2018-08-19, 02:54
Medlem
Knaviuss avatar
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.

Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet

Ska man låtsas vara egenföretagare?
Citera
2018-08-19, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.

Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet

Säg som det är? Säg vad du vill. Du kan börja där.
Citera
2018-08-19, 02:57
Medlem
Jagtardindotters avatar
Min dröm är att arbeta 1 dag i veckan, det är just det en dröm. Vad får dig att tro att du inte behöver slava men vi måste?

Gilla läget, tro fan chefen kommer acceptera dina krav.
Citera
2018-08-19, 03:01
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Min dröm är att arbeta 1 dag i veckan, det är just det en dröm. Vad får dig att tro att du inte behöver slava men vi måste?

Gilla läget, tro fan chefen kommer acceptera dina krav.

Tja, de flesta slavar väl för att kunna köpa dyra bilar, resa och skämma bort sina barn men jag är inte intresserad av sånt. Folk inom branschen verkar få ut 26-28k och det är löjligt mycket pengar. Jag har t.ex. levt bekvämt på 16 efter skatt och kunde spara några tusenlappar.
Citera
2018-08-19, 03:02
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stephilly
Säg som det är? Säg vad du vill. Du kan börja där.

Det kan inte sluta med att de inte accepterar kraven och stänger möjligheterna för jobb?
Citera
2018-08-19, 03:03
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Tja, de flesta slavar väl för att kunna köpa dyra bilar, resa och skämma bort sina barn men jag är inte intresserad av sånt. Folk inom branschen verkar få ut 26-28k och det är löjligt mycket pengar. Jag har t.ex. levt bekvämt på 16 efter skatt och kunde spara några tusenlappar.

Är 26K löjligt mycket?

Du har inga ambitioner? Utan är nöjd med att bo i en etta hyresrätt resten av livet?
Citera
2018-08-19, 03:06
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Är 26K löjligt mycket?

Du har inga ambitioner? Utan är nöjd med att bo i en etta hyresrätt resten av livet?

Jag kan nog få råd med en liten villa i framtiden om jag får ut runt 18. Jag har redan några hundra tusen på banken jag sparat ihop med en liknande lön innan jag började plugga.
Citera
2018-08-19, 03:09
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Jag kan nog få råd med en liten villa i framtiden om jag får ut runt 18. Jag har redan några hundra tusen på banken jag sparat ihop med en liknande lön innan jag började plugga.

Aha ok. Vad händer när du skaffar familj? Resor? Bil? Osv?

I slutändan så är det ditt l7v men vill få dig att tänka lite o nå din fulla potential.
Citera
2018-08-19, 03:12
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Aha ok. Vad händer när du skaffar familj? Resor? Bil? Osv?

I slutändan så är det ditt l7v men vill få dig att tänka lite o nå din fulla potential.

Vi får se hur ekonomin går ihop men för mig har inte full potential någonting med prylar och fina bilar att göra. Det bästa i livet är gratis
Citera
2018-08-19, 03:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Dra inga slutsatser om vad du kommer att vilja göra i framtiden, du hinner ändra dig många gånger. Som man ofta ser här på FB liksom ute i verkligheten, lever många unga i tron att just dom har annorlunda önskningar än majoriteten och kommer att vilja ha ett liv baserat på andra prioriteringar. När dom vuxit upp, jobbat några år och etablerat det liv dom vill ha, upptäcker dom att det dom fantiserat ihop där i korridorboendet på universitetet inte alls stämde.
Citera
2018-08-19, 03:17
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Vi får se hur ekonomin går ihop men för mig har inte full potential någonting med prylar och fina bilar att göra. Det bästa i livet är gratis

Så tänkte jag också....För att kunna njuta av gratis saker för dig och dina barn behövs trygghet, du vill kunna resa med dem du vill kunna äta ute köra en okej bil, betala deras utrustning för golf köpa en segelbåt eller whatever.
Ta en funderare, ibland ser man inte skogen för alla träd. Du baserar ditt tänk på nuvarande, tillfällig känsla.
Citera
2018-08-19, 03:20
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Så tänkte jag också....För att kunna njuta av gratis saker för dig och dina barn behövs trygghet, du vill kunna resa med dem du vill kunna äta ute köra en okej bil, betala deras utrustning för golf köpa en segelbåt eller whatever.
Ta en funderare, ibland ser man inte skogen för alla träd. Du baserar ditt tänk på nuvarande, tillfällig känsla.

Golfklubbor, segelbåtar, resor och dyra bilar känns inte alls som någonting jag behöver, mina intressen är i regel gratis. Det känns också ganska löjligt att anpassa sig efter ett hypotetiskt framtida liv där jag spenderar massor av pengar och har flera barn när jag just nu är 23 år, singel och inte har intresse av att köpa massor av saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in