2018-08-15, 22:22
Medlem
Snubchurps avatar
18-åringen
Anhölls i sin frånvaro och greps i Turkiet. Enligt Aftonbladets uppgifter ska han själv ha tagit kontakt med svensk polis.
– Han ville hellre be svensk polis om hjälp än att vara hos turkisk, säger en källa.

Dömdes i juni 2017 för rån, ringa narkotikabrott, övergrepp i rättssak, misshandel och grov misshandel. Brotten inträffade när han var 16–17 år. Påföljden blev ungdomsvård.

Tingsrätten ansåg att han gjort sig skyldig till mycket allvarlig brottslighet och att straffvärdet för en vuxen hade varit motsvarande 2,5 år i fängelse.

Sociala myndigheter kopplades in i hans liv redan i de tidigare tonåren.

Citat:
Den s.k. 18-åringen heter Mohannad Ali Easar. Adressen var ett SIS-hem, hans föräldrar Sabiha Daway och Ali Easar Abid bor dock på Mandolingatan 41 i Västra Frölunda.
Domen om rån, övergrepp i rättssak, misshandlar m.m: Göteborgs TR, B 1978-16

19-åringen
Dömdes i början av juli till 10 månaders fängelse. Han hade då gjort sig skyldig till; rån, ringa narkotikabrott, rattfylleri och brott mot knivlagen.
– I de enda fallen man börjar avtjäna fängelsestraff omedelbart efter en dom är i mål där man redan sitter frihetsberövad. Annars är det upp till Kriminalvården att placera den dömde efter att domen vunnit laga kraft. Det är absolut inte ovanligt att det tar tid, säger rådman Fredrik Bohlin som sitter i Sveriges Domstolars mediegrupp.

Rånet var mot en snusbutik och begicks av flera yx- och knivbeväpnade gärningsmän som hotade personalen. Flyktbilen jagades av bland annat polishelikopter.

Mannen har tidigare även dömts för grovt vapenbrott och stöldförsök.

Citat:
Den s.k. 19-åringen heter Alan Hussen och bor på Pianogatan 34 i Västra Frölunda.
Domen om stöldförsöket på Coop Mölnlycke: Göteborgs TR, B 15032-17
Domen om grovt vapenbrott: Göteborgs TR, B 6352-17
Senast redigerad av Snubchurp 2018-08-15 kl. 22:28.
Citera
2018-08-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Inte ens korkade blattar är så korkade att de på eget bevåg drar igång en så utstuderad bildbrandsvåg över ett så omfattande geografiskt område och på så strategiska ställen, utan att förstå konsekvenserna så här nära inpå ett val. Givetvis är det individer med bestämda politiska avsikter som har triggat detta, och som med en och annan fin slant som betalning, genom andrahandskanaler, gjort dessa små svin till bilbrännare till sina Lee Harvey Oswald:s.

Jag hoppas det innerst inne inte, men detta är mer än annat sannolikt ett drag från den brunaste sidan på den politiska arenan. Och när/om det kommer fram kommer det att drabba partier som inte har ett skit med det att göra. Det räcker med att initiativet kommer från sorgliga anhängare av NMR för att det ska drabba ett helt block negativt.

Och om det visar sig vara (f.d.) SD-anhängare som ligger bakom det hela ... då blir det jävligt tragiskt av alltihop.
Jag tror du överanalyserar.
Citera
2018-08-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Läs Aftonbladets artikel & återkom om du inte begriper att det är blattar.

https://www.aftonbladet.se/a/J1AgvX

Jag begriper och har min övertygelse men vill ha något mer konkret att mosa upp i fejset på vänstern.
Citera
2018-08-15, 22:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Inte ens korkade blattar är så korkade att de på eget bevåg drar igång en så utstuderad bildbrandsvåg över ett så omfattande geografiskt område och på så strategiska ställen, utan att förstå konsekvenserna så här nära inpå ett val. Givetvis är det individer med bestämda politiska avsikter som har triggat detta, och som med en och annan fin slant som betalning, genom andrahandskanaler, gjort dessa små svin till bilbrännare till sina Lee Harvey Oswald:s.

Jag hoppas det innerst inne inte, men detta är mer än annat sannolikt ett drag från den brunaste sidan på den politiska arenan. Och när/om det kommer fram kommer det att drabba partier som inte har ett skit med det att göra. Det räcker med att initiativet kommer från sorgliga anhängare av NMR för att det ska drabba ett helt block negativt.

Och om det visar sig vara (f.d.) SD-anhängare som ligger bakom det hela ... då blir det jävligt tragiskt av alltihop.
För helvete, läser du inte alla artiklar & länkar där polis & åklagare berättar att det är det "vanliga" klientelet i förorten som ligger bakom.
Ert efterblivna dillande om NMR & fan vet vad börjar bli så tragiskt att man sekundärskäms över att människor kan ljuga på det här viset helt öppet. Är detta allt ni har kvar av damage control så är det nog faktiskt mer effektivt att bara hålla käften.

