2018-08-21, 06:30
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det är i allmänhet svårt att gå ned i arbetstid och jobba deltid. Undantaget är om man är outbildad, då det erbjuds deltidsjobb inom t.ex. butik. Men för akademiker finns i regel enbart heltidsjobb.

Om man är duktig på det man gör (vilket du uppger dig vara) är möjligheterna att jobba deltid ännu mindre, då får man tvärtom räkna med mkt övertid och ansvar. Ju bättre man är desto mer ansvar får man.

Det ända alternativet är att starta eget och åta sig enkla uppdrag som inte kräver mycket tid. Om du har en anställning kan du glömma deltidsjobb.
Finns inte en laglig rätt till deltid i Sverige? I Tyskland har man rätt till att gå ner i arbetstid när man varit på företaget ett visst antal år.

Sedan har du förstås rätt i att om man har ett ansvarsfullt jobb skulle chefen i alla fall ge en uppdrag som resulterar i "övertid" så att man i vilket fall som helst jobbar mer än det antal timmar som står i kontraktet...
Citera
2018-08-21, 21:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Finns inte en laglig rätt till deltid i Sverige? I Tyskland har man rätt till att gå ner i arbetstid när man varit på företaget ett visst antal år.

Sedan har du förstås rätt i att om man har ett ansvarsfullt jobb skulle chefen i alla fall ge en uppdrag som resulterar i "övertid" så att man i vilket fall som helst jobbar mer än det antal timmar som står i kontraktet...

Nja, varför skulle företag ha en skyldighet att acceptera att folk vill jobba mindre? De behöver bara hålla de avtal de ingår, och eftersom det råder en praxis om att man ska jobba heltid är de flesta bolag ovilliga att erbjuda deltidstjänster.

Jag skulle som sagt säga att egen firma är det enda alternativet om man vill kapa arbetstiden. Det gäller dock att enbart erbjuda enkla tjänster inom t.ex. rådgivning samt att enbart åta sig mindre uppdrag för att undvika att komma tillbaka till heltid igen.
Citera
2018-08-21, 21:52
Medlem
Hur man går ner i arbetstid?
Enkelt, skaffa barn så kan du ta ut 200 föräldradagar, ex varje tor-fre. Eller varför inte vabba lite då och då.

Sedan när föräldradagarna börjar ta slut, skaffa ett till barn. .
Citera
2018-08-21, 23:27
Medlem
Ja, tyvärr är det svårt att gå ner i arbetstid. Är så på mitt jobb, många som vill gå ner till halvtid (närmar sig pensionen) men näst intill omöjligt. Så de låginkomsttagare som behöver heltid (ex. handel) har svårt att få drt, de som har så de klarar sig ändå jobbar istället ofta övertid. Den ena gruppen stressar när pengarna/jobb inte räcker till, den andra blir utbränd.
Ett sätt är att skaffa barn. När ledigheten tar slut (ex. rätt till 25% ledighet tills barnet fyllt 8), skaffa en till unge. Eller låtsas att ngn av ungarna är sjuka och vabba. Eller ta tjänsteledigt för att bli egen företagare (räcker väl knappt att låtsas). Eller så tar du ledigt för studier. Läs någon struntkurs som kräver minimal insats så kan då ägna mestadelen av tiden åt det du egentligen vill göra.
Citera
2018-08-22, 12:02
Medlem
Knaviuss avatar
På ett sätt är det nog bra att vi är en minoritet som vill arbeta deltid.

Medelsvensson hade nog blivit upprörd över att höginkomsttagare kan få samma lön med 1-2 extra lediga dagar i veckan
Citera
2018-08-22, 12:13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.

Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet

Ska man låtsas vara egenföretagare?

Om du är anställd av ett företag så får du fråga företaget om de kan acceptera att du arbetar mindre. Säger de Nej så får du välja mellan att sluta eller följa företagets riktlinjer.

Det är den du är anställd av som bestämmer din arbetstid inte du själv. Detta regleras via ditt anställningskontrakt. Vill du styra en aning över din arbetstid får du starta ett eget företag. Men det lär inte fungera speciellt bra då du måste säga nej till kunder på din "ledia tid" och då lär de inte höra av sig med fler jobb åt dig. Oftast så arbetar man MER som egenföretagare. Det finns dock några undantag där folk verkar kunna styra sitt arbete mer.. Bli Konstnär och skaffa kontakter med vänsterpolitiker och vänster flummare. Då kan du "arbeta" lite som du vill.

Som konstnär kan du välja på en hel del flumjobb. Fotograf, Skulptör, Författare, Måleri kompositör och liknande.. De flesta estetikjobb erbjuder en massa flum och betald tid av samhället.

På ett bygga jag arbetade på som elektriker tog kommunen in en "konstnär" som skulle dekorera en matsal.. 6 veckor tog det och kostade 250 000 till "konstnären". Resultatet blev ett 2-3cm streck som gick runt hela salen lite upp och ned på några ställen. En av byggmålarna menade att han skulle kunnat måla detta streck på mindre än 2 dagar för en bråkdel av priset som kommunen betalade.

Så ett säkert kort för dig är nog just konstnär.. Vi andra får lyda och slita.
Citera
2018-08-22, 12:14
Medlem
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Min dröm är att arbeta 1 dag i veckan, det är just det en dröm. Vad får dig att tro att du inte behöver slava men vi måste?

Gilla läget, tro fan chefen kommer acceptera dina krav.

För att du är en drömmare det är vad du gör.

Sen finns de som förverkligar sina drömmar.

Du är inte en av de
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in