• 1
  • 2
2018-08-20, 16:49
Medlem
Detta berör alla modellerna och yttrar sig vid mediauppspelning och ljudredigering. Ett stort antal användare har problemet som yttrar sig inom en minut. Diagnostiserare har funnit att det är länkat till processorn och Apples undermåliga hantering av dess värmeutveckling och prestanda som påverkar DPC latency. Avråddes starkt att köpa produkten då det är många inkl mig som har problemet att ljud börjar knastra.. Sanslöst med tanke på priset och så får man en produkt som designats med deffekta lösningar.

https://www.macrumors.com/2018/08/08...akers-reports/
https://forums.macrumors.com/threads...kling.2128234/
https://old.reddit.com/r/macbookpro/...ling_issue_is/
Citera
2018-08-20, 18:25
Medlem
Fast nu verkar ju ditt inlägg inte särskilt logiskt.

Vad som är många beror ju i första hand på hur stor procentuell skara som drabbats, för skulle det vara t ex 1000 drabbade och det sålts 5000 enheter, så är det in i helvete många, men har det sålts nån miljon enheter så är det inte alls många, typ...

Sen verkar det vara fria spekulationer om orsaken, om vi ser till vad du skrev och vad som står i dina länkar.

Du påstår att det sker efter en minut, men i dina länkar säger flera att de inte upplevt problemet, andra säger att det kan ske vid olika tider t ex efter en kvart.

Att det skulle ha med nån dålig hantering av processorns värmeutveckling verkar inte sannolikt. Därför att processorn klarar ju helt ok att brassa på med annat som är betydligt jobbigare och mer värmealstrande utan att det ger några märkliga problem. T o m i9 presterar ungefär som man kan förvänta sig i ett så litet (egentligen för litet) chassie som MBP och andra ultraportabla konkurrenter har, vilket gör att alla dessa får kompromissa med mer throttling än det behövts i ett rymligare chassie.

Sker detta knastrande fast man bara spelar lite musik? Då är det inte mycket värmeutveckling i i7 eller ens i9.

Apple har givetvis testat sina maskiner ingående innan släpp, så att det skulle vara nåt som beror på dåligt designad hårdvara låter synnerligen osannolikt. I så fall skulle det ha slunkit med defekta komponenter i den tidiga produktionen, vilket är tråkigt om så skulle vara fallet. Men då lär det ju rättas till på garanti etc. De skulle aldrig släpp modellen om det verkligen var fel på hårdvaran (vilket de ju givetvis skulle märkt då de testar mycket mer ingående och längre än användarna gör) och de visste att ”många” skulle få knaster redan efter en minut. Det skulle deras varumärke vara för värdefullt för att riskera.

Mer troligt att det är mjukvarurelaterat, och att Apple i så fall sannolikt redan jobbar hårt med att lösa problemet och släppa en uppdatering

Så, det ska bli intressant att följa utvecklingen och se vad som framkommer och hur Apple hanterar och löser detta. Jag tippar på att det blir som så ofta annars, en del brus och tjo i forum och media, sen tystnar det när det visar sig inte vara så utbrett problem och det blir löst. Stormen i vattenglaset typ...
Citera
2018-08-20, 23:51
Medlem
Du har på ett enda forum en 24 sidor lång tråd. Problemet existerar och flera är drabbade så att du försöker minimera det låter absurt och är kontraproduktivt för oss som har problem och vill få Apple att ta tummen ur arslet och skynda på då detta pågåt en längre tid nu och är allvarligt då det ej går att undvika vid normal anvädning. Sen harr du svart på vitt tester av ljudtekniker som kollat hur CPU och audio bearbetning går ihop och när processorn tappar sin hsatighet i dipp så uppstår ljudproblemen. Detta är värmerelaterat. Du borde läsa länkarna innan du svarar.
Citera
2018-08-21, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebanan2000
Du har på ett enda forum en 24 sidor lång tråd. Problemet existerar och flera är drabbade så att du försöker minimera det låter absurt och är kontraproduktivt för oss som har problem och vill få Apple att ta tummen ur arslet och skynda på då detta pågåt en längre tid nu och är allvarligt då det ej går att undvika vid normal anvädning. Sen harr du svart på vitt tester av ljudtekniker som kollat hur CPU och audio bearbetning går ihop och när processorn tappar sin hsatighet i dipp så uppstår ljudproblemen. Detta är värmerelaterat. Du borde läsa länkarna innan du svarar.

