Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 18:52
  #1
Medlem
Ganonitos avatar
Idag upptäckte jag att samtlig av min musik som jag lagt till i Windows Media Player har försvunnit, puts väck. Den var där igår, men idag är den borta. Jag har testat att starta om datorn, göra systemåterställning (som för övrigt inte gick) och att lägga till alla musikfiler på nytt, men ingenting fungerar. Verkar heller inte gå att avinstallera Media Player och installera det på nytt.

Någon som vet vad som kan ha hänt och hur man åtgärdar det?

Har Windows 10 ifall det har någon relevans.
Citera
2018-08-20, 19:56
  #2
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Idag upptäckte jag att samtlig av min musik som jag lagt till i Windows Media Player har försvunnit, puts väck. Den var där igår, men idag är den borta. Jag har testat att starta om datorn, göra systemåterställning (som för övrigt inte gick) och att lägga till alla musikfiler på nytt, men ingenting fungerar. Verkar heller inte gå att avinstallera Media Player och installera det på nytt.

Någon som vet vad som kan ha hänt och hur man åtgärdar det?

Har Windows 10 ifall det har någon relevans.

Är filer kvar ?
Citera
2018-08-20, 20:05
  #3
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Är filer kvar ?

Ja, filerna är kvar. Vissa går att lägga till på nytt, men vissa inte.
Citera
2018-08-20, 20:11
  #4
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, filerna är kvar. Vissa går att lägga till på nytt, men vissa inte.


Ingen aning egentligen, men kan man inte radera inställningar eller temporära filer på något sätt i mediaplayer...då kanske allt går lägga till på nytt,tänker att allt egentligen bara ärgenvägar till filerna
Citera
2018-08-20, 21:19
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, filerna är kvar. Vissa går att lägga till på nytt, men vissa inte.
Gör en hälsokoll av lagringsmediat, ifall det är diskfel, korrupt data osv.
Citera
2018-08-20, 21:21
  #6
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Gör en hälsokoll av lagringsmediat, ifall det är diskfel, korrupt data osv.

Hur gör jag det då?
Citera
2018-08-21, 08:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Gör en hälsokoll av lagringsmediat, ifall det är diskfel, korrupt data osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur gör jag det då?

Google är din vän, så fråga din vän...

Annars kan du ju klicka på STARTmenyn så den öppnas, och börja skriva (Bara SKRIV, du behöver inte stå 'på' nåt speciellt ställe alltså)
cmd
där, så poppar det upp förslag.

Hos mig står det COMMAND PROMPT, men jag kör engelsk Win10, hos dig kanske det står KommandoTolken, DOS-Prompt eller nåt sånt om du har svensk Win10.

Högerklicka på den och välj Kör Som Administratör.

I det fönster som öppnas skriver du
chkdsk c: /f
och trycker Enter/Return.

BYT UT c: till den Enhetsbokstav den hårddisk du vill kolla har!
Har du bara en Hårddisk så heter den c:.
Men eftersom c: används -- det är ju Systemdisken -- så kan inte Win kolla medans du är inloggad, utan Win kommer då att fråga om den ska Schemalägga kollen till nästa omstart.
Svara Ja då. Och starta sen om från Start Menyn.

Nu kommer ev. fel att repareras automatiskt, och när den är färdig kan du läsa på skärmen om det alls var några fel.

Men om Win startats om för att Kollen skulle kunna ske, så lär det fönstret försvinna blixtsnabbt efter att Kollen är gjord, så sitt framför skärmen om du ska hinna läsa längst ned i fönstret vad som skett!


Sen kan du ju Återställa WMP (WindowsMediaPlayer) också.

Kod:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pictures/how-to-reset-windows-media-player-to-default/60c1903d-7bde-465a-8361-2e522ed742f1
__________________
Senast redigerad av lbl 2018-08-21 kl. 08:21.
Citera
2018-08-21, 17:23
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur gör jag det då?

Utforskaren - högerklicka på C: disken - egenskaper - verktyg - felkontroll/kontrollera.

Windows media player överger de flesta efter ett tag därför att den är inget annat än problem. Det du nu upplevt är inget helt ovanligt och kommer att hända igen.

Byt spelare, för din egna sinnesfrids skull.
Citera
2018-08-21, 22:22
  #9
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Google är din vän, så fråga din vän...

