2018-08-22, 00:17
Medlem
Hupats avatar
Var ute och cyklade i söndags och välte med bröstet platt mot marken. Är ganska smal och har knappt nåt kroppsfett eller muskler på överkroppen så revbenen tog nog det mesta av smällen. Gjorde ganska ont men reste mig upp ganska fort för att cykla hem med tanken att smärtan kommer att ge sig inom någon timme. Nu sisådär 2 dagar senare har jag knappt kunnat sova pga smärta när jag sover och vrider på mig. Men gör samtidigt inte superont, kan ändå röra på mig relativt som vanligt förutom att det gör ont att springa och vrida på sig. Har jag lyckats bryta revbenet tror ni? Läste på vårdguiden att det inte går att göra nåt åt det, men vore ändå nice att veta hur länge smärtan kommer ligga i. Hur smärtsamt är det ens att bryta revbenen? Har lyckats bryta av en tå en gång och den smärtan var väl ändå ok, valde att promenera ca 1 mil direkt efteråt och kom hem för att upptäcka att jag inte kunde röra på tån alls och att den hamnat lite snett, så har en hög smärttröskel.
Citera
2018-08-22, 00:20
Medlem
Fick en spricka i ett revben en gång och det var en konstig smärta, tog lång tid för det att läka också.
Att bryta ett revben ska göra så ont att man få svårt att andas har jag hört..
Citera
2018-08-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Var ute och cyklade i söndags och välte med bröstet platt mot marken. Är ganska smal och har knappt nåt kroppsfett eller muskler på överkroppen så revbenen tog nog det mesta av smällen. Gjorde ganska ont men reste mig upp ganska fort för att cykla hem med tanken att smärtan kommer att ge sig inom någon timme. Nu sisådär 2 dagar senare har jag knappt kunnat sova pga smärta när jag sover och vrider på mig. Men gör samtidigt inte superont, kan ändå röra på mig relativt som vanligt förutom att det gör ont att springa och vrida på sig. Har jag lyckats bryta revbenet tror ni? Läste på vårdguiden att det inte går att göra nåt åt det, men vore ändå nice att veta hur länge smärtan kommer ligga i. Hur smärtsamt är det ens att bryta revbenen? Har lyckats bryta av en tå en gång och den smärtan var väl ändå ok, valde att promenera ca 1 mil direkt efteråt och kom hem för att upptäcka att jag inte kunde röra på tån alls och att den hamnat lite snett, så har en hög smärttröskel.
bryta revben kan göra riktigt ont, läkningstid ca 3-6 veckor, om det är nedre delen av kroppen kan det vara klokt att låta någon läkare klämma igenom för att utesluta ruptur av mjälte eller lever-men risken att du skulle ha gjort det är mycket liten.
Citera
2018-08-22, 00:40
Medlem
Haajibs avatar
Krävs mycket för att revbenen ska ta skada, själv gissar jag på köttet mellan som tagit skada, titta om du är blå av eventuella blödningar.
Citera
2018-08-22, 00:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat

Känns det fortfarande illa efter kanske två dagar till (om ditt allmäntillstånd inte är förvärrat, annars tidigare) anser jag att du ska uppsöka vårdcentral. Troligtvis inget allvarligt, går nog "över av sig självt", men kolla med VC ändå. Bättre safe än sorry..
Citera
2018-08-22, 11:38
Medlem
Håller med ovanstående om att gå till vårdcentralen.
Det läker av sig självt men det kan brytas på ett sätt som kan skada nåt organ eller punktera en lunga så gå till en vårdcentral.

Har brutit ett revben och fått sprickor på 2 olika tillfällen.

Krya på dig!
Citera
2018-08-22, 12:14
Medlem
Jag har varit sjukskriven i 6veckor nu, men ska förhoppningsvis klara att jobba från och med måndag. I mitt fall ökade smärtan under en veckas tid, att ta djupa andetag gjorde ont så inåt helvete, liksom att skratta eller hosta.

Sedan avtog smärtan något och endast vid vissa rörelser gjorde/gör det ont. Nu har en ny smärta tillkommit som känns lite som typ att ha håll.

Av vad jag hört är läkprocessen lång och smärta kan man ha i närma ett år efteråt även om den såklart inte är lika blixtrande som i början.

Har tagit 2alvedon och en Ipren var 4:e timme på läkares ordination och det har fungerat bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in