2018-08-22, 10:03
Medlem
Vår förening köper runt 450000 kwh/år.
Nu "råkade" frågan om att förnya föreningens el-avtal hamna hos mig på senaste styrelsemötet.

Jag har aldrig funderat så mycket på detta tidigare.
Svått jag kan förstå så har man några avgörande frågor att ta ställning till:
-Fast eller rörligt pris
-Avtalets längd
-Val av leverantör

Sedan finns det frågor av typen "visst borde föreningen köpa "grön el"" och liknande.
Vår nuvarande leverantör Eon erbjuder tydligen "Vindpaket" .

Sådant trams vill jag själv inte stöda. Jag vill ju ha mera kärnkraft!...

Jag gick in på en site som erbjuder sig att jämföra leverantörer och knappade in våra uppgifter.
(3 år fast pris).
Resultatet visar på väldigt små skillnader mellan olika leveranörer...
Dessutom är ju halva föreningens elkostnad i realiteten elnätsavgift, och där är vi låsta till Fortum...

Någon med erfarenheter?

/T
Citera
2018-08-22, 10:19
Medlem
Gneggars avatar
Jag vill nog mest bara påpeka att ju nu är elpriset väldigt högt, det är inte läge att ta ett fast avtal på flera år.
Citera
2018-08-22, 10:26
Medlem
Som föregående inlägg påpekade det är vääl inte läge för något långt fastpris i dagsläget om du inte kan få till ett bra avtal.

När du handlar upp dom volymerna så skulle jag rekomendera dig att höra ev dig direkt till bolagen, då det kan bli en lite mer djupare förhandling, nätsidorna är mer avpassade till enstaka hushåll med en förbrukning på snarare 5% av den volmen du är intresserad av och gälande miljöval typ vindkraft, har ni ingen uttalad policy för detta i fröreningen skall du nog avstå såna inskränkningar i ert avtal.
Citera
2018-08-22, 10:49
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
I början av året 2018, flyttades energiskatten till nätdelen. Så det innebär att kunderna kan påverka mindre, av kostnader än det var innan.
Citera
2018-08-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Jag vill nog mest bara påpeka att ju nu är elpriset väldigt högt, det är inte läge att ta ett fast avtal på flera år.

Precis!
Jag ringde nyss nuvarande leverantören Eon, och hade ett bra samtal med en säljare.
Han menade ju samma sak, att inte nu teckna något långt fast-pris-avtal.

Det finns en intressant parallell: Föreningen har sedan länge haft en uttalad policy att ha alla lån till rörlig ränta. I långa loppet verkar detta ha varit en bra affär...

Och, om vi nu har en sådan "risk-villighet" så borde även el-inköpen ske till rörligt pris menar jag...
Det finns dock en liten komplikation...:
Föreningen köper in all el på ett avtal.
Merparten av denna el är sådan som förbrukas av medlemmarna, Vi har individuell mätning, och verkligt förbrukad el läggs på månadsavgiften.
(Det är ca 30% som är "föreningsgemensam" (tvättstugor, hissar, utebelysning, motorvärmare m.m.))
Här kan jag se framför mig svårigheter med denna utdebitering om vi köper till rörligt pris...

/T
Citera
2018-08-22, 10:58
Medlem
Nu vet jag inget om er förening vad gäller elmätarna.
Gissar att ni har som de flesta, en huvudsäkring (mätare) för hela huset (föreningen)
samt enskilda mätare för lägenheterna som elleverantören står för.
Detta innebär att ni betalar en nätavgift (för huset) samt att varje lägenhet betalar varsin nätavgift.

I vår förening har vi köpt in egna elmätare, vilket gör att vi endast har EN nätavgift.
(den för hela föreningen). De nya mätarna avläser vi själva en ggr per år.
Elleverantören kan ej neka er att köpa egna mätare.
Denna investering har betalt sig på 4 – 5 år, då nätavgiften är en stor del av den totala elkostnaden.
Senast redigerad av bosseriks 2018-08-22 kl. 11:05.
Citera
2018-08-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Vår förening köper runt 450000 kwh/år.
Nu "råkade" frågan om att förnya föreningens el-avtal hamna hos mig på senaste styrelsemötet.

Jag har aldrig funderat så mycket på detta tidigare.
Svått jag kan förstå så har man några avgörande frågor att ta ställning till:
-Fast eller rörligt pris
-Avtalets längd
-Val av leverantör

Sedan finns det frågor av typen "visst borde föreningen köpa "grön el"" och liknande.
Vår nuvarande leverantör Eon erbjuder tydligen "Vindpaket" .

Sådant trams vill jag själv inte stöda. Jag vill ju ha mera kärnkraft!...

Jag gick in på en site som erbjuder sig att jämföra leverantörer och knappade in våra uppgifter.
(3 år fast pris).
Resultatet visar på väldigt små skillnader mellan olika leveranörer...
Dessutom är ju halva föreningens elkostnad i realiteten elnätsavgift, och där är vi låsta till Fortum...

