2018-08-14, 13:44
Medlem
Rubriken låter som hämtad ur en dålig skräckfilm men är verklighet.

Under en alltför het sommar har sovrumsfönstret fått stå på vid gavel dygnet runt. Ju senare fram på sommaren tiden lider, desto fler och större spindlar kryper in och väver nät i rummet. De flesta avhyses bestämt redan vid första intrångsförsöket, men några mindre lyckas slinka in och etablera sig.

Något som förbryllat mig är talrika intorkade blodstänk som kan hittas precis under de glesa näten. Tidigare har bokhyllan flyttats till ett annat rum då en del böcker trots idog spindeljakt begåvats med intorkade blodfläckar.

Nu trodde jag att sängens huvudända var förskonad från krypen, men så en morgon vaknade jag och stirrade rakt in ett smärre blodbad!

Många millimeterstora cirkelrunda blodspår precis nedanför ett fåtal små spindlar som jag hade missat. Små men blodtörstiga; det såg ut som efter en massaker värdig en brutal splatterfilm!

Frågan till forumet är: vad är det egentligen för blodfläckar?
Är det rester efter spindlarnas festmåltid?
Eller blodstänk från de inledande betten som ska paralysera bytet?
Eller möjligen blod från injektion av parasiter som äter av inälvorna inuti de fortfarande levande bytesdjuren?

Hur som helst så har det inspirerat mig till en riktigt blodig skräckis...!
Senast redigerad av GaussBonnet 2018-08-14 kl. 13:51.
Citera
2018-08-14, 13:51
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad är det för otäcka kryp du har i sovrummet?
Det bör väl inte bli så många blodfläckar av några spindlar? Du har inte vägglöss och kackerlackor som biter folk på nätterna?
Citera
2018-08-14, 13:54
Medlem
Va?!

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad är det för otäcka kryp du har i sovrummet?
Det bör väl inte bli så många blodfläckar av några spindlar? Du har inte vägglöss och kackerlackor som biter folk på nätterna?
Nej då, inga löss eller kackerlackor, bara mygg och spindlar!

Myggen är betydligt värre än spindlarna eftersom de ger sig på betydligt större byten (mig!).
Citera
2018-08-14, 13:55
Medlem
Blodstänk efter spindlar? Jag ser framför mig tarantellor som smaskar på en hartass, typ.

Det låter otroligt, det är inte mögelfläckar eller nåt? Det enda sättet jag kan tänka mig att det skulle komma blodstänk från ett spindelnät är om fulltankade myggor fastnad däri och blivit sönderslitna av flera spindlar så blodet sprutat.
Citera
2018-08-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Nej då, inga löss eller kackerlackor, bara mygg och spindlar!

Myggen är betydligt värre än spindlarna eftersom de ger sig på betydligt större byten (mig!).
Spindlar ger sig på dig också, men då sover du nog.
Citera
2018-08-14, 13:57
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Va? Nej då, inga löss eller kackerlackor, bara mygg och spindlar!

Kan då vara myggorna som haft oturen att flyga in i nätet och sedermera blivit ett byte för spindlarna varpå ditt blod har läckts. Låter det rimligt?
Citera
2018-08-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Blodstänk efter spindlar? Jag ser framför mig tarantellor som smaskar på en hartass, typ. ...

Den var onekligen festlig! Ska nog inkludera den i skräckisen...

Citat:
...
Det låter otroligt, det är inte mögelfläckar eller nåt? Det enda sättet jag kan tänka mig att det skulle komma blodstänk från ett spindelnät är om fulltankade myggor fastnad däri och blivit sönderslitna av flera spindlar så blodet sprutat.

Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Kan då vara myggorna som haft oturen att flyga in i nätet och sedermera blivit ett byte för spindlarna varpå ditt blod har läckts. Låter det rimligt?

Mögel nej. Däremot låter det troligt att fulltankade myggor mött sitt öde.

