2018-08-19, 23:23
Medlem
GormDenGamles avatar
"Bussförare i Stockholm vägrar köra fordon med SD-annonser. Motivet är en trygg arbetsmiljö och att motverka rasistisk reklam. Det är fackklubben av SAC Syndikalisterna för busschaufförer i Stockholm som varslar om blockaden."

"Vi vill inte gå till jobbet med oro i magen. Vi har en mångkulturell arbetskår, och det skulle knappt finnas några bussförare om SD får som de vill, säger Sara Westberg"

"Hos SL och Trafikförvaltningen i Stockholms Läns Landsting säger presstalesperson Christian Hoffman att de förutsätter att alla bussar rullar enligt de avtal de har med olika entreprenörer. Han säger också att all politisk reklam är tillåten."

Länk 1: https://unv.is/arbetaren.se/2018/08/17/bussforare-satter-sd-annonser-i-blockad
Länk 2: https://resett.no/2018/08/19/bussjaforer-nekter-a-kjore-busser-med-reklame-for-sverigedemokraterna/

Är det okej att vägra arbeta för en sådan här sak, när arbetsgivaren har godkänt reklamen?
Vad kan en arbetsvägran leda till? Sparken?
Citera
2018-08-19, 23:30
Medlem
Är det reklam på bussen eller på monitorer/affisher i bussen? Hur som helst, jag själv hade ju inte varit speciellt bekväm kan jag säga om jag skulle tvingas köra en buss (om jag nu jobbat med det) och göra reklam för säg Kommunistpartiet. Hade sagt nej.
Citera
2018-08-19, 23:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Avskeda dom allihop! Det är liksom inte hjärnkirurgi att köra en buss. SD har ca 30% finns säkert många av dessa som kan ta över och köra dessa bussar. Sedan kan dessa kommunister gå hem och gråta bäst de vill. Utan lön och arbete.
Citera
2018-08-19, 23:35
Medlem
Bussförarna har inget att säga till om. Dom ska till jobbet och göra det dom ska. Eller så kan dom söka sig till något annat. Finns inga skäl för varför man skulle acceptera deras protester i det här fallet.
Citera
2018-08-19, 23:43
Medlem
AoE3#1s avatar
Vill bara påminna er om när det för några år sen fanns några chaffisar som inte ville köra med pridereklam! då var det inte okej enligt vänstern att "strejka"!
Citera
2018-08-19, 23:50
Medlem
dovAkins avatar
Är inte syndikalisterna ett jätte speciellt fackförbund? Deras lokal blev väl bombad?
Citera
2018-08-19, 23:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Vill bara påminna er om när det för några år sen fanns några chaffisar som inte ville köra med pridereklam! då var det inte okej enligt vänstern att "strejka"!

Har du länk?
Citera
2018-08-19, 23:55
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1

Det är som vanligt med vänstern, regelboken skrivs om när det passar dem...

Arbetsvägran är en giltig orsak till uppsägning, sparka kommunisterna!
Senast redigerad av Skunken666 2018-08-20 kl. 00:22.
Citera
2018-08-20, 04:31
Medlem
Duger det inte kan de sluta, ingen tvingar dem att stanna.
Citera
2018-08-20, 07:26
Medlem
pillenottens avatar
Arbetsvägran är ett fullgott skäl till uppsägning - det får nog t o m facket svårt att argumentera om.

Vad händer om ett NMR-gäng vill ta bussen till en demonstration - ska bussförarna börja bestämma vilka som får åka med.
Citera
2018-08-20, 07:33
Avslutad
Klart det skulle finnas busschaufförer om SD hade något att säga till om. Ska det nu klagas, så får det väl klagas på saker som stämmer och inte rena fantasier.
Citera
2018-08-20, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Avskeda dom allihop! Det är liksom inte hjärnkirurgi att köra en buss. SD har ca 30% finns säkert många av dessa som kan ta över och köra dessa bussar. Sedan kan dessa kommunister gå hem och gråta bäst de vill. Utan lön och arbete.

Var har SD 30%? Inte i Stockholm iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Är inte syndikalisterna ett jätte speciellt fackförbund? Deras lokal blev väl bombad?

Jo, SAC Syndikalisterna är ett mycket speciellt fackförbund som kör helt sin egen grej och start är strejker och blockader om allt möjligt och inte sällan av politiska skäll.

Blev lite förvånad när jag läste rubriken, tyckte att SD är så pass etablerade nu att vem bryr sig. Men jag bor i Skåne så kanske är det mer kontroversiellt uppåt landet (vet att SD fortfarande är känsligt uppe i Norrbotten, kanske likadant i Stockholm)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in