2018-08-21, 03:07
Medlem
arabias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Mitt take på det är att å och sjö är äldre benämningar,

Engelska "Sea" och svenska "Sjö" har väl liknande etymologiskt ursprung, så tänker mig att sjö bara är ett tidigt germanskt ord för stora samlingar vatten?

Tror inte det har med att förminska någots betydelse att göra, utan bara att vi oftare nuförtiden använder ordet för mindre samlingar vatten (inlandssjöar), men att ursprungligen användes det för alla stora samlingar vatten.
Citera
2018-08-21, 07:53
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabia
Engelska "Sea" och svenska "Sjö" har väl liknande etymologiskt ursprung, så tänker mig att sjö bara är ett tidigt germanskt ord för stora samlingar vatten?
Ja, och det germanska "hav" betyder på tyska "strandsjö" eller "lagun".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Haff

Just "terrängbeskrivningar" (eller vad man ska kalla det) är ju något som ändrar betydelse väldigt snabbt över tid och rum.

Det räcker att åka mellan Malmö och Köpenhamn för att ett enkelt ord som "by" plötsligt ska bli tiopotenser större.
Citera
2018-08-22, 13:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja, och det germanska "hav" betyder på tyska "strandsjö" eller "lagun".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Haff

Just "terrängbeskrivningar" (eller vad man ska kalla det) är ju något som ändrar betydelse väldigt snabbt över tid och rum.

Det räcker att åka mellan Malmö och Köpenhamn för att ett enkelt ord som "by" plötsligt ska bli tiopotenser större.
Men det pågår ju trots allt Fortfarande.

Tänk tex på hur man beskriver "The Global Village" som en by, mindre samhälle (med alla dess betydelser och associationer) istället för tex "The Global Mega City" (eller "-Metropolis," som kanske hade varit mer korrekt).

Och, om vi går Riktigt jävla lång tid tillbaka så har vi ju de gamla Vikingarnas beteckning på dåtidens Världens Största Storstad Bysans, som en "gård." Dvs Miklagård.
Citera
2018-08-23, 18:41
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tänk tex på hur man beskriver "The Global Village" som en by, mindre samhälle (med alla dess betydelser och associationer) istället för tex "The Global Mega City" (eller "-Metropolis," som kanske hade varit mer korrekt).
Fast det är ju en helt annan sak. Det där är ju en slogan vars hela syfte är att beskriva hur avstånd krymper p.g.a. modern (kommunikations-)teknik. Att säga "The Global Mega City" hade ju blivit helt poänglöst.

Citat:
Och, om vi går Riktigt jävla lång tid tillbaka så har vi ju de gamla Vikingarnas beteckning på dåtidens Världens Största Storstad Bysans, som en "gård." Dvs Miklagård.
Fast återigen lägger du in moderna pittoreska och idylliska associationer i "gård". För en viking betydde kanske "gård" enbart "inhägnat eller befäst område av varierande storlek". Sen ska man kanske inte heller tro att efterledet i en platsbeteckning måste syfta på hela platsen. Det syftar ju ofta på platsens funktion.

Helsingborg är betydligt större än en borg på samma sätt som Köpenhamn är mycket mer än själva hamnområdet.
Citera
2018-08-24, 14:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Fast det är ju en helt annan sak. Det där är ju en slogan vars hela syfte är att beskriva hur avstånd krymper p.g.a. modern (kommunikations-)teknik. Att säga "The Global Mega City" hade ju blivit helt poänglöst.

Fast återigen lägger du in moderna pittoreska och idylliska associationer i "gård". För en viking betydde kanske "gård" enbart "inhägnat eller befäst område av varierande storlek". Sen ska man kanske inte heller tro att efterledet i en platsbeteckning måste syfta på hela platsen. Det syftar ju ofta på platsens funktion.

Helsingborg är betydligt större än en borg på samma sätt som Köpenhamn är mycket mer än själva hamnområdet.
Ja, men vi kan ju fortsätta, om du nu ska vara sån ... =)

Vi har tex uttrycket att - "Dra i fält"
Istället för att "Gå ut i Krig."

Vi har även jägaren som "fäller" villebrådet.
Inte "skjuter ihjäl Bambi" alltså ...

Eller det moderna med "populistpartier" istället för "nynazistpartier" eller "fascistpartier."
Citera
2018-08-24, 16:23
Medlem
arabias avatar
När jag läser den här tråden så får jag intrycket av trenden går i motsatt riktning:
Jag tror inte riktigt man "förminskar" sakers betydelse utan snarare tvärtom, att med tiden så "förstorar" man sakers betydelse.

Laboratorieassistent blir "biomedicinsk analytiker"
Städare blir "lokalvårdare"
Bloggare blir "influencers"
Sjukgymnaster blir "fysioterapeuter" osv.

Detta är bara några exempel från yrken som har fått "större" titlar

Samma trend finns när det gäller platser och samhällen, platser som tidigare benämnts som gårdar/borgar/hamnar/byar är nu städer, storstäder, metropoler.

I andra nordiska språk kan man fortfarande använda begreppet by för stora samhällen och tätorter (apropå tätort, det är ju också en slags "förstoring" av by), men i svenskan har vi "förstorat" det.
Citera
2018-08-24, 21:59
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ja, men vi kan ju fortsätta, om du nu ska vara sån ... =)

Vi har tex uttrycket att - "Dra i fält"
Istället för att "Gå ut i Krig."

Vi har även jägaren som "fäller" villebrådet.
Inte "skjuter ihjäl Bambi" alltså ...

Eller det moderna med "populistpartier" istället för "nynazistpartier" eller "fascistpartier."
Visst. Vi kan nog vara rörande överens om att mänskliga språk vimlar (och alltid vimlat) av omskrivningar, bildliga uttryck, överdrifter och underdrifter.

Det vore ju oerhört konstigt om det vore tvärtom och allt enbart kunde uttryckas bokstavligen.
Citera
2018-08-26, 10:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Visst. Vi kan nog vara rörande överens om att mänskliga språk vimlar (och alltid vimlat) av omskrivningar, bildliga uttryck, överdrifter och underdrifter.

Det vore ju oerhört konstigt om det vore tvärtom och allt enbart kunde uttryckas bokstavligen.
Men det är något annat med "noa-ord", som ju var det jag menade.
Citera
2018-08-26, 16:27
Avslutad
Det är på tal om vattendrag intressant att vi inte har några floder i Sverige. Vi har älvar.

Däremot finns det inga älvar utomlands (utanför norden), utan floder. Men orden betyder samma sak, som det norska exemplet med amazonelva belyser.
Citera
2018-08-26, 18:20
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är på tal om vattendrag intressant att vi inte har några floder i Sverige. Vi har älvar.

Däremot finns det inga älvar utomlands (utanför norden), utan floder. Men orden betyder samma sak, som det norska exemplet med amazonelva belyser.
Utom floden som heter älv.
Citera
2018-08-26, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Utom floden som heter älv.

Nu hänger jag inte riktigt med.
Citera
2018-08-27, 20:05
Medlem
Ostrobothnias avatar