Hej allesammans!
Nu är det så här att efter drygt ett år i arbetslivet så börjar jag sakta men säkert inse att ingenjör kanske inte var det jag skulle utbildat mig till. Jag pluggade civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik men främst har jag ett intresse för matematik i första hand och till viss del fysik. Programmering (vilket den förkrossande majoriteten av mina medstudenter jobbar med) tilltalar mig knappt alls.
Just det sistnämnda gör det lite kämpigare på arbetsmarknaden och det är knappast så att jag kan välja och vraka bland arbetsgivarna.
Eftersom matematik ligger mig väldigt varmt om hjärtat så har jag därför börjat få tankarna om att jag kanske skulle söka in till KPU (Kompletterande Pedagogisk Utbildning) för att därmed bli behörig matematiklärare för gymnasiet (har >120hp matematik).
Nu till frågorna:
Lite rörigt inlägg kanske men hoppas folk förstår hur jag tänker och kan komma med svar.
Tack på förhand!
Nu är det så här att efter drygt ett år i arbetslivet så börjar jag sakta men säkert inse att ingenjör kanske inte var det jag skulle utbildat mig till. Jag pluggade civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik men främst har jag ett intresse för matematik i första hand och till viss del fysik. Programmering (vilket den förkrossande majoriteten av mina medstudenter jobbar med) tilltalar mig knappt alls.
Just det sistnämnda gör det lite kämpigare på arbetsmarknaden och det är knappast så att jag kan välja och vraka bland arbetsgivarna.
Eftersom matematik ligger mig väldigt varmt om hjärtat så har jag därför börjat få tankarna om att jag kanske skulle söka in till KPU (Kompletterande Pedagogisk Utbildning) för att därmed bli behörig matematiklärare för gymnasiet (har >120hp matematik).
Nu till frågorna:
- Eftersom jag pluggade civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik har jag även en del högskolepoäng i fysik men tyvärr inte tillräckligt för att kunna ha det som andra ämne. Är det värt att under KPUn läsa ungefär 30hp fysik för att även kunna bli lärare i det? Fysik intresserar mig mindre än matematik men jag tänker att man förmodligen är mer attraktiv på arbetsmarknaden, kan begära högre lön och kanske har lättare att få heltidsanställning.
- Jag läste på the interwebz att det kan vara svårt att få en heltidstjänst på gymnasiet om man endast är behörig lärare i 1 ämne, i mitt fall matematik, stämmer det?
- Jag tänkte, om jag genomför detta, läsa min KPU i Linköping där det finns en möjlighet att börja VT2019 90hp på helfart eller HT2019 90hp på halvfart. Jag har efter mina civilingenjörsstudier slut på CSN och måste därmed arbeta under tiden jag läser, är det därför bättre att jag läser KPUn på halvfart, jobbar (som vikarie eller liknande för att få erfarenhet) och engagerar mig i studentlivet eller klarar man av att jobba in cirka 8000-10000kr i månaden samtidigt som man läser KPU på helfart?
Betänk även att jag (som jag skrev ovan) kanske kommer läsa in 30hp fysik också. Jag har svårt att se hur jag skulle klara av helfart KPU, jobba, plugga fysiken och kanske engagera mig i studentlivet samtidigt.
- Eftersom jag inte helt trivs med mitt nuvarande jobb så vill jag helst sätta igång med KPU så fort som möjligt. Väljer jag dock att plugga på halvfart så måste jag vänta ett helt år innan jag kan börja. Är det vettigt att påbörja helfartsstudierna VT2019 för att sedan när hösten kommer byta till "halvfartsKPUn" och fortsätta med den tills jag är klar?
Lite rörigt inlägg kanske men hoppas folk förstår hur jag tänker och kan komma med svar.
Tack på förhand!