2018-08-28, 05:38
Medlem
Värdelöst förslag.
Jag har serbiskt och svenskt medborgarskap, har SD någon aning om hur många ifrån forna jugoslavien som röstar på SD men samtidigt innehar i princip alla dubbelt medborgarskap.
Citera
2018-08-28, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det blir det inte i och med att det är olika länder.
Om du tänker dig att det bara finns typ tre personer i varje land så förstår du nog att den som har dubbelt medborgarskap har dubbelt så stort inflytande.
Citera
2018-08-28, 06:43
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Värdelöst förslag.
Jag har serbiskt och svenskt medborgarskap, har SD någon aning om hur många ifrån forna jugoslavien som röstar på SD men samtidigt innehar i princip alla dubbelt medborgarskap.

Hur många juggar är det ens i Sverige?
100'000 Serber kanske. Vad är det? Kanske en promille av röstlängden.

Låt denna bild tala för sig själv
https://i.imgur.com/j8qNM9f.png
Senast redigerad av Uzor 2018-08-28 kl. 06:47.
Citera
2018-08-28, 06:45
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VackerNatur
Jag är född i USA av svenska föräldrar. Har alltid pratat svenska hemma, även då vi bodde i USA. Flyttade hem till Sverige när jag fortfarande gick i lågstadiet och börjar närma mig 30 idag. Vad hade hänt med min rösträtt?

Att bli fråntagen rätten att rösta vore den slutgiltiga sparken i röven västerut för att påbörja återuppbyggandet av livet på en plats långt borta från svensk vinter, svenska politiker och svenska skatter.

Du behöver inte oroa dig eftersom dina föräldrar är svenska.
Blodprincipen gäller i Sverige! Kom ihåg det!
Senast redigerad av Uzor 2018-08-28 kl. 06:55.
Citera
2018-08-28, 07:07
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Jävligt sjukt förslag faktiskt.

Även om begränsningar av rösträtten skulle vara välkommet i mitt tycke så är detta helt fel väg.

Kanske sätta en viss ”karenstid” innan man får rösta efter man invandrat eller liknande.

Eller bara inte låta folk med rötter från afrika/MÖ att rösta överhuvudtaget då det är YTTERST sällan våra intressen överlappar. Men visst, några skulle hamna i kläm, folk skulle tycka demokratin var hotad (med viss rätt kanske?) och rasistanklagelserna skulle hagla

Angående demokratin frågan så tycker jag inte det är speciellt demokratiskt att folk kan komma hit, få medborgarskap imorgon, rösta dagen efter och är från en helt skild kultur, som bygger på andra grundpelar och ofta går tvärtemot vad väst-världen står för.

Aja, vem vet. Konstigt förslag är det iallafall, då vi europeer måste stå tillsammans, även om jag förstår tanken bakom det.
Citera
2018-08-28, 09:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Japp. Jag väljer att tillhöra team Homo Sapiens. Vilket team tillhör du?
Du är en patetisk drömmare. Fortsätt du med det tills du bryskt vaknar upp ur din fluffdröm.
Citera
2018-08-28, 09:58
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Syftet är väl att idioter som Joel Kinnaman och Kjell Bergqvist inte ska kunna rösta. Bor man inte här ska man fan inte komma och gnälla om rasism och att vi måste ta emot flyktingar. Bra SD!
Citera
2018-08-28, 10:01
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uzor
Hur många juggar är det ens i Sverige?
100'000 Serber kanske. Vad är det? Kanske en promille av röstlängden.

Låt denna bild tala för sig själv
https://i.imgur.com/j8qNM9f.png
Vi är inte 100 miljoner röstberättigade i Sverige
Citera
2018-08-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ja, man kan ju lätt gissa i vilket land hon kommer att spendera sin ålderdom. Där hon får bästa service gratis. Dubbla medborgarskap är ett otyg, egentligen ofattbart, med tanke på att det kortet är värt några miljoner om man blir sjuk och gammal.

Finländare är dock ett (enda) undantag tycker jag, med tanke på både språk och historik. Tack för klargörandet tidigare i tråden att SD också tycker så.
Det enda rimliga skälet till undantag är där det andra landet vägrar släppa taget om folk som vill emigrera till annat land och bli medborgare där.
Annars är det ett otyg att folk är 200% medborgare.
Före 2001 var grundtanken inom svensk medborgarrätt har varit att undvika dubbelt medborgarskap, före 2001 förlorade en svensk som blev medborgare i ett annat land sitt svenska.
Som jag kommer ihåg det var Mona Sahlin en av de som var mest pådrivande för att införa Sveriges generösa regler om dubbelt medborgarskap. En del i att främja de mångkulturella projektet och att hennes "mohammed" etc skulle kunna vinna ekonomiska fördelar.

Det nordiska samarbetet är en av världens mest omfattande regionala samarbetsformer. Samarbetet omfattar Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt Färöarna, Grönland och Åland. Ett verkligt folkligt samarbete i motsats till EU:s som är kapitalets klubb. I det nordiska samarbetet har man i praktiken samma rättigheter i hela norden som medborgarna i resp. land. Att det fungerar så bra beror förstås på att länderna och kulturerna är så lika.

Beklämmande att se hur illa pålästa och förankrade SD är med sina förslag, inget fel i att begränsa dubbla medborgarskap men då ska man också kunna argumentera för det även om folk protesterar.
Senast redigerad av nbsp 2018-08-28 kl. 10:16.
Citera
2018-08-28, 10:18
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Beklämmande att se hur illa pålästa och förankrade SD är med sina förslag, inget fel i att begränsa dubbla medborgarskap men då ska man också kunna argumentera för det även om folk protesterar.
Ordet Beklämmande tycker jag man kan ta fram om politiker som inte lyssnar, inte ändrar på sig. Och det är ju normalvärdet i svensk politik. Att göra fel och sedan kunna ändra sig är mycket bättre och kräver mod. Så halv-heder till SD. Men helst rätt från början.
Citera
2018-08-28, 11:28
Medlem
Det skulle polarisera och försvåra integrationen något fruktansvärt om det gick igenom. Många invandrare har någon slags patriotisk nostalgi när det kommer till hemlandet och skulle inte knappast säga upp medborgarskapet till detta. Vill vi skapa ett samhälle där en stor grupp invandrare med permanent uppehållstillstånd bokstavligen talat behandlas som andra klassens medborgare?
Citera
2018-08-28, 11:45
Medlem
whogivesafucks avatar
Gäller verkligen att välja sina krig.
Om man verkligen funderar på sådana här saker kan man allt hålla käften om det till efter ett val.
Märks att man inte riktigt är på samma planhalva som sossar när det gäller att dölja sina avsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in