2006-02-08, 15:42
Medlem
attackks avatar
Är det olagligt att gå mot rött ljus? Nån som kan delge mig med en länk med urdrag ur brottsbalken eller nåt? Vore super!
Citera
2006-02-08, 15:43
Medlem
Har ingen länk men är rätt säker på att det är olagligt, dock så finns inget straff för det längre.

Vill också ha länk...
Citera
2006-02-08, 15:44
Medlem
Zog Ruless avatar
Kan säga att det inte är olagligt att gå mot rött. Skulle du däremot bli påkörd när du går mot rött kan du missa att få pengar från din försäkring. Det gäller att se upp.
Citera
2006-02-08, 15:52
Medlem
attackks avatar
Zog Rules, vet du vart jag hittar en länk till nån författning om det här? det skulle verkligen uppskattas !
Citera
2006-02-08, 16:15
Medlem
tapirs avatar
Man får gå mot rött, förutsatt att man sett och lyssnat sig för. Man får däremot inte åka inlines/cykel/skateboard mot rött, för då är man på ett fordon! www.riksdagen.se - kanske finns nån lagförteckning där. Annars finns det nog lagböcker i ditt lokala bibliotek, bara att leta som fan!
Citera
2006-02-08, 16:20
Medlem
attackks avatar
men Tapir, jag sitter på biblan nu...men hur vet du detta?
Citera
2006-02-08, 16:21
Medlem
Pellefants avatar
I Sverige lagreglerar man i allmänhet inte det som är tillåtet utan det som är förbjudet (om vi avgränsar oss till straffrätt åtminstone). Att försöka hitta en paragraf med innebörden "det är fritt fram att gå mot rött". Däremot medför avsaknad av kriminalisering att det måste anses ara tillåtet att gå mot rött. Däremot kan man dömas för vårdslöshet i trafik om man går mot rött och orsakar olycka, se http://lagen.nu/1951:649.
Citera
2006-02-08, 18:20
Medlem
Jag har för mig att det en kortare period tidigare var förbjudet att gå mot rött, men att det snabbt ändrades eftersom ingen brydde sig. Och om det alljämt finns ett "förbud" så finns det i vart fall inget straff.
Citera
2006-02-08, 18:23
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aristokraten
Jag har för mig att det en kortare period tidigare var förbjudet att gå mot rött, men att det snabbt ändrades eftersom ingen brydde sig. Och om det alljämt finns ett "förbud" så finns det i vart fall inget straff.
Jag har samma uppfattning som du, dvs. att det har varit straffbelagt (i samband med högertrafikomläggningen). Jag har läst i trafikförordningen men inte sett ett allmänt förbud mot att gå mot rött. I vart fall är det inget som är straffsanktionerat.
Citera
2006-02-12, 11:46
Medlem
souloskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Kan säga att det inte är olagligt att gå mot rött. Skulle du däremot bli påkörd när du går mot rött kan du missa att få pengar från din försäkring. Det gäller att se upp.

Om du blir överkörd när du går mot rött kommer dina skador ersättas av bilens trafikförsökring. Dock har försäkringsbolaget regressrätt (alltså rätt att kräva åter kulorna av dig) om du varit uppsåtlig eller grovt vårdslös.

Vad som krävs för att det ska betraktas som grovt vårdslöst att gå mot rött vet jag inte, men med hänsyn till hur lagen är konstruerad (som ett strikt ansvar för bilförarkollektivet för de skador bilismen orsakar, kombinerat med de höga kraven på vårdslöshet som krävs för att medvållande skadelidande ska lastas) samt diverse rättspolitiska överväganden (det är betydligt lättare för försäkringsbolaget att punga än den skadade enskilde) håller jag för troligt att utfallet skulle bli ganska lindrigt för fotgängaren.
Citera
2006-02-12, 12:58
Medlem
flygers avatar
Jag tillhör en av de som åkt dit för att gå mot rött.
Eller åkt dit och åkt dit, jag fick en pratstund med den cyklande polisen.

Hon uttryckte sig tydligt om att det var förbjudet att gå mot rött.
Jag erkände på en gång eftersom jag hade en aning om att det var så som hon sade, men kände också till att det inte var straffbart. Så jag frågade helt enkelt: "Vad händer nu då?" Svaret jag fick var en lång utläggning om att jag borde vara ett föredöme för de mindre i trafiken osv. (Det stod en dagmamma med några barn på samma sida gatan som cykelpolisen.)
Sensmoralen är att det hade gått fortare vänta på grönt än att gå mot rött och bli haffad av snuten.

Men eftersom det är den enda konflikt jag haft med ordningsmakten så var det värt det ändå, även fast jag blev sen till lektionen.

Frågan som uppkommer såhär i efterhand är förstås om det hade räknats som smitning om jag försökt springa därifrån?
Citera
2006-02-16, 04:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Jag har samma uppfattning som du, dvs. att det har varit straffbelagt (i samband med högertrafikomläggningen). Jag har läst i trafikförordningen men inte sett ett allmänt förbud mot att gå mot rött. I vart fall är det inget som är straffsanktionerat.

Jo, det finns ett förbud, men ingen straffsanktion längre. Polisen kan alltså stoppa den som går på rött ljus, men får inte dela ut någon form av bestraffning, böter eller liknande. I princip får de bara skälla på en under några minuter men inte mer.

Orsakar man en olycka så anses man vållande eftersom man brutit mot ett förbud och kan alltså åka på böter, skadestånd etc för själva olyckan, men inte för förbudet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in