2018-08-20, 09:35
Medlem
Ta emot den och sälj den för 500-1000 kr
Citera
2018-08-20, 12:26
Medlem
Strongmanx2s avatar
Du kan inte skruva och hoppas på kunna byta koppling för att få en "billig" bruksbil?

Bara att fetglömma, inte ens om du vore duktig på att skruva hade du tagit den dealen såvida du inte har garage samt ordnat transport för att få hem skitbilen.

Har bilen stått länge? Vad mer är dåligt? Drivknutar, bromsrör, bromsok etc.

Spara ihop till en billig bruksbil såvida du inte vill få ta emot en bil helt gratis och lära dig skruva.
Citera
2018-08-20, 14:56
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du kan inte skruva och hoppas på kunna byta koppling för att få en "billig" bruksbil?

Bara att fetglömma, inte ens om du vore duktig på att skruva hade du tagit den dealen såvida du inte har garage samt ordnat transport för att få hem skitbilen.

Har bilen stått länge? Vad mer är dåligt? Drivknutar, bromsrör, bromsok etc.

Spara ihop till en billig bruksbil såvida du inte vill få ta emot en bil helt gratis och lära dig skruva.
Mycket är okänt,men för räkningens skull..

Verktyg. Behövs domkraft,pallbockar och en liggbräda? 1500kr.

Behövs spärrskaft, hylsor, fästa nycklar?
Lätt 1000 kr till.

Hanes-bok 2-300kr?

Skruvmejslar,bräckjärn,dragskaft,tja 1000 kr till..

Nära 4000. Plus delar...

Det är ju där bilens skick kommer in ,är den superfin,så kan det vara värt kanske ända upp till 10000 att fixa den,lämna in jobbet i så fall och börja med enklare lagningar..
Citera
2018-08-20, 16:12
Medlem
Kan inte TS vara vänlig och beskriva bilens skick i övrigt, hela grejen hänger ju på det och vi gissar bara annars.
Citera
2018-08-20, 16:52
Medlem
Är bilen besiktigad och inget annat fel på den samt nästintill i perfekt skick och du kan byta koppling själv eller med hjälp av kompisar så kan det kanske vara värt att lägga runt 700 kr för en kopplingssats.

Är det lite ytrost eller något annat fel eller om du inte kan få bytet gjort gratis så är det bara glömma.
Har den gått över 20000 mil så är det bara glömma också.
Finns ju 90:or som är rätt fräscha för runt 3000 kr besiktigade och skattade.

Lycka till.
Citera
2018-08-20, 17:48
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multimedia-XL
Jag har blivit erbjuden en VW Jetta -85 som har gått 18k mil om jag kan fixa kopplingen på den.

Bra ide att ta den.

Obsevera att jag inte är mekkunnig och på en tajt budget.

Lamellerna brukar gå på såna här gamla skorvar. Jag har haft flera kärror som slirat sig upp för uppförsbackarna. Långsammare och långsammare. Har ingen aning om hur man byter lameller. Har alltid tagit hjälp.

Men klarar du det så ta den. Du kan väl alltid få skrotpremien, om den finns kvar.
Citera
2018-08-20, 18:16
Medlem
suganuss avatar
den ska du absolut ta emot, va har du att förlora, ganska lätt mekat, lycka till.
Citera
2018-08-20, 18:41
Medlem
sunsidans avatar
Har du tid? Ta den

Har du några tusenlappar över att lägga på jettan? Ta den

Gillar du utamningar? Ta den

Jag hade tagit emot den gått igenom den grundligt. Visar de sig att de kostar mer än de smakar. Sälj den på blocket för 1000 kr.

Profit oavsett vad du väljer så länge du väljer att ta den.
Citera
2018-08-20, 18:41
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mycket är okänt,men för räkningens skull..

Verktyg. Behövs domkraft,pallbockar och en liggbräda? 1500kr.

Behövs spärrskaft, hylsor, fästa nycklar?
Lätt 1000 kr till.

Hanes-bok 2-300kr?

Skruvmejslar,bräckjärn,dragskaft,tja 1000 kr till..

Nära 4000. Plus delar...

Det är ju där bilens skick kommer in ,är den superfin,så kan det vara värt kanske ända upp till 10000 att fixa den,lämna in jobbet i så fall och börja med enklare lagningar..

Då det handlar om en Jetta från 1985 (ett fordon som jag dessutom ägt) så vet jag ätt det är rena skiten och med noll erfarenhet av att skruva med fordon eller att svetsa så är det meningslöst för TS att laga bilen.
Citera
2018-08-20, 19:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunsidan
Har du tid? Ta den

Har du några tusenlappar över att lägga på jettan? Ta den

Gillar du utamningar? Ta den

Jag hade tagit emot den gått igenom den grundligt. Visar de sig att de kostar mer än de smakar. Sälj den på blocket för 1000 kr.

Profit oavsett vad du väljer så länge du väljer att ta den.
Hur tänkte du där? Bilen går inte att köra, vilket innebär någon form av transport = kostnad, TS kan inte meka, vilket tyder på att det inte finns de verktyg och utrustning som behövs = kostnad, reservdelarna som behövs = kostnad. Om det skulle skita sig och TS har köpt verktyg och reservdelar och ändå inte får ihop skiten så är det väl tveksamt om bilen går att sälja ens för en tusenlapp, jag tror säkert att den som nu ger bort den har försökt! Alltså står TS där med en bil som fortfarande inte går att köra och blir tvungen att betala både för att transportera bort bilen och att skrota den.
Citera
2018-08-20, 22:01
Medlem
Börjar misstänka att det här är en trolltråd eftersom ts vägrar beskriva bilens skick i övrigt.
Citera
2018-08-20, 23:52
Medlem
Jag brukar skrota bilar som inte är värt och laga. Men läser man denna tråd kanske man ska börja sälja bilar som inte ens går att provköra.
En Jetta från -85 där kopplingen är slut och inget info utöver det. (rost, besiktigad, miltal osv) går tydligen och sälja för 1000 kr.

En Jetta från -90 som ser fräsch ut på bild, gått under 20k, besiktigad och skattad får man för runt 3000 kr.
Då är ju frågan vem i helvete köper en äldre modell med trasig koppling utan vetskap om något annat på bilen istället för en nyare modell som är körklar för 2000 kr mer? Ja, förutom vissa här i tråden då....

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in