2018-08-21, 21:30
Medlem
kakelpannas avatar
Vill lägga 5.000 kr på aktier som jag sedan glömmer bort i ett par månader och plockar ut vinsterna på senare. Fonder har jag redan. Finns det någon strategi som fungerar här för totala nybörjare? Tänkte köpa ett par av något stort och känt bolag och sedan vänta och sedan sälja.

Är det så jag ska göra som nybörjare för att få pengar inom ett par månader?
Citera
2018-08-21, 21:31
Bannlyst
Vad är planen om aktierna går åt helvete?
Citera
2018-08-21, 21:34
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Vill lägga 5.000 kr på aktier som jag sedan glömmer bort i ett par månader och plockar ut vinsterna på senare. Fonder har jag redan. Finns det någon strategi som fungerar här för totala nybörjare? Tänkte köpa ett par av något stort och känt bolag och sedan vänta och sedan sälja.

Bra början, är amatör själv och snart vet du hur du ska göra, finns många olyckskorpar som säger att en nergång är i antågande, så ta det lite lugnt och läs på!
Citera
2018-08-21, 22:08
Medlem
laxen69s avatar
Citat:

Hur mycket hade du tänkt tjäna? Normalt sett rör sig inte en aktie mer än några få % upp eller ned på den tiden du talar om.
Citera
2018-08-23, 21:55
Medlem
Peter77s avatar
Tycker du går in med lite fel mindset när du förutsätter att de kommer att ha gått plus efter några månader. Det är inte alls säkert att det blir så.

Ta dig hellre en lång funderare först. Vilka branscher är du intresserad av? Finns det någon bransch där du kanske har mer insyn och kunskap?

Hitta sedan företag i den/de branscherna och läs in dig på dem. Hitta något du gillar som du vill investera i för att de känns seriösa och stabila osv.

Vill du vara "garanterad" % kan du ju kika närmare på företag med hög direktavkastning.
Citera
2018-08-24, 01:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vill du vara "garanterad" % kan du ju kika närmare på företag med hög direktavkastning.
Vilket inte gör någon som helst skillnad, eller hur tänker du här?
Citera
2018-08-24, 06:27
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vilket inte gör någon som helst skillnad, eller hur tänker du här?

Kanske uttryckte mig lite klumpigt... menade att han kan fundera på att investera i bolag som erbjuder aktieutdelning..

Nu hadehan iofs en horisont på ett par månader bara, men man skulle ju kunna köpa några månader innan utdelning.

Eller hur tänker du själv när du säger "gör ingen skillnad"? Kanske missförstår dig.
Senast redigerad av Peter77 2018-08-24 kl. 06:39.
Citera
2018-08-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Kanske uttryckte mig lite klumpigt... menade att han kan fundera på att investera i bolag som erbjuder aktieutdelning..

Nu hadehan iofs en horisont på ett par månader bara, men man skulle ju kunna köpa några månader innan utdelning.

Eller hur tänker du själv när du säger "gör ingen skillnad"? Kanske missförstår dig.

När bolaget lämnar utdelning så sjunker aktiekursen med motsvarande summa.
Citera
2018-08-24, 12:00
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
När bolaget lämnar utdelning så sjunker aktiekursen med motsvarande summa.

Iofs sant.
Citera
2018-08-29, 21:36
Medlem
kakelpannas avatar
Jag vill helt enkelt ha en massa pengar gratis genom att köpa aktier då det verkar som att man inte behöver göra något för att få dem pengarna mer än att köpa rätt aktier. Att det finns risker förstår jag.

Men det finns inget vattentätt sätt?
Citera
2018-08-30, 11:10
Medlem
muneys avatar
Citat:
Jag vill helt enkelt ha en massa pengar gratis genom att köpa aktier då det verkar som att man inte behöver göra något för att få dem pengarna mer än att köpa rätt aktier. Att det finns risker förstår jag.

Om det nu hade funnits det så hade alla varit miljonärer.
Citera
2018-08-30, 11:13
Medlem
Citat:

Absolut. Köp billigt, sälj dyrt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här