2018-08-18, 23:30
Medlem
Hej, har startat ett litet onlineföretag och nu behöver jag marknadsföra mina produkter. Hur skulle ni rekommendera att jag marknadsför online? Jag säljer mina produkter globalt och min målgrupp är inte Sverige för tillfället. Jag vet att man kan ex köpa reklam på Google, Facebook och instagram men håller det i längden egentligen? Alla tips välkomnas
Citera
2018-08-19, 16:37
Medlem
PPC(Pay per click) som du nämner är ju per definition något som bara ger något så länge du betalar och bygger ganska lite bestående värde när det gäller att nå nya kunder. Vill du bygga något mer långsiktigt värde så kan du kolla på SEO eller branding, men det är svårare att beräkna return on investment vid den typen av satsningar eftersom man inte får så direkt feedback.

När det gäller PPC är det extremt viktigt att mäta så mycket möjligt och optimera utifrån mätvärden, framförallt CLTV(customer life time value) och CAC(Customer Acquisition Cost). Så länge CLTV är betydligt större än CAC så bör man i princip pumpa in så mycket pengar som möjligt att systemet för att växa och tjäna mer pengar.
Man kan jobba mycket med att minska sin CAC genom att optimera sina annonser(text, bild m.m.) eller optimera konverteringen i sin funnel, förslagsvis genom A/B-testning.
För att öka CLTV gäller det att jobba med att få upp ordervärden och få kunderna att handla igen eller stanna kvar som kunder. I grund och botten handlar det mest om att leverera en bra tjänst eller bra produkter, men även marknadsföringsåtgärder för att få existerande kunder att stanna kvar, köpa fler gånger och bli lojala mot dig.

En annan sak du bör kolla på är inbound/content marketing eller influencer marketing.
Exakt vad du ska satsa på är svårt att säga utan att veta en hel del om vad du säljer, vad du har för målgrupp och hur din affärsmodell ser ut.
Citera
2018-09-03, 11:39
Medlem
Hej!

Kul att du kört igång ett eget!

Jag själv driver en digital marknadsföringsbyrå, utan att veta allt för mycket om vad du sysslar med så rekommenderar jag att du satsar på sociala medier till en början för att bygga upp ditt varumärke. Där har du gratis trafik om du gör det bra.

Steg nr 2 är att lära dig EN källa för att driva trafik, när du sen bemästrar det så går du över till nästa, försöker du lära dig allt på en gång så kommer det bli för snurrigt för dig.

Vad för typ av produkter ska du sälja?
Citera
2023-02-02, 16:41
Medlem
hennevilljagknullas avatar
go bananas och shitposta din länk över hela internet. Gratis
Citera
2023-02-03, 16:04
Medlem
Sonny00s avatar
Spela in ditt reklambudskap blandat med populär musik på kassettband som du sedan sprider i de länder som är aktuella. Nästan alla mina bekanta är så trötta på internet-reklam.
Citera
2023-02-21, 16:42
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajjamensanGosse
Hej!

Kul att du kört igång ett eget!

Jag själv driver en digital marknadsföringsbyrå, utan att veta allt för mycket om vad du sysslar med så rekommenderar jag att du satsar på sociala medier till en början för att bygga upp ditt varumärke. Där har du gratis trafik om du gör det bra.

Steg nr 2 är att lära dig EN källa för att driva trafik, när du sen bemästrar det så går du över till nästa, försöker du lära dig allt på en gång så kommer det bli för snurrigt för dig.

Vad för typ av produkter ska du sälja?

Om det är tillåtet kapa tråden aningen. Ett företag som säljer guidade turer. Är sociala medier bäst som Facebook, Instagram? Eller är en egen hemsida bäst? Eller är det bättre använda existerande plattformar som Getyourguide.com som har ett paket till salu, där allt från hemsida till trafik (SEO) redan existerar? Vilket är bäst att börja med? Jag skulle gissa det är bäst börja med Getyourguide.com, sedan bygga vidare med Instagram, sedan bygga vidare med Facebook. Slutligen bygga en egen hemsida som kunden också kan hänvisas till.

Vad är din åsikt om det jag skrivit?
Citera
2023-02-22, 11:52
Medlem
Ehrners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om det är tillåtet kapa tråden aningen. Ett företag som säljer guidade turer. Är sociala medier bäst som Facebook, Instagram? Eller är en egen hemsida bäst? Eller är det bättre använda existerande plattformar som Getyourguide.com som har ett paket till salu, där allt från hemsida till trafik (SEO) redan existerar? Vilket är bäst att börja med? Jag skulle gissa det är bäst börja med Getyourguide.com, sedan bygga vidare med Instagram, sedan bygga vidare med Facebook. Slutligen bygga en egen hemsida som kunden också kan hänvisas till.

Vad är din åsikt om det jag skrivit?

Till att börja med, vad är det för form av guidade turer? För det andra, har du gjort en målgruppsanalys? En egen hemsida är alltid ett bra val! Och att använda sociala medier kan vara ett sätt att nå ut. Men olika målgrupper är aktiva på olika plattformar. Getyourguide.com kan vara ett komplement beroende på hur konkurrensen er ut för den plats du kommer hålla dina turer. Hög konkurrens indikerar att det finns en marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in