2018-08-13, 20:06
Medlem
Snapcounts avatar
Har aldrig målat med oljebaserad färg tidigare så det är därför jag frågar. Mina tidigare erfarenheter sträcker sig bara till vattenbaserad färg.

-Har förstått när jag läst på att färgen skall strykas tunnare..?
-Är oljebaserad färg då tjockare, dvs drygare ?
-Svårare att jobba med ?

Fyll gärna på med era tankar !

(och ett tack till alla som svarade på min andra tråd : (FB) Hur få bort gammal målartejp/maskeringstejp ?)
Citera
2018-08-13, 21:02
Medlem
Använd handskar som inte släpper igenom färgen, använd mask med bra filter vädra rummet ordentligt helst en hel dag eller över natten med öppna fönster. Penslar rollers lägger du i en hink eller burk med vatten. Var extra försiktig med kläder och allt annat du är rädd om. Lycka till.
Citera
2018-08-13, 21:19
Medlem
Varför oljebaserad?
Citera
2018-08-13, 21:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurzio
Använd handskar som inte släpper igenom färgen, använd mask med bra filter vädra rummet ordentligt helst en hel dag eller över natten med öppna fönster. Penslar rollers lägger du i en hink eller burk med vatten. Var extra försiktig med kläder och allt annat du är rädd om. Lycka till.

Oj.., detta såg jag inte framför mig. Kamraten målade detta kök för ca 10 år sedan med oljebaserat. Var nog bara rollers och pensel då. Inte en chans att att han använde sig utav mask och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Varför oljebaserad?

Skall visst vara bättre i detta kök. Underlaget är då cement (och gammal färg på det) och någon form av tunna väggar på två av sidorna..(kan ej ge en bättre beskrivning)

Har nog tillgång till vattenbaserad färg även, du förespråkar det ?

Vad är fördel/nackdel med vatten/oljebaserad färg ? (lång torktid med oljebaserad har jag fått med mig)
Senast redigerad av Snapcount 2018-08-13 kl. 21:31.
Citera
2018-08-13, 21:34
Medlem
Menar du linoljefärg eller menar du syntetisk lackfärg som späds ut med lacknafta?
Räkna med att båda varianterna gulnar fortare än vattenfägen. Syntetiska lackfärg ger en lättvättad reptålig och smutsavvisande yta men man får lite lukt när man målar.
Oljefärg dvs linoljefärg ser snyggt ut från början men åldras inte så väl.
Både syntetfärg och oljefärg är snällare när man målar eftersom man kan hålla på längre innan färgen "låser". Vattenfärg är i princip ett eller två penseldrag och sedan lämna.
Ska du måla väggar med roller skulle jag absolut föredra vattenfärg men till snickerierna är det fritt val.
Citera
2018-08-13, 21:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Menar du linoljefärg eller menar du syntetisk lackfärg som späds ut med lacknafta?
Räkna med att båda varianterna gulnar fortare än vattenfägen. Syntetiska lackfärg ger en lättvättad reptålig och smutsavvisande yta men man får lite lukt när man målar.
Oljefärg dvs linoljefärg ser snyggt ut från början men åldras inte så väl.
Både syntetfärg och oljefärg är snällare när man målar eftersom man kan hålla på längre innan färgen "låser". Vattenfärg är i princip ett eller två penseldrag och sedan lämna.
Ska du måla väggar med roller skulle jag absolut föredra vattenfärg men till snickerierna är det fritt val.

Den inköpta färgen är dessvärre i min gamla lägenhet, så kan ej bistå med detta "här och nu". Frågade bara efter oljebaserad färg i butiken , och den skall inte späs ut. Det är bara att smeta på.

Grejen är att jag är på väg att flytta ut, men behöver snygga till det en smula med fräsch färg inför besiktning.

(skall sägas att jag har en del stygga gamla fettfläckar som ej vill lossna, dvs på den gamla färgen)
Senast redigerad av Snapcount 2018-08-13 kl. 21:53.
Citera
2018-08-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Oj.., detta såg jag inte framför mig. Kamraten målade detta kök för ca 10 år sedan med oljebaserat. Var