Läs gärna själv det jag skriver, och tolka det inte bara genom att försöka hitta fel i det jag skriver och missa annat...

Jag har inte påstått att problemet inte existerar, jag skrev väl specifikt i denna eller den andra tråden att det inte är acceptabelt och tråkigt med detta fel...?

Däremot kommer du med tämligen kraftiga påståenden som man med lite sunt förnuft och logik inte får ihop.

För det första så är det vanligt att de som är missnöjda med nåt (oavsett om det är reeelt eller ”inbillat” etc) är de som bråkar och hörs mest. De som inte upplever några problem är oftast tysta, vilket kan göra att de inte alls märks på samma sätt fast de kanske är många fler än de som tycker sig ha problem.

Du påstår att det är många, ok, men i relation till vad? Jag gav en förklaring runt det i förra inlägget men det verkar du inte ha några svar på...?

Du påstår att ”detta pågått en längre tid” men vi talar alltså om en dator som Apple annonserade 12 Juli, så det handlar ju om en dryg månad...... Det tror jag inte många kallar en längre tid, ja om man inte är helt blind för hur det kan funka i realiteten att få in rapporter om ev problem, analysera dessa för att finna orsak och fel, samt planlägga hur detta kan och ska lösas.

Jag försöker på ingavis minimera problemet, jag anser bara att det är bra om man inte skenar iväg och drar för tidiga slutsatser av något, utifrån vad olyckskorpar och andra kraxar om, av fria spekulationer etc, då det ofta visar sig vara felaktiga slutsatser. Bättre då att tänka logiskt och ha en dos sunt förnuft, och lite tålmodighet.

Vad ljudtekniker kommer fram till är inte detsamma som att de verkligen förstår vad som är den grundläggande orsaken, de är ljudtekniker och inte superduper datorexperter. Vilket betyder att de mycket väl kan dra fel slutsatser för de har inte full insik i vad som sker inne i datorn, på djupet alltså. Vilket betyder att det inte alls måste vara problem med värmehanteringen som orsakar problemet, och inte heller att Apple har undermålig värmehantering av processorn. Det kan helt enkelt vara så att problemet inte alls är direkt kopplat till det, även om det kan tyckas så för det uppstår vid dessa situationer. Inom bilteknik så är det inte alls ovanligt att man kan tro en sak, bara säker på att det är på ett visst sätt när nåt fenomen uppstår. För att sen när det verkligen analyserats ordentligt och man verkligen hittat orsaken upptäcka att det inte alls berodde på det man trodde initialt. Jag ser ingen som helst anledning till att desamma inte skulle kunna vara vanligt inom datorvärlden.

Igen, det är tråkigt att en ny produkt har problem, oavsett pris och tillverkare. Men ha lite tålamod även om det är skitsurt att vara drabbad, så ska du/ni se att Apple löser detta på ett bra sätt.
Citera
2018-08-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Läs gärna själv det jag skriver, och tolka det inte bara genom att försöka hitta fel i det jag skriver och missa annat...

Jag har inte påstått att problemet inte existerar, jag skrev väl specifikt i denna eller den andra tråden att det inte är acceptabelt och tråkigt med detta fel...?

Däremot kommer du med tämligen kraftiga påståenden som man med lite sunt förnuft och logik inte får ihop.

För det första så är det vanligt att de som är missnöjda med nåt (oavsett om det är reeelt eller ”inbillat” etc) är de som bråkar och hörs mest. De som inte upplever några problem är oftast tysta, vilket kan göra att de inte alls märks på samma sätt fast de kanske är många fler än de som tycker sig ha problem.

Du påstår att det är många, ok, men i relation till vad? Jag gav en förklaring runt det i förra inlägget men det verkar du inte ha några svar på...?

Du påstår att ”detta pågått en längre tid” men vi talar alltså om en dator som Apple annonserade 12 Juli, så det handlar ju om en dryg månad...... Det tror jag inte många kallar en längre tid, ja om man inte är helt blind för hur det kan funka i realiteten att få in rapporter om ev problem, analysera dessa för att finna orsak och fel, samt planlägga hur detta kan och ska lösas.

