Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-16, 20:22
  #1
Medlem
Såg en kackerlacka i köket häromdagen... Vet inte vad för typ av kackerlacka, men liten, typ 1-1,5cm lång. Ganska lik denna: https://www.google.se/search?q=skogs...-u9qNGri141tM:

Gubben som jag bor hos tycker inte det är värt att göra nåt åt det, han tror att den kommer självdö eller nåt. Så nu vill jag få lite tips på vad jag kan göra. Kan inte ringa anticimex. Men vet att man kan lägga ut nåt sorts bete, ska vara typ en giftig tandkräm(?) som kackerlackor inte kan motstå, och dör sedan.
Vad är det för tandkräm(?) och var får jag tag på det? Och kan jag placera ut nåt sorts bete där jag kan veta ifall det verkligen är en kackerlacka som gett sig på det, och inte någon annan insekt, för tänk om jag trots allt inte såg en kackerlacka, även fast jag är rätt säker?

All sorts tips uppskattas.
Citera
2018-08-16, 23:10
  #2
Medlem
SvartaBjorns avatar
Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2018-08-16, 23:33
  #3
Medlem
Det är väl sån ohyra som sprids med invandrarna?

Köp en flaska gift och spraya som satan överallt. Köp olika sorter beten /gift också.

Sån ohyra hör inte hemma här, men svårt att undvika att de följer med från Kabul, Nagdad och Aleppo...
Citera
2018-08-17, 07:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Det är väl sån ohyra som sprids med invandrarna?

Köp en flaska gift och spraya som satan överallt. Köp olika sorter beten /gift också.

Sån ohyra hör inte hemma här, men svårt att undvika att de följer med från Kabul, Nagdad och Aleppo...

Nja, finns kackerlackor i Sverige också, men de ser inte ut som den läskiga kackerlackan som finns i andra länder. Men visst kommer det hit såna utländska kackerlackor också, ofta med importerade livsmedel och säkert importerade bidragstagare också.
Citera
2018-08-17, 07:57
  #5
Avstängd
svensk skogskakelacka , kan dyka upp enstaka vid extremt varm årstid , som denna
rikligt med radar spray i kök och soptunnor håller de borta helt
de söker mat och vatten , så va noga med att ställa undan mat efter måltider och kasta matrester och förpackningar i igen knutna påsar direkt , tror jag sett 3st på 15år där jag bor , och då va 2st av de på soptunnan , men efter radar är de helt borta
Citera
2018-08-17, 08:20
  #6
Medlem
RedXs avatar
Nu är jag ingen expert, men jag är hyggligt säker på att skogskackerlackor (om det var en sådan du såg) inte trivs särskilt bra i hemmet och att det troligaste är att den helt enkelt flugit in av misstag. Tror inte ens att de räknas som skadedjur på samma sätt som övriga kackerlackor.

Men jag skulle hellre googla eller ringa Anticimex än lita på vad någon random FB-lirare påstår sig känna till.
Citera
2018-08-17, 08:55
  #7
Medlem
Tack för tips, verkar troligast att det inte är någon jätteinvasiv kackerlackssort, så blir nog bara att spraya lite sån radar spray och hoppas att det inte blir någon invasion.
__________________
Senast redigerad av dopaminjakt 2018-08-17 kl. 08:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback