2018-08-23, 22:02
Medlem
U22s avatar
Jag fyller snart 22 år och har inkomst varje månad (CSN), men 0:- sparat. Anledningen till detta är att jag under mitt liv endast pluggat och levt på CSN där jag klarat mig precis och inte fått så mycket över.
Jag har även sommarjobbat en del i mitt liv, men dessa pengar har jag använt som resepengar då jag varit ute och rest väldigt mycket.

Hur gamla var ni när ni började spara "på riktigt"? Och jag söker även lite tips på hur jag kan spara med pengar, då jag känner att jag vill det. Till att börja med kan jag lägga undan 500 i månaden från CSN, för att sedan börja med lite högre siffror. Tror ni detta kan vara en bra början? mvh
Citera
2018-08-23, 22:08
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Jag fyller snart 22 år och har inkomst varje månad (CSN), men 0:- sparat. Anledningen till detta är att jag under mitt liv endast pluggat och levt på CSN där jag klarat mig precis och inte fått så mycket över.
Jag har även sommarjobbat en del i mitt liv, men dessa pengar har jag använt som resepengar då jag varit ute och rest väldigt mycket.

Hur gamla var ni när ni började spara "på riktigt"? Och jag söker även lite tips på hur jag kan spara med pengar, då jag känner att jag vill det. Till att börja med kan jag lägga undan 500 i månaden från CSN, för att sedan börja med lite högre siffror. Tror ni detta kan vara en bra början? mvh

Börja redan nu lägg udan 500kr varje månad det kan komma en dag när du verkligen behöver pengarna om kylen går sönder till exempel.
Citera
2018-08-23, 22:20
Medlem
Ygg3s avatar
Låter inte helt stabilt o leva på CSN - skaffa dig ett jobb och sen börja spara efter det.

Man borde börja spara så fort som möjligt, och även ett par hundralappar i månaden blir till mycket över lång tid så du måste inte spara enorma summor i månaden.
Citera
2018-08-23, 22:50
Medlem
Börja redan nu. Hur mycket du sparar är inte så viktigt än så länge, det viktiga är att du kommer igång och får igång "tänket", så att sparandet så småningom blir helt naturligt.

Jag började alldeles för sent och grämer mig ofta över all skit jag lagt mina pengar på.

Dessutom, när du har sparat nåt år så blir sparandet lite av en hobby, som att plantera ett träd och se det växa och frodas. Extra roligt blir det om du väljer en eller flera fonder som ökar i värde, utöver själva summan du stoppar in.
Citera
2018-08-23, 22:52
Medlem
SophieNeveus avatar
Det är nog ganska ovanligt att man lyckas spara några större summor med bara CSN som inkomst. Själv fick jag lära mig att börja spara redan som barn och har därför haft ett hälsosamt sparande idag och haft råd med att köpa bostadsrätt, bil etc och är idag snart 25 år.

Det som har hjälpt mig mycket är att jag fått ärva pengar och har således kunnat få en bra avkastning på mina pengar, det har också bidragit till ett ökat intresse för sparande i helhet när man faktiskt ser en bra värdeökning och inte bara ett fåtal kronor i ökning per år om du bara sparar några hundra i månaden.
Citera
2018-08-24, 01:33
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag har sparat i princip sedan studenten. Det viktigast är att inte bränna pengarna på skit och falla in i olika fällor. Det är lätt att köpa saker som man tror man vill ha. Vill man fota mer blir det lätt att man köper dyra kameror som sedan samlar dam efter 2 månader när man kommer på att det var länge sadan man spelade golf, och därför borde uppgradera till en ny klubba. Håll dina hobbys selektiva och var medveten om dina utgifter
Citera
2018-08-24, 02:00
Medlem
Citat:

Jag var i runt 38 eller något sånt., bättre sent än aldrig. Jag sparar runt 35-39% av min inkomst efter skatt varje månad, beroende på inkomsten och utgifterna. Men då bor jag billigt och har undvikit dyra abbonemang, är inte med i facket mm. Rimligare siffra är nog 10-20% om man har det mer "normalt".

Ja, 500 kr är en bra början. Gör en budget och se till att betala alla räkningar först och kolla sen hur mycket du har över. Sedan sparar du ett fast belopp varje månad. Har du många onödiga räkningar, som dyra telefonräkningar, så kan du se till att byta till billigare och därmed frigöra mer kapital att spara. Sen en dag när du verkligen behöver en ny vinterjacka eller nya däck till bilen eller vad det kan vara så kommer du inse hur bra det var att ha det där sparkapitalet. Dina normala pengar du använder varje månad blir som vanligt och du behöver inte leva extra snålt några månader för att klara de extra utgifterna.

Har du skulder att betala så hade jag dock rått dig att få bort dem först och främst (spara dock ett par tusenlappar först), förutom ditt studielån då.
Senast redigerad av LoveShy 2018-08-24 kl. 02:03.
Citera
2018-08-24, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det viktigast är att inte bränna pengarna på skit och falla in i olika fällor. Det är lätt att köpa saker som man tror man vill ha.

Precis, undviker man bara detta i hög grad så är det mycket enklare att få loss pengar att spara.

Ett tips är att inte bara spara pengar som "blir över", för då blir det inte mycket till sparande, utan man ser till att budgetera in sparandet precis som vilken utgift som helst.
Citera
2018-08-24, 05:52
Medlem
cacas avatar
Citat:

Du har ett bidrag varje månad och ev lån på det, skulle inte benämna det som ha en inkomst.
Tycker inte du ska spara ett skit just nu då du egentligen har för små marginaler för detta.

Den dag du börjar arbeta så beror det givetvis på vilken lön du får och vilka utgifter du har för vilken nivå du bör spara. Men ta pengarna som blir kvar från föregående lön när nya lön kommer dvs det som är över efter en månad inkl allt är betalt, hyra, mat, nöjen allt.

Lägg 50% av det i sparande långsiktigt och övriga 50% som kortsiktigt. Det långsiktiga rör du inte under några omständigheter utan ha som mål spara till något, kontantinsats, resa, pension. Placera dessa kr i fonder.
De andra 50% som du har som kortsiktigt kan du röra ifal det behövs, ex tv går sönder så köper du kontant en ny osv. Dessa har du på bankkonto. Sätt en limit på detta konto ex 30 000:- kommer du över så för du till det långsiktiga sparandet.

Efter ett halvår kommer du se att så här mycket pengar gör jag av med och så här mycket kan jag spara. Då gör du om ditt sparande till att istället för spara det som vart över, dra direkt när lön kommer till ditt långsiktiga sparande den summan som det blivit i snitt/månad under halvåret, i övrigt som vanligt, betala lev och i slutet på månaden för över till det kortsiktiga.

Efter ett år utvärderar du igen, kanske det kortsiktiga är fullt och du håller på med manuell överföring varje månad på minst x kr, då höjer du din automatiska överföring för få balans.

För detta behöver du ett lönekonto ett sparkonto, ett ISK

Sen, du är ung, glöm inte och leva också....
Citera
2018-08-24, 06:00
Bannlyst
börja jobba så kan du spara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här