Pinsamt är bara förnamnet.
Citera
Medlem
Citat:

På vilket vis är det "så utstuderat" och vilka "strategiska ställen" talar du om? Lättåtkomliga parkeringar med gott om bilar och många tillflyktsvägar?

Endast vår svenska motsvarighet till "Dr. No" kan komma på något så briljant. Kan detta vara ett verk av Ekeroth själv?

Vet någon var Ekeroth höll hus under dagen för händelsen? Har SÄPO eller ännu hellre MUST bevakat hans mobiltrafik?

De flesta av oss inser nog att man inte behöver vara raketforskare för att installera och använda Whatsapp. Varken polis eller åklagare har hittat något som talar för att detta var organiserat av "bruna" eller "mörka" krafter. I själva verket dementerar man det rätt och slätt - polisen vet precis vilka som ligger bakom och de vet precis vad det handlar om för motiv.

Enda slutsatsen vi kan dra av detta är att polisen antingen skyddar de mörkbruna krafterna, eller så handlar det om det vanliga buset som alltid Låt Ockhams rakkniv avgöra vettja!
Senast redigerad av Eventor 2018-08-15 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
"I väntan på fängelse" passar det fint att fixa litet bilbränder mm också. Jag orkar inte med det här samhället längre.

Det är många som begår brott i väntan på fängelse.
Är så absurt. Men vi bor ju i absurdistan.
Citera
2018-08-15, 22:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Jag begriper och har min övertygelse men vill ha något mer konkret att mosa upp i fejset på vänstern.
Vissa namn har framkommit tidigare i tråden. När alla blir häktade så blir förhoppningsvis namnen offentliga.
Citera
2018-08-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men herregud. Nej den har inget samband med detta och denna dokumentär har ju knappt ens heller nämnts i media eller varit särskilt omtalad!

Och man måste väl kunna göra historiska dokumentärer om kriminella gäng som var omtalade förr utan att allt handlar om att försköna dagens problem, det är väl inte märkligare än att man gör en dokumentär om Mattias Flink, Thomas Quick eller Hagamannen eller vem tusan som helst som det har skrivits om mycket förr.

Men ok, inga fler dokumentärer där vita medverkar framöver då! Men då blir väl folk istället upprörda över på att de ignoreras :-)

Jag råkade bara hitta den av en slump och var nyfiken just för att de var så omtalade på den tiden och att jag bodde där då och hängde på sama ställen där de och andra gäng härjade.

Det har självklart inget med dagens problem att göra, och min poäng var inte heller att försköna dagens verklighet på något sätt.

Snarare precis tvärtom! Eftersom jag precis tvärtom undrar just varför man inte tar våldet på MINST lika stort allvar idag och behandlar dom i förorten som dom kriminella de är... Och varför man gör rasism av precis allt! Och det får du till detta..?

Däremot anser jag att du underskattar hur pass grovt gängvåldet ändå var i Falun/Borlänge under några år, även om det INTE var min poäng att jämföra på det sättet! Så du låter som en annan typ av missförståndsproffs du med om det nu tolkas så.

Jag minns Familjen och hela Borlänge-stöket väl. Inte alls på samma nivå som nu, långt ifrån. Men jäklar vad dom där grabbarna levde rövare. Snodde vapen från hemvärnets lager minns jag. Måste nog kanske ta och lyssna på den dokumentären.

Men jag förstår vad du menar. Det var en mycket hårdare ton på den tiden mot den här typen av brottslighet. Tänker droghandel och grova våldsbrott. Minns inte att någon snackade om utanförskap eller alla dessa floskler till och med polisen kör med nu mera. Då kallades dom gangsters som skulle tas tag i med hårdhandskarna. Samma retorik som när det var MC-krig. När det snackas om kriminella invandrargäng är det en helt annan retorik.
Citera
2018-08-15, 22:26
Medlem
Citat:

Korkade blattar från kaozkulturer är faktiskt så korkade att de inte tänker längre än näsan räcker. För dem handlar det om spänningsutlösning. När kaozmänniskor, som lever i kulturer med typ medeltidsvärderingar kommer till 2000-talets Sverige blir det vulkanutbrott.
Citera
2018-08-15, 22:26
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag tror du överanalyserar.

Om du med din kvalitativa kommentar menar att min analys är fel, då hoppas jag att du har rätt.
Citera
2018-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om någon, efter dessa uppgifter, vågar fortsätta dilla om att det skulle vara "högerkrafter" som ligger bakom bilbränderna så bör dessa hånas om möjligt ännu grövre än tidigare. Det känns som om "Pajas" är ett för milt uttryck i sammanhanget.
Daniel Riazat från Falun Vänsterpartiet är en pajas. Ta honom inte på allvar.
Citera
2018-08-15, 22:27
Medlem
Kan 20-åringen vara DK, f. 19980509? Bor på Marconigatan.

Göteborg tingsrätt mål nr B 8040-18, 2018-07-19
Citat:
Brott som den tilltalade döms för
Ringa narkotikabrott, 1 § 1 st 6 p och 2 § narkotikastrafflagen (1968:64)
2018-05-02

Påföljd m.m.
Dagsböter 30 å 50 kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in