2025-05-01, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Fast Avanza Global är ju inte markadsviktad. Den har ökat sin investering i stora amerikanska techbolag, mer än vad som är marknadsvikten. Så det blir ju inte så konstigt att det slår extra hårt mot Avanza Global när techbolagen går ner.

Så det är lite missvisande av dig att prata om techbolag i världsindex, när Avanza Global inte följer något världsindex.
Om.man vill ha en fond som verkligen är global, vad ska man då satsa på?
Citera
2025-05-02, 06:06
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Jag har Avanza Globalfond. Den har backat 13% i år, en total katastrof. Hur kan den vara så usel? Dow Jones har backat ett par procent, liksom de flesta andra stora börser. Stockholm är väl upp nån procent i dagsläget. Avanza Global, sämst i världen...

Globalfonder ligger tyngre i Nasdaq än Dow Jones, som är ett industriindex.

Nasdaq har gått minus 8% i år. Lägg till att USD har tappat 10% mot SEK under året.
Citera
2025-05-02, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Globalfonder ligger tyngre i Nasdaq än Dow Jones, som är ett industriindex.

Nasdaq har gått minus 8% i år. Lägg till att USD har tappat 10% mot SEK under året.
Okej, den perfekta stormen m a o. Har förlorat 40-50000 i år p g a Trump, men ligger ändå hyfsat bra plus totalt sett eftersom jag hållit på några år. Bara att bita ihop och vänta ut problemen.
Citera
2025-05-05, 19:06
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Jag har Avanza Globalfond. Den har backat 13% i år, en total katastrof. Hur kan den vara så usel? Dow Jones har backat ett par procent, liksom de flesta andra stora börser. Stockholm är väl upp nån procent i dagsläget. Avanza Global, sämst i världen...

Jämför med Handelsbankens globalfonder, Länsförsäkringar etc. så märker du att det inte är unikt för just Avanza Global att ha det kämpigt i år.
Citera
2025-05-05, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jämför med Handelsbankens globalfonder, Länsförsäkringar etc. så märker du att det inte är unikt för just Avanza Global att ha det kämpigt i år.
Japp! Och USA-fonderna har haft det ännu ett snäpp värre. Dollarraset har bidragit mycket också. USA-börserna har återhämtat fallet efter "liberation-day" men fonderna har långt kvar då dollarn fortfarande ligger kvar lågt.
Citera
2025-05-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Mitt misstag, jag trodde fonderna var mer globala än de är. Jämn fördelning mellan bröderna i USA, Japan, Europa och så hade suttit fint. Lite mer spridda risker.
Citera
2025-05-05, 21:56
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Mitt misstag, jag trodde fonderna var mer globala än de är. Jämn fördelning mellan bröderna i USA, Japan, Europa och så hade suttit fint. Lite mer spridda risker.
Avanza Global är upp 88% på 5 år. En USA-fond är upp 106%, Europa 74% och Japan 40%. Således har USA trots detta "katastrofala" år med dollarförsvagning fortfarande dragit det tyngsta lasset till din globalfond. USA är störst bäst och vackrast och globalfonder reflekterar detta, sitt still i båten.
Citera
2025-05-09, 17:59
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Om.man vill ha en fond som verkligen är global, vad ska man då satsa på?

Sen Avanza Global smalnades av har jag bytt till DNB Global Indeks S som är vad den gamla Avanza Global är. Något högre avgift men då får man hela västvärldens index.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in