Citat:
Ursprungligen postat av
GaussBonnet
Rubriken låter som hämtad ur en dålig skräckfilm men är verklighet.
Under en alltför het sommar har sovrumsfönstret fått stå på vid gavel dygnet runt. Ju senare fram på sommaren tiden lider, desto fler och större spindlar kryper in och väver nät i rummet. De flesta avhyses bestämt redan vid första intrångsförsöket, men några mindre lyckas slinka in och etablera sig.
Något som förbryllat mig är talrika intorkade blodstänk som kan hittas precis under de glesa näten. Tidigare har bokhyllan flyttats till ett annat rum då en del böcker trots idog spindeljakt begåvats med intorkade blodfläckar.
Nu trodde jag att sängens huvudända var förskonad från krypen, men så en morgon vaknade jag och stirrade rakt in ett smärre blodbad!
Många millimeterstora cirkelrunda blodspår precis nedanför ett fåtal små spindlar som jag hade missat. Små men blodtörstiga; det såg ut som efter en massaker värdig en brutal splatterfilm!
Frågan till forumet är: vad är det egentligen för blodfläckar?
Är det rester efter spindlarnas festmåltid?
Eller blodstänk från de inledande betten som ska paralysera bytet?
Eller möjligen blod från injektion av parasiter som äter av inälvorna inuti de fortfarande levande bytesdjuren?
Hur som helst så har det inspirerat mig till en riktigt blodig skräckis...!

Nej, det är spindlarna som har lagt sina ägg där.
De lägger en liten klibbigt klump av mikroskopiska ägg, som de fäster vid en proteinkälla.
Du kommer att få se hur de små prickarna växer sig större och större, och snart kommer det att se ut som små vindruvsklasar - fast med tusen åter tusen små ägg.
När de sen kläcks så kommer de att springa runt åt alla håll och kanter.
Vissa spindlar bär istället med sig sina ägg som en säck.
Och t.o.m. lågt efter att de kläckts så bör mamman med sig dem i sin säck på sin rygg.
En gång fick jag ett helt jävla sådant spindelbarnhem rakt över hela mig.
Jag lutade mig mot en tältvägg, utan att förstå att en äcklig spindelmamma satt och kurade uppe i hörnet med alla sina tusentals fula, äckliga små spindelungar med sig.
Alla föll på mig.
Och jag fick fötter ...
Sprang vilt skrikande och fäktandes ut ut tältet.
Jag slog och viftade, borstade och hoppade runt.
Till hela campingens stora belåtenhet ...