Jag försöker på ingavis minimera problemet, jag anser bara att det är bra om man inte skenar iväg och drar för tidiga slutsatser av något, utifrån vad olyckskorpar och andra kraxar om, av fria spekulationer etc, då det ofta visar sig vara felaktiga slutsatser. Bättre då att tänka logiskt och ha en dos sunt förnuft, och lite tålmodighet.

Vad ljudtekniker kommer fram till är inte detsamma som att de verkligen förstår vad som är den grundläggande orsaken, de är ljudtekniker och inte superduper datorexperter. Vilket betyder att de mycket väl kan dra fel slutsatser för de har inte full insik i vad som sker inne i datorn, på djupet alltså. Vilket betyder att det inte alls måste vara problem med värmehanteringen som orsakar problemet, och inte heller att Apple har undermålig värmehantering av processorn. Det kan helt enkelt vara så att problemet inte alls är direkt kopplat till det, även om det kan tyckas så för det uppstår vid dessa situationer. Inom bilteknik så är det inte alls ovanligt att man kan tro en sak, bara säker på att det är på ett visst sätt när nåt fenomen uppstår. För att sen när det verkligen analyserats ordentligt och man verkligen hittat orsaken upptäcka att det inte alls berodde på det man trodde initialt. Jag ser ingen som helst anledning till att desamma inte skulle kunna vara vanligt inom datorvärlden.

Igen, det är tråkigt att en ny produkt har problem, oavsett pris och tillverkare. Men ha lite tålamod även om det är skitsurt att vara drabbad, så ska du/ni se att Apple löser detta på ett bra sätt.

Det var ju hemsk vad du försöker lägga ord i munnen på andra. Beviset finns i länkarna som bara är en promille av allt som finns på nätet. Vi andra som äger MBP 2018 serie laptops vet hur reelt detta problem är och uppskattar om apologister som försöker sopa detta under mattan kan ta ett steg tillbaks och i ditt fall kanske även inte uttala dig för självsäkert när du inte ens äger en dator ur serien mer än en MBP från 2009?
Citera
2018-08-21, 12:21
Medlem
Vi är flera på min arbetsplats som fått samma problem med våra nya MBP. Apple gör inget i nuläget att lösa problemet. För oss på jobbet är det inget stort problem då vi inte primärt använder ljud i vårt dagliga arbete, ibland kan det vara störande men datorn är ändå helt klart användbar.

Men jag håller med dig, det är otroligt undermåligt för en så dyr produkt, och att Apple inte tar tillbaks produkten (vi har försökt reklamera) eftersom inte funktionaliteten enligt Apple själva påverkas är riktigt uruselt.

Vi har alla på arbetplatsen sedan lång tid tillbaks Apple som laptops men nu börjar ledningen knorra att det kanske är dags att följa den stora massan och gå över till Windows.
Citera
2018-08-21, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebanan2000
Det var ju hemsk vad du försöker lägga ord i munnen på andra. Beviset finns i länkarna som bara är en promille av allt som finns på nätet. Vi andra som äger MBP 2018 serie laptops vet hur reelt detta problem är och uppskattar om apologister som försöker sopa detta under mattan kan ta ett steg tillbaks och i ditt fall kanske även inte uttala dig för självsäkert när du inte ens äger en dator ur serien mer än en MBP från 2009?

Jag försöker inte lägga ord i munnen på dig eller andra, jag refererar ju bara till vad du själv skrivit.. Jag försöker inte heller sopa nåt under mattan. Dessutom har jag absolut inte uttalat mig självsäkert i detta utan luftat vad som kan anses vara mer eller mindre sannolikt och varför. Vad jag själv har för dator är irrelevant då man inte absolut måste äga en viss grej för att veta nåt om just denna grej.

Det finns inte mycket till bevis i dina länkar eller på nätet, det allra mesta är ju endast spekulationer, pch mestadels från lekmän. Det enda vi egentligen kan se är att några har haft eländet att få nåt språkproblem med sina nya MBP vilket såklart är oerhört tråkigt. Men hur stor procent av de nya enheterna som sålts som drabbats vet vi inte än men det är sannolikt ett begränsat antal. Vi får helt enkelt vänta och se hur detta utvecklar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av proctorian
Vi är flera på min arbetsplats som fått samma problem med våra nya MBP. Apple gör inget i nuläget att lösa problemet. För oss på jobbet är det inget stort problem då vi inte primärt använder ljud i vårt dagliga arbete, ibland kan det vara störande men datorn är ändå helt klart användbar.

