Citat:
Ursprungligen postat av
Hupat
Var ute och cyklade i söndags och välte med bröstet platt mot marken. Är ganska smal och har knappt nåt kroppsfett eller muskler på överkroppen så revbenen tog nog det mesta av smällen. Gjorde ganska ont men reste mig upp ganska fort för att cykla hem med tanken att smärtan kommer att ge sig inom någon timme. Nu sisådär 2 dagar senare har jag knappt kunnat sova pga smärta när jag sover och vrider på mig. Men gör samtidigt inte superont, kan ändå röra på mig relativt som vanligt förutom att det gör ont att springa och vrida på sig. Har jag lyckats bryta revbenet tror ni? Läste på vårdguiden att det inte går att göra nåt åt det, men vore ändå nice att veta hur länge smärtan kommer ligga i. Hur smärtsamt är det ens att bryta revbenen? Har lyckats bryta av en tå en gång och den smärtan var väl ändå ok, valde att promenera ca 1 mil direkt efteråt och kom hem för att upptäcka att jag inte kunde röra på tån alls och att den hamnat lite snett, så har en hög smärttröskel.
Känns det fortfarande illa efter kanske två dagar till (om ditt allmäntillstånd inte är förvärrat, annars tidigare) anser jag att du ska uppsöka vårdcentral. Troligtvis inget allvarligt, går nog "över av sig självt", men kolla med VC ändå. Bättre safe än sorry..