Citat:
Ursprungligen postat av
Knavius
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.
Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet
Ska man låtsas vara egenföretagare?
Om du är anställd av ett företag så får du fråga företaget om de kan acceptera att du arbetar mindre. Säger de Nej så får du välja mellan att sluta eller följa företagets riktlinjer.
Det är den du är anställd av som bestämmer din arbetstid inte du själv. Detta regleras via ditt anställningskontrakt. Vill du styra en aning över din arbetstid får du starta ett eget företag. Men det lär inte fungera speciellt bra då du måste säga nej till kunder på din "ledia tid" och då lär de inte höra av sig med fler jobb åt dig. Oftast så arbetar man MER som egenföretagare. Det finns dock några undantag där folk verkar kunna styra sitt arbete mer.. Bli Konstnär och skaffa kontakter med vänsterpolitiker och vänster flummare. Då kan du "arbeta" lite som du vill.
Som konstnär kan du välja på en hel del flumjobb. Fotograf, Skulptör, Författare, Måleri kompositör och liknande.. De flesta estetikjobb erbjuder en massa flum och betald tid av samhället.
På ett bygga jag arbetade på som elektriker tog kommunen in en "konstnär" som skulle dekorera en matsal.. 6 veckor tog det och kostade 250 000 till "konstnären". Resultatet blev ett 2-3cm streck som gick runt hela salen lite upp och ned på några ställen. En av byggmålarna menade att han skulle kunnat måla detta streck på mindre än 2 dagar för en bråkdel av priset som kommunen betalade.
Så ett säkert kort för dig är nog just konstnär.. Vi andra får lyda och slita.