Men jag håller med dig, det är otroligt undermåligt för en så dyr produkt, och att Apple inte tar tillbaks produkten (vi har försökt reklamera) eftersom inte funktionaliteten enligt Apple själva påverkas är riktigt uruselt.

Vi har alla på arbetplatsen sedan lång tid tillbaks Apple som laptops men nu börjar ledningen knorra att det kanske är dags att följa den stora massan och gå över till Windows.

Hur vet du att Apple inte gör nåt i nuläget för att lösa problemet? Har du full inblick i om de tillsatt en intern utredning i denna sak, om de har folk som sitter och försöker isolera och hitta orsaken till problemet och hur det kan och ska lösas? Jag betvivlar starkt att du har den informationen om vad Apple, gör eller inte gör i denna sak...

Apple följer säkert konsumentlagarna och är då produkten använd utöver en visst tid så finns inget krav på att de skall ta tillbaka den, i synnerhet för ett fel som förvisso är irriterande och t o m jag vara av stor vikt för många användare. Det finns däremot regler (om jag minns rätt i farten...) i konsumentlagarna som säger att säljare/tillverkare ska ges möjlighet att lösa problemet, typ laga enheterna etc. och då denna datormodell är knappt 1,5 månader gammal sen den utannonserades och i de flesta fall ännu yngre sett till när de kan ha levererats till kund, så känns det rätt överdrivet att tjoa om återtagande och att Apple inte skulle göra nåt åt saken. Högst sannolikt jobbar de redan hårt med att finna orsak och en lösning, men som brukligt är de sparsamma med kommentarer tills de vet mer konkret vad det rör sig om.

Det mest sannolika är att detta problem som drabbat vissa MBP är att det kommer en mjukvaruuppdatering som löser det. Ev, kanske det kan bli tal om byte av nån hårdvarukomponent, men det är synnerligen mer osannolikt. Därför att Apple såklart grundligt testat innan släpp och skulle såklart upptäckt samma sak de med om det var så enkelt som att spela lite musik och det kan bli sprak... Därför är det mest sannolikt att hårdrudesignen normalt fungerar som den ska och utan sprakande. Men det finns ju exempel genom tiderna där underleverantörer klantat det med komponenter de levererar till produktion.

Det ska bli intressant att följa utvecklingen av detta fenomen problem, men jag tror det blir en smidig lösning för alla om inte allt för länge.
Citera
2018-08-21, 20:24
Medlem
Citat:
Hur vet du att Apple inte gör nåt i nuläget för att lösa problemet? Har du full inblick i om de tillsatt en intern utredning i denna sak, om de har folk som sitter och försöker isolera och hitta orsaken till problemet och hur det kan och ska lösas? Jag betvivlar starkt att du har den informationen om vad Apple, gör eller inte gör i denna sak...

Vi vet det för vi har flera öppna tickets hos Apple och dom är alla i pending, dom har kontaktat oss och på distans bett oss gör allehanda tester, patchar med mera. Nu har vi inte hört annat än att dom kontaktat oss och vill stänga ärendena, trots att problemen kvarstår.
Med andra ord, jag har full insyn i våra ärenden gällande detta fel (inte fenomen) och Apple vill inte byta ut, ta tillbaka eller skicka ut tekniker, ergo, dom gör inte ett skit. Apples kundvård är i nuläget under all kritik och dom vill endast åt våra pengar. Mycket kortsiktigt tänkande. Jag börjar hålla med min ledning om att det kanske är dags att gå över till världens mest använda system, då får man iallafall hjälp med sina fel.
Citera
2018-08-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proctorian
Vi vet det för vi har flera öppna tickets hos Apple och dom är alla i pending, dom har kontaktat oss och på distans bett oss gör allehanda tester, patchar med mera. Nu har vi inte hört annat än att dom kontaktat oss och vill stänga ärendena, trots att problemen kvarstår.
Med andra ord, jag har full insyn i våra ärenden gällande detta fel (inte fenomen) och Apple vill inte byta ut, ta tillbaka eller skicka ut tekniker, ergo, dom gör inte ett skit. Apples kundvård är i nuläget under all kritik och dom vill endast åt våra pengar. Mycket kortsiktigt tänkande. Jag börjar hålla med min ledning om att det kanske är dags att gå över till världens mest använda system, då får man iallafall hjälp med sina fel.

