2018-09-04, 19:22
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
varför updaterar aldrig denna fond? nu kan man endast se senaste kursen ifrån fredags?

Har säkert att göra med att staterna höll stängt igår
Citera
2018-09-06, 08:36
Medlem
bokskog54s avatar
Imponerande av Avanza att få 47000 sparare i fonden så fort.

Säger nog något om intresset för indexfonder.
Citera
2018-09-06, 21:57
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ganska värdelös fond ändå, bara för det är billigare blir det inte bättre.

Jag har pratat en del med mina rådgivare på Nordea och dom föreslår att jag ska använda aktivt förvaltade fonder, dessa kostar lite mer 1.5% ungefär och då får man folk som verkligen bryr sig om avkastningen i stället för någon robot som bara sitter och köper aktier.

Roboten ändrar inte strategi men förvaltarna gör det och då ökar avkastningen dramatiskt jämfört med indexfonder.

Därför sparar jag både i fond och etf. jag kör aktiv globalfond och sedan kör jag xact bear and bull för att hedga om marknaden går bra eller dåligt för då går alltid 25% av min fondportfölj positivt.

Haha, du förstår väl att han säger detta endast för att Nordea tjänar pengar på att du har pengarna hos dom. Räkna på det själv. 1.5% vs 0.1% och jämför avkastningarna. 1.5% äter upp MYCKET av avkastningen på 10år.
Citera
2018-09-07, 12:08
Medlem
Blir nog att byta ut Spp USA mot denna faktiskt, så det blir:

Ca 50% Avanza global
Ca 25% acces Asien
Ca 25% Spp Sverige

Ist för:

Ca 33% Spp USA
Ca 33% Spp Sverige
Ca 33% acces Asien

Enda skillnaden blir typ billigare och mer diversifiering och exponering mot Europa etc

Vad tycks?
Citera
2018-09-08, 17:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Blir nog att byta ut Spp USA mot denna faktiskt, så det blir:

Ca 50% Avanza global
Ca 25% acces Asien
Ca 25% Spp Sverige

Ist för:

Ca 33% Spp USA
Ca 33% Spp Sverige
Ca 33% acces Asien

Enda skillnaden blir typ billigare och mer diversifiering och exponering mot Europa etc

Vad tycks?

om man vill pilla i detaljerna skulle jag säga att 25% i sverige är för högt. 10-15% räcker

60-30-10 alt 65-25-10
Citera
2018-09-08, 23:48
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
om man vill pilla i detaljerna skulle jag säga att 25% i sverige är för högt. 10-15% räcker

60-30-10 alt 65-25-10

10% är väldigt lågt om du tänker bo i Sverige i framtiden
Citera
2018-09-09, 00:33
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
10% är väldigt lågt om du tänker bo i Sverige i framtiden

Motivera
Citera
2018-09-09, 00:48
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Motivera

Går Sverige extremt bra och du inte är med på båten kommer din relativa köpkraft gå ner jämfört med övriga invånare. DVS du kanske inte kan köpa huset du drömt om vid pension
Citera
2018-09-09, 10:22
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Går Sverige extremt bra och du inte är med på båten kommer din relativa köpkraft gå ner jämfört med övriga invånare. DVS du kanske inte kan köpa huset du drömt om vid pension

Sant, men jag ser det som orimligt då sverige idag är i stort beroende av export till omvärlden. Att sverige går extremt bra och omvärlden dåligt tror jag inte kommer ske. Sverige är inte ens 1% av världsekonomin, jag skjuter heldre med hagelbrak än automatkarbin
Citera
2018-09-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okoncentrerad
För mig spelar det ingen större roll vad avgiften är så länge fonden presterar bättre än jämförbara fonder. Jag har hellre en fond med 5% avgift och 10% avkastning än en fond med 0% avgift och 9% avkastning.

10-5=5
9-9=9
Förklara gärna varför det första är bättre.....
Citera
2018-09-09, 11:26
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
10-5=5
9-9=9
Förklara gärna varför det första är bättre.....

Avkastning är efter dragen avgift, och 15%-5%=10% är helt klart bättre för dig än 9%-0%=9%.

Helt klart den bästa fondstatergin om man kan se in i framtiden.
Citera
2018-09-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Länsförsäkringar Global:
Stopptid 13:00
Affärsdag Köp Samma dag
Affärsdag Sälj Samma dag

Avanza Global
Stopptid 10:00
Affärsdag Köp Nästa dag
Affärsdag Sälj Nästa dag

Ser ni inte att det är ett sämre koncept ni köper? Avanza kommer ju utöver avgiften även att tjäna pengar på tidsskillnaden. Samtidigt får spararna svårare att utnyttja köp- och säljlägen på börsen. Den lilla avgiftsskillnaden är inget värt jämfört med vad du förlorar i flexibilitet.

Länsförsäkringars fond jämför sig med ett avkastningsindex medan Avanzas fond jämför sig med ett index utan utdelningar. Det är klart att en fond som återinvesterar utdelningar alltid slår ett index utan utdelningar.

Segare köp&sälj tid är bara bättre då det motverkar tajming, bara så du vet...

Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ganska värdelös fond ändå, bara för det är billigare blir det inte bättre.

Jag har pratat en del med mina rådgivare på Nordea och dom föreslår att jag ska använda aktivt förvaltade fonder, dessa kostar lite mer 1.5% ungefär och då får man folk som verkligen bryr sig om avkastningen i stället för någon robot som bara sitter och köper aktier.

Roboten ändrar inte strategi men förvaltarna gör det och då ökar avkastningen dramatiskt jämfört med indexfonder.

Därför sparar jag både i fond och etf. jag kör aktiv globalfond och sedan kör jag xact bear and bull för att hedga om marknaden går bra eller dåligt för då går alltid 25% av min fondportfölj positivt.

Det där var det roligaste jag läst på länge, "folk som bryr sig" haha det är helt tvärtom de skrattar åt dig medan de tar dina pengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in