt på vilket sätt? Det visar att man kan arbeta hårt och det värderar arbetsgivaren säkert högt med tanke på att män i genomsnitt arbetar 35h/vecka i hela Sverige enligt scb.
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag skulle inte anställa en person som bara klarade ett arbete i ett år samtidigt som allt tyder på att han är utbränd.
Om inget tyder på att jag är utbränd efter det?
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-24 kl. 08:30.
Citera
2018-08-24, 08:32
Medlem
Förresten, jag kollade upp arbetstidslagen, det står att man får max arbeta 44h/vecka på ett helt år, har jag rätt? Man kan alltså inte arbeta 48h/vecka i ett helt år?
Citera
2018-08-24, 08:38
Medlem
Blaze.s avatar
Det går bra att ljuga i CVt men sköt det snyggt. Jag hade i alla fall inte ljugit om en anställning jag haft i Sverige, med risk för att bli ertappad. Bättre att i så fall säga att man har jobbat utomlands med ditten och datten men bara som en utfyllnad från att ha en riktig referens på papper. D.v.s så att det inte ser så tomt ut på arbeten man utfört. Men minst en riktig referens är ju att rekommendera.
Citera
2018-08-24, 08:47
Medlem
Nej det är inte en jättestark merit, om något kan det vara en liten merit om rätt person läser ditt CV.

Jag hade inte skrivit ut det om jag var du, dels för att det får dig att verka lite konstig och dels för att det kan kännas som att detta är din enda merit eftersom du skriver ut det, och är detta det bästa du har att komma med så är ditt CV väldigt svagt och du gör det tydligare genom att dra upp en sån sak.
Citera
2018-08-24, 09:13
Medlem
Gneggars avatar
Det går att inte att jobba så mycket övertid enligt arbetstidslagen. Dom kommer bara se dig som en lögnare och kasta dina papper i papperskorgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in