Jaha, men fortfarande har du ingen aning om vad Apple gör med detta bakom kulisserna, utan du har endast viss info om vad som gäller dina ärenden. Du har ingen aning om vad de meddelat vidare i kedjan, och hur det jobbas med detta fenomen/problem/fel (kalla det vad du vill) inom Apple.
Alltså, du kan väl inte vara så naiv att du tror att Apple inte följer med på vad som folk skriver om deras produkter på t ex forum, eller skiter i vad vad folk kontaktar dem om när de upplever problem med produkterna? En annan snubbe i tråden skriver ju att många har detta problem, och givetvis vet Apple om det och jobbar för att hitta felet och en lösning.

Att Apple vill stänga ärenden är vad jag vet normalt förfarande om de inte hör nåt från kunden under en viss tid, detta har jag råkat ut för själv, men det är bara att informera om att problemet kvarstår så förlänger de ärendet.

Sen är frågan om ni köpt datorerna direkt av Apple eller av annan leverantör? Är det annan leverantör så brukar det vara de som ska ta saken i första hand, och t ex ordna med tekniker som kommer ut.

Jag har haft att göra med Apple sen ca 2003 och det har aldrig varit några problem att få hjälp, däremot har de ju inte skickat ut nån tekniker, men de har vid mer än ett tillfälle hämtat och lämnat produkter vid min dörr.

Det är såklart tråkigt att ni fått problem, men var det inte du som skrev att problemet inte var särskilt kritiskt för er? Om så, ja låt Apple få lite tid på sig att fixa detta, men ligg såklart på dem och håll ärendet varmt. Datorerna kan ni ju knappast ha haft i mycket mer än en månad, eller hur? Och Apple måste ju få vettig tid på sig att gå till botten med problemet och hur de ska lösa det. Detta kan ju vara nåt som kan kan kräva mer tid än en (förståeligt) otålig kund önskar.
Citera
2018-08-22, 18:07
Medlem
Citat:
Jaha, men fortfarande har du ingen aning om vad Apple gör med detta bakom kulisserna, utan du har endast viss info om vad som gäller dina ärenden. Du har ingen aning om vad de meddelat vidare i kedjan, och hur det jobbas med detta fenomen/problem/fel (kalla det vad du vill) inom Apple.

Alltså... Jag blir alldeles fascinerad av dig. Vad är det för fel på dig? Han har ju onekligen problem och ärenden som ligger uppe.

OnT: jag går i tankarna på att köpa en likadan. Det tycks vara ett utbrett problem så jag får väl ligga lågt? Är det någon som har klarat sig?
Citera
2018-08-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Alltså... Jag blir alldeles fascinerad av dig. Vad är det för fel på dig? Han har ju onekligen problem och ärenden som ligger uppe.

OnT: jag går i tankarna på att köpa en likadan. Det tycks vara ett utbrett problem så jag får väl ligga lågt? Är det någon som har klarat sig?

Det är inga som helst fel på mig, har ju på ingavis påstått att problemet inte existerar. Jag hoppas bara inte att folk går igång på div rykten och raljerande innan saken är ordentligt analyserad. Utan kan ha lite tålamod och låta Apple gå tid att gå till botten med saken och lösa det.

Även jag är i fart med att köpa en ny MBP men vill se hur detta utvecklar dig, och hur Apple löser det.
Citera
2018-08-22, 18:16
Medlem
SilentVictorys avatar
Ska väl noteras att exakt samma problem drabbade även många Lenovo datorer. Främst Y510p (en modell jag själv ägde). Och det berodde även det på värmeutvecklingen från processorn.

Vissa upplevde knaster och sprakande, andra att volymen sänktes på endast ena sidan eller helt enkelt blev tyst.

Även Lenovo sket i att göra någonting åt saken, och det är en anledning till varför jag håller mig borta ifrån det märket nu mer. Anledningen till varför inget gjordes var för att det var fel redan i tillverkningen och skulle blir för komplicerat att ersätta med nya datorer.

Kan nog tänka mig att Apple går samma väg tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in