• 1
  • 2
2018-08-17, 12:55
Medlem
sunsidans avatar
Överlevnadsinstinkt för att överleva attacker från människan med diverse föremål.
Citera
2018-08-18, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Varför? Slå ihjäl en fluga är bland det svåraste som finns.

Enormt snabba reflexer har den.

Den är väl inte bytesdjur hos många heller? Flesta fåglar tar andra insekter som larver sländor och myggor.

Flugan är heller infen jägare som måste va snabb.

Man kan undra hur den blå såhär. Kanske för tusentals år sedan var flugan byte åt många djur villet lett till att den idag är supersnabb
Korta nervbanor och enkelt nervsystem ger kortare latenstider. De har högre klockfrekvens på sin lilla mikrohjärna helt enkelt.
Citera
2018-08-24, 05:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Varför? Slå ihjäl en fluga är bland det svåraste som finns.

Enormt snabba reflexer har den.

Den är väl inte bytesdjur hos många heller? Flesta fåglar tar andra insekter som larver sländor och myggor.

Flugan är heller infen jägare som måste va snabb.

Man kan undra hur den blå såhär. Kanske för tusentals år sedan var flugan byte åt många djur villet lett till att den idag är supersnabb

Det är fasettögonen. De ser i de flesta riktningar varifrån en rörelse kommer och till skillnad från ex. människor så reagerar flugor alltid instinktivt, de behöver ingen betänketid då de i princip bara reagerar med reflexer.
Citera
2018-08-31, 17:12
Bannlyst
Jag läste i en tidning (Inte illustrerad vetenskap) att flugor upplevde tiden i slow-motion, därför ser dom flugsmälla komma långsamt emot sig och kan undkomma.

Det låter lite otroligt, men vem vet?

- - -

OT:

Jag kollade på BBC och programmet QI. Där fick jag veta att världens bästa jägare är flugsländan.

Det otroliga med flugsländor är att dom inte jagar sina byten rakt upp och ner genom att förfölja, utan dom beräknar i förväg deras bytens färdväg, till vänster eller höger, och med det kan fånga upp dom.

- - -
Senast redigerad av Sommarglad 2018-08-31 kl. 17:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in