2018-08-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Ja, har man dubbla medborgarskap så har man rätt att rösta i båda länderna. Jag ser inte problemet med det.
Det är såklart ett problem med hela demokratitanken om några ska ha dubbel rösträtt.
Citera
2018-08-27, 21:10
Medlem
Lagerthas avatar
Ett gäng mördarsniglar flyt till mitt grönsaksland när grannens är uppätet.

Ska jag göra dem till familjemedlemmar och låta dem bestämma hur vi ska renovera huset?

Kasta tillbaka dem med risk att de kommer igen? Eller kanske chopp chopp?

#choppchopp2018
Citera
2018-08-27, 22:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, man får bestämma sig vilket team man vill tillhöra. Blir en massa problem och dubbla lojaliteter med dubbla medborgarskap.

Japp. Jag väljer att tillhöra team Homo Sapiens. Vilket team tillhör du?
Citera
2018-08-27, 22:59
Medlem
DirtyBerties avatar
Har inte Paula Bieler israeliskt medborgarskap?
Citera
2018-08-28, 00:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är såklart ett problem med hela demokratitanken om några ska ha dubbel rösträtt.

Det blir det inte i och med att det är olika länder. Däremot blir det dubbel rösträtt om man är EU-medborgare i två olika länder och kan därmed rösta två gånger till EU-parlamentet i två olika länder.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Har inte Paula Bieler israeliskt medborgarskap?

Varför skulle hon ha det för? Hon har inget med Israel att göra.
Citera
2018-08-28, 00:16
Medlem
DirtyBerties avatar
[quote=Eoppoyz|65072631

Varför skulle hon ha det för? Hon har inget med Israel att göra.[/QUOTE]

Hon är en judinna.
Citera
2018-08-28, 00:21
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Hon är en judinna.

Nej, det är hon inte.
Citera
2018-08-28, 00:32
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Nej, det är hon inte.
Gå och lägg dig.
Citera
2018-08-28, 00:43
Medlem
Zentowers avatar
Lite kul är det att även Sannfinländarna vill stoppa dubbla medborgarskap.
Ur deras program:
"Vi bör även utreda möjligheterna att ändra medborgarlagstiftningen så att redan beviljat medborgarskap i vissa förhållanden kan återkallas. Dubbelt medborgarskap borde tillåtas endast i mycket exceptionella fall. Finskt pass får inte vara enbart ett dokument som underlättar resande, utan medborgarskapet ska manifestera personens tillhörighet till sitt nya hemland. Dubbelt medborgarskap kan även utgöra en strategisk säkerhetsrisk i en situation där en främmande makt anser att dess medborgare som bor i Finland hör till den egna legitima inflytelsesfären. "

Hoppsan, sverigefinländarna och finlandssvenskarna riskerar ju snart att bli statslösa!

De ska nog inte lita på att Sverigedemokrater eller Sannfinländare kommer stryka dem medhårs utan bör nog bryta sig ut och bilda sitt egna parti. Förslag till namn:

Invandringskritiska dubbelnationalistiska Sanndemokraterna för de etniska ursprungsbefolkningarna på bägge sidor om Bottniska viken (Dock ej samer)
Citera
2018-08-28, 00:50
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Gå och lägg dig.

Dina fantasier blir inte fakta för det. Bieler har gått ut (i SD-Kuriren för några år sedan) om att hon inte är judinna. Hon har däremot judiskt påbrå, vilket är något helt annat.
Citera
2018-08-28, 01:07
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Dina fantasier blir inte fakta för det. Bieler har gått ut (i SD-Kuriren för några år sedan) om att hon inte är judinna. Hon har däremot judiskt påbrå, vilket är något helt annat.
Hon har alltså judiska föräldrar men är inte judinna för att hon sagt så i SD-Kuriren. Jag tror du behöver medicinsk hjälp.
Citera
2018-08-28, 05:02
Medlem
Jag är född i USA av svenska föräldrar. Har alltid pratat svenska hemma, även då vi bodde i USA. Flyttade hem till Sverige när jag fortfarande gick i lågstadiet och börjar närma mig 30 idag. Vad hade hänt med min rösträtt?

Att bli fråntagen rätten att rösta vore den slutgiltiga sparken i röven västerut för att påbörja återuppbyggandet av livet på en plats långt borta från svensk vinter, svenska politiker och svenska skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in