Citat:
Spindlar ger sig på dig också, men då sover du nog.
IIIIIIIIIIIIIIhhh......!!!!!
Har spindelfobi, är därför jag tar en jaktrunda precis innan kudden ska nannas!
Senast redigerad av GaussBonnet 2018-08-14 kl. 14:03.
Citera
2018-08-14, 20:04
Medlem
Det är helt enkelt så att prickarna är spindelbajs. De kan dessutom vara ganska jobbiga att få bort.
https://api.ispotnature.org/storage/app/sites/default/files/images/15077/c67db43cf9a46f8a3205b6874fc4205d.jpg
Citera
2018-08-14, 23:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Det är helt enkelt så att prickarna är spindelbajs. De kan dessutom vara ganska jobbiga att få bort.
https://api.ispotnature.org/storage/app/sites/default/files/images/15077/c67db43cf9a46f8a3205b6874fc4205d.jpg
Exakt! Mina båtar som är överfulla med spindlar är också överfulla med dessa bajsfläckar. Inte blod alltså men till stor del resterna av blod (eller hemolymfa som insekternas "blod" kallas) efter att spindlarna har processat det i sitt matsmältningssystem och sedan skitit ut det.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-08-14 kl. 23:03.
Citera
2018-08-15, 07:46
Avstängd
Det är ju helt uppenbart att det handlar om vägglöss, och dem ser du inte!
Citera
2018-08-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju helt uppenbart att det handlar om vägglöss, och dem ser du inte!
Har du vägglöss lär du märka det.
Citera
2018-08-16, 14:33
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Rubriken låter som hämtad ur en dålig skräckfilm men är verklighet.

Under en alltför het sommar har sovrumsfönstret fått stå på vid gavel dygnet runt. Ju senare fram på sommaren tiden lider, desto fler och större spindlar kryper in och väver nät i rummet. De flesta avhyses bestämt redan vid första intrångsförsöket, men några mindre lyckas slinka in och etablera sig.

Något som förbryllat mig är talrika intorkade blodstänk som kan hittas precis under de glesa näten. Tidigare har bokhyllan flyttats till ett annat rum då en del böcker trots idog spindeljakt begåvats med intorkade blodfläckar.

Nu trodde jag att sängens huvudända var förskonad från krypen, men så en morgon vaknade jag och stirrade rakt in ett smärre blodbad!

Många millimeterstora cirkelrunda blodspår precis nedanför ett fåtal små spindlar som jag hade missat. Små men blodtörstiga; det såg ut som efter en massaker värdig en brutal splatterfilm!

Frågan till forumet är: vad är det egentligen för blodfläckar?
Är det rester efter spindlarnas festmåltid?
Eller blodstänk från de inledande betten som ska paralysera bytet?
Eller möjligen blod från injektion av parasiter som äter av inälvorna inuti de fortfarande levande bytesdjuren?

Hur som helst så har det inspirerat mig till en riktigt blodig skräckis...!
Nej, det är spindlarna som har lagt sina ägg där.
De lägger en liten klibbigt klump av mikroskopiska ägg, som de fäster vid en proteinkälla.

Du kommer att få se hur de små prickarna växer sig större och större, och snart kommer det att se ut som små vindruvsklasar - fast med tusen åter tusen små ägg.

När de sen kläcks så kommer de att springa runt åt alla håll och kanter.

Vissa spindlar bär istället med sig sina ägg som en säck.
Och t.o.m. lågt efter att de kläckts så bör mamman med sig dem i sin säck på sin rygg.

En gång fick jag ett helt jävla sådant spindelbarnhem rakt över hela mig.
Jag lutade mig mot en tältvägg, utan att förstå att en äcklig spindelmamma satt och kurade uppe i hörnet med alla sina tusentals fula, äckliga små spindelungar med sig.

Alla föll på mig.
Och jag fick fötter ...
Sprang vilt skrikande och fäktandes ut ut tältet.
Jag slog och viftade, borstade och hoppade runt.
Till hela campingens stora belåtenhet ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in