Annars kan du ju klicka på STARTmenyn så den öppnas, och börja skriva (Bara SKRIV, du behöver inte stå 'på' nåt speciellt ställe alltså)
cmd
där, så poppar det upp förslag.

Hos mig står det COMMAND PROMPT, men jag kör engelsk Win10, hos dig kanske det står KommandoTolken, DOS-Prompt eller nåt sånt om du har svensk Win10.

Högerklicka på den och välj Kör Som Administratör.

I det fönster som öppnas skriver du
chkdsk c: /f
och trycker Enter/Return.

BYT UT c: till den Enhetsbokstav den hårddisk du vill kolla har!
Har du bara en Hårddisk så heter den c:.
Men eftersom c: används -- det är ju Systemdisken -- så kan inte Win kolla medans du är inloggad, utan Win kommer då att fråga om den ska Schemalägga kollen till nästa omstart.
Svara Ja då. Och starta sen om från Start Menyn.

Nu kommer ev. fel att repareras automatiskt, och när den är färdig kan du läsa på skärmen om det alls var några fel.

Men om Win startats om för att Kollen skulle kunna ske, så lär det fönstret försvinna blixtsnabbt efter att Kollen är gjord, så sitt framför skärmen om du ska hinna läsa längst ned i fönstret vad som skett!


Sen kan du ju Återställa WMP (WindowsMediaPlayer) också.

Kod:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-pictures/how-to-reset-windows-media-player-to-default/60c1903d-7bde-465a-8361-2e522ed742f1

Steg ett hjälpte inte. När det gäller steg två så fanns det inget alternativ för mig att återställa WMP till standardinställningarna (troligtvis för att Microsoft valde att inte ha med den som förhandsinstallerad på Windows 10. Tråden du länkar till gäller Windows 7) Provade att avaktivera och sedan aktivera igen. Hjälpte inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Utforskaren - högerklicka på C: disken - egenskaper - verktyg - felkontroll/kontrollera.

Windows media player överger de flesta efter ett tag därför att den är inget annat än problem. Det du nu upplevt är inget helt ovanligt och kommer att hända igen.

Byt spelare, för din egna sinnesfrids skull.

Jo jag har förstått att många ogillar den. Jag har aldrig haft problem med den fram tills igår. Har man använt en spelare i över 10 år är det svårt att vänja sig vid någon ny. Testade VLC (har tidigare bara använt den för att spela upp film/serier) och något som hette foobar2000, men ingen av dem verkar ha samma funktioner som WMP, dvs att man kan skapa mediebibliotek och lägga till olika album/låtar/artister där. Åtminstone begriper jag mig inte på hur man gör.
Citera
2018-08-22, 09:02
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Steg ett hjälpte inte. När det gäller steg två så fanns det inget alternativ för mig att återställa WMP till standardinställningarna (troligtvis för att Microsoft valde att inte ha med den som förhandsinstallerad på Windows 10. Tråden du länkar till gäller Windows 7) Provade att avaktivera och sedan aktivera igen. Hjälpte inte heller.



Jo jag har förstått att många ogillar den. Jag har aldrig haft problem med den fram tills igår. Har man använt en spelare i över 10 år är det svårt att vänja sig vid någon ny. Testade VLC (har tidigare bara använt den för att spela upp film/serier) och något som hette foobar2000, men ingen av dem verkar ha samma funktioner som WMP, dvs att man kan skapa mediebibliotek och lägga till olika album/låtar/artister där. Åtminstone begriper jag mig inte på hur man gör.

Ojdå, då är du lyckligt lottad. Men dags att börja göra backups.

Eller byta - https://www.google.se/search?q=media...hrome&ie=UTF-8. Samt - https://www.google.se/search?q=how+t...hrome&ie=UTF-8
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-08-22 kl. 09:06.
Citera
2018-08-22, 09:10
  #11
Medlem
ImTheMans avatar
ligger dina filer i en mapp som synkas med one drive? det är default för music foldern, och de ynka 5gb fylls snabbt på, och när det är fullt blir hanteringen inte vad man skulle kunna förvänta sig.
Citera
2018-08-22, 09:51
  #12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
ligger dina filer i en mapp som synkas med one drive? det är default för music foldern, och de ynka 5gb fylls snabbt på, och när det är fullt blir hanteringen inte vad man skulle kunna förvänta sig.

De ligger i lite olika mappar. De flesta ligger i en och samma, men ingen av dem är beroende av One Drive (om jag förstod dig rätt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback