2006-02-08, 12:16
Medlem
jonas_d_s avatar
Hej

Jag fick hem ett brev från skatteverket att jag skulle betala ~2000:-/mån i F-skatt. Hur ska jag bokföra det, vilket konto? sammanlagt 24000:-
Citera
2006-02-08, 12:22
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Hej

Jag fick hem ett brev från skatteverket att jag skulle betala ~2000:-/mån i F-skatt. Hur ska jag bokföra det, vilket konto? sammanlagt 24000:-
Du kanske ska kolla på kontoplanen???
Har för mig att du sagt att du har SPCS och där finns väldigt bra beskrivningar om konton.

Edit: Jo, såg att du använder det.
Citera
2006-02-08, 16:23
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Hej

Skatteinbetalningar skall du inte bokföra alls i din enskilda firma.
En enskild firma kan aldrig ha några skatteskulder då företaget i sig inte betalar någon skatt. Det är du som "ägare" till firman som är den skattskyldiga och följdaktligen är den F-skatten du betalar ett privat uttag. Kontot i baskontoplanen är 2012.

(Delvis klippt från ett svar på samma fråga i ett annat forum)

/ TT
Citera
2006-02-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
En enskild firma kan aldrig ha några skatteskulder då företaget i sig inte betalar någon skatt. Det är du som "ägare" till firman som är den skattskyldiga och följdaktligen är den F-skatten du betalar ett privat uttag. Kontot i baskontoplanen är 2012.

/ TT

Det är väl rätt ordagrant citerat, åtminstone som jag kommer ihåg det.
Citera
2006-02-12, 09:42
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT

/ TT

Så i bokföring skulle det bara bli som ett eget uttag? skulle det vara korrekt att göra så här:

Kredit: (1930) 2000:-
Debit: (2012 eller 2013) 2000:-
Citera
2006-02-12, 09:49
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Så i bokföring skulle det bara bli som ett eget uttag? skulle det vara korrekt att göra så här:

När jag startade firma så skrev jag att den förväntade vinsten skulle bli 0kr det året. På så vis slapp jag betala A-skatt på vinst som jag inte gjort. Det kan va bra innan företaget kommit igång ordentligt.
Citera
2006-02-12, 09:51
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
När jag startade firma så skrev jag att den förväntade vinsten skulle bli 0kr det året. På så vis slapp jag betala A-skatt på vinst som jag inte gjort. Det kan va bra innan företaget kommit igång ordentligt.

Ja, jag har också fixat det nu dom hade tydligen räknat på det jag hade tjänat på mitt vanliga jobb förra året. Men jag har inte fått klart än utan måste betala denna gång.
Citera
2006-02-12, 16:51
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:

Du ska inte bokföra dina skatteinbetalningar överhuvudtaget i din firma eftersom det är en personlig skuld som inte har med företaget att göra! Det är endast skatteinbetalningar för ev. anställda du har i firman som ska bokföras.

Läs mer på http://www.bfn.se. Klicka på "Redovisningsnormer", "Rekommendationer" och sedan "BFN R 11" och läs särskilt punkterna 11-13!

/ TT
Citera
2006-02-12, 17:03
Medlem
jonas_d_s avatar
Men jag måste ju skriva någonstans att jag tagit ut pengar ur företaget?

Min bok anger detta
http://i1.tinypic.com/nnkvnn.jpg

Det är från Bokföring praktisk handbok med konteringsexempel av björn lunden och lotta dahlin.
Citera
2006-02-12, 17:50
Medlem
Citat:
Men jag måste ju skriva någonstans att jag tagit ut pengar ur företaget?

Min bok anger detta
http://i1.tinypic.com/nnkvnn.jpg

Det är från Bokföring praktisk handbok med konteringsexempel av björn lunden och lotta dahlin.

Ddu sska bokföra precis som i det exemplet. I det svar jag gett på annat forum och som citeras här ovanför av en annan så är din F-skatt en rent personlig kostnad och ska därför inte vara med som en kostnad eller skuld i bolaget. Normalt tar man dock ut pengar från bolaget för att betala sin F-skatt och dörför måste det bokföras men som ett privat uttag vilket som. Vill man göra det enkelt för sig kan man därför bara boka som privatuttag men normalt brukar man särsklija uttagen för F-skatt och boka på 2012 tillskillnad från vanliga kontanta uttag till ditt privata leverna som bokas på 2013. Anledning till uppdelningen grundar sig framförallt i en önskan om att hålla koll på kontantberäkningen.
Citera
2006-02-12, 18:08
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn
Ddu sska bokföra precis som i det exemplet. I det svar jag gett på annat forum och som citeras här ovanför av en annan så är din F-skatt en rent personlig kostnad och ska därför inte vara med som en kostnad eller skuld i bolaget. Normalt tar man dock ut pengar från bolaget för att betala sin F-skatt och dörför måste det bokföras men som ett privat uttag vilket som. Vill man göra det enkelt för sig kan man därför bara boka som privatuttag men normalt brukar man särsklija uttagen för F-skatt och boka på 2012 tillskillnad från vanliga kontanta uttag till ditt privata leverna som bokas på 2013. Anledning till uppdelningen grundar sig framförallt i en önskan om att hålla koll på kontantberäkningen.

Tackar för det, då vet jag hur det ligger till!
blev lite förvirrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in