2018-08-22, 13:16
Medlem
AlbusPercivals avatar
Hej,

Har precis handlat omega 3 tabletter i hopp om att jag ska må bättre när jag käkar dom, min fråga till er är då är det verkligen värt att köpa dessa tabletter eller är det waste of money? Stämmer det att hjärnan samt hjärtat mår bättre av att käka dessa tabletter?
Citera
2018-08-22, 13:23
Medlem
0gKolhydraters avatar
Det kan vara bra i perioder
Citera
2018-08-22, 13:28
Medlem
Nja. Rekommenderat är att man ska äta fisk någon gång i veckan iaf. Omega 3 kanske hjälper på många års sikt. Ingen vet om det tillskottet är bra eller dåligt vad jag vet. Många studier har gjorts men det verkar som om resultaten på studierna spretar.

Vill du må bättre så är det givet att du ska äta riktig mat så att kroppen får det som den behöver. Ett tillskott kommer inte hjälpa.
Citera
2018-08-22, 13:40
Medlem
Levertran från fisk är aldrig fel...

Du skall vara glad att det är inkapslat.
Citera
2018-08-22, 13:47
Medlem
Besticks avatar
Jag har tagit två kapslar (2000 mg) Omega-3 i kanske fyra års tid nu. Varje morgon i samband med frukost. Vet inte om det gör någon nytta, men det "känns" bra. Tror inte det gör någon skada i alla fall.
Citera
2018-08-22, 14:00
Medlem
Fiskleverolja var jättestort runt sekelskiftet 1899 till 1945.

Det går ut på att barn som har vitaminbrist på det sättet kan få i sig vitamin D när man tex bor på Grönland -

På den tiden visste man naturligtvis inte vad "vitaminer" är för något - men rakitis var väldigt verkligt. Det var väl först på 1960 talet som det delades ut Nobelpris för upptäckten av vitaminer.
Senast redigerad av Bacto 2018-08-22 kl. 14:42.
Citera
2018-08-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Hej,

Har precis handlat omega 3 tabletter i hopp om att jag ska må bättre när jag käkar dom, min fråga till er är då är det verkligen värt att köpa dessa tabletter eller är det waste of money? Stämmer det att hjärnan samt hjärtat mår bättre av att käka dessa tabletter?

Förr kände jag rätt stor skillnad i tankarna, det blev som smörjmedel, jobbiga tankar fastnade inte lika lätt så att säga. Så absolut kände jag skillnad. Äter också idag omega-3 men vet inte om jag märker av skillnaden längre.
Citera
2018-08-22, 16:44
Medlem
AlbusPercivals avatar
Räcker en tablett om dagen på frukost?
Citera
2018-08-22, 16:44
Medlem
Om du känner att du har brist på vitamin D - så räcker det med att du visar din handflata åt solen i 3 sekunder . så fixar kroppen det helt automatiskt.

Problemet var ju barn som var i gruvorna i tex England - hela dygnets ljusa timmar - eller barn som bodde extremt långt norrut - tex Finland, Norge och Sverige (och Grönland och Island etc)

Det delades ut 13 olika nobelpris för upptäckten av "vitaminer".
Senast redigerad av Bacto 2018-08-22 kl. 16:48.
Citera
2018-08-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Hej,

Det viktigaste är att du tar kapslar av hög kvalitet med bra nivå EPA och DHA och att oljan inte riskerat att härskna då bildas det en massa skadliga ämnen. Eskimo har en patenterad lösning för att det inte ska ske, så jag brukar välja det.
Om det är nödvändigt att ta Omega 3 tvistas det om.

Du kan läsa detta för att få en lite mer nyanserad bild än vad marknaden ger.

https://kit.se/2017/03/03/79390/den-stora-omega-3-myten-ar-avlivad-lange-leve-omega-3-kapslarna/
Senast redigerad av cherryfive 2018-08-22 kl. 21:58.
Citera
2018-08-23, 07:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Om du känner att du har brist på vitamin D - så räcker det med att du visar din handflata åt solen i 3 sekunder . så fixar kroppen det helt automatiskt.

Problemet var ju barn som var i gruvorna i tex England - hela dygnets ljusa timmar - eller barn som bodde extremt långt norrut - tex Finland, Norge och Sverige (och Grönland och Island etc)

Det delades ut 13 olika nobelpris för upptäckten av "vitaminer".

Har du någon trovärdig källa till detta "Om du känner att du har brist på vitamin D - så räcker det med att du visar din handflata åt solen i 3 sekunder . så fixar kroppen det helt automatiskt."?

Hur känner man att man har brist på D-vitamin?
Citera
2018-08-24, 16:22
Medlem
Sqeptisks avatar
Bra eller dåligt? Vem vet? Just nu är Omega3-tillskott väldigt poppis och Omega6 som är "boven" i dramat.

Tänker på tidigare "hype" vad gäller antioxidanter. Var så himla nyttigt, emedan fria radikaler skulle man sky som pesten. Nu börjar det förhållandet bli ifrågasatt och antyds att det kanske till och med är tvärt om?

Även blodfetterna HDL (som kallas det GODA kolestrolet) och LDL (som då benäms det ONDA kolesterolet) börjar i modern forskning omvärderas. När man tittar på äldre personer med högt LDL-kolesterol så visar det sig att de lever längre än de med "normal" nivå. Dessutom är det ju så att utan LDL-kolesterol i blodet dör man
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in