Någon med erfarenheter?

/T

Bättre se över hur ni kan få ner förbrukningen. Oftas blir nätavgifter dyrare än själva elen. Väldigt svårt att påverka elpriserna. Binda eller rörligt handlar bara om ni vill veta kostnaden på sikt eller inte. Det brukar inte vara gigantiska skillnader i pris.

Sen är grön el bara en stor bluff. Det kommer inte grön el ur uttagen bara för man köper grön el. Den är lika skitig som grannens. Det är en bit papper, ett certifikat som det dessutom handlas med, vilket innebär att det är mer sannolikt att du får betala mer för samma skitiga el bara för den kallas "grön".

Och som du förespråkar jag den renaste energin. Kärnkraft. Förr eller senare kommer man inse man måste satsa på kärnkraften igen. Vattenkraft förstör våra älvar, fisket och hindrar sand att komma ut i havet och förnya våra stränder. Vindkraftverk dödar våra rovfåglar. Dessutom blir de aldrig miljövänliga under sin livstid p.g.a av tillverkningen har så stor påverkan på miljön. Vindkraft är nog den största bluffen inom miljöpolitik. Kärnkraft är det enda rätta.
Citera
2018-08-22, 11:18
Medlem
Betala en avgift för elnätet och en för el är ingen bra lösning.
Bor själv i lägenhet och har provat olika leverantörer. Slutligen fastnade jag för ordinarie leverantör där jag har en kostnad till rörligt pris.
Är av den åsikten att jag som ensamstående i lägenhet inte kan påverka kostnaden så mycket.
Citera
2018-08-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Betala en avgift för elnätet och en för el är ingen bra lösning.
Bor själv i lägenhet och har provat olika leverantörer. Slutligen fastnade jag för ordinarie leverantör där jag har en kostnad till rörligt pris.
Är av den åsikten att jag som ensamstående i lägenhet inte kan påverka kostnaden så mycket.

Hur tänker du nu? Nätavgifterna går till nätbolaget i ditt område. Det enda man betalar till en annan leverantör om han har olika är själva elen. Där är ingen skillnad mellan att ha samma eller olika leverantörer på elen och nätet gällande priser.

Dessutom är det en principsak att inte köpa el från min nätleverantör då de är mycket dyrare än vad själva elen är. Jag har köpt massor av el förr och kollade in elbolagens vinster. De pekade bara uppåt. Aldrig nedåt.
Citera
2018-08-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Bättre se över hur ni kan få ner förbrukningen.(& annat där vi är samsynta!...)
Precis, och jag har i styrelsen drivit detta.
Ett problem är att det inte fanns några mätare för att få klart för sig vart den "föreningsgemensamma" elen egentligen tar vägen!

Nu har vi börjat installera några sådana, men det fattas fortfarande bra mätdata.
(Som elen är dragen är det ibland svårt att hitta bra "angreppspunkter" för mätare..)
Tvättstugorna är dock en stor förbrukare.
Vi har nu sedan några år successivt bytt ut gamla tvättmaskiner och torkskåp/tumlare. (så fort dom gamla går sönder...)
Speciellt torkskåpen av den gamla "dumma" typen har varit stora förbrukare .
Nu kör vi med skåp med värmepump. Dom är dyra, men verkar dra betydligt mindre energi.
Vi har 25 utomhus-stolpar med kvicksilver-lampor som skall bytas mot LED.
Med mera...
/T
Citera
2018-08-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Precis, och jag har i styrelsen drivit detta.
Ett problem är att det inte fanns några mätare för att få klart för sig vart den "föreningsgemensamma" elen egentligen tar vägen!

Nu har vi börjat installera några sådana, men det fattas fortfarande bra mätdata.
(Som elen är dragen är det ibland svårt att hitta bra "angreppspunkter" för mätare..)
Tvättstugorna är dock en stor förbrukare.
Vi har nu sedan några år successivt bytt ut gamla tvättmaskiner och torkskåp/tumlare. (så fort dom gamla går sönder...)
Speciellt torkskåpen av den gamla "dumma" typen har varit stora förbrukare .
Nu kör vi med skåp med värmepump. Dom är dyra, men verkar dra betydligt mindre energi.
Vi har 25 utomhus-stolpar med kvicksilver-lampor som skall bytas mot LED.
Med mera...
/T

Låter som ni är på rätt bana. Gamla hus kan elen vara omgjord flera gånger. Bli inte förvånad om ni hittar något som inte borde vara där. Exempelvis någon boende har delar av sin el på föreningen. Sånt har jag varit med om. Det kan vara värt pengar att gå genom ordentligt och göra nya elritningar om dagens inte stämmer. Det höjer föreningens värde att man har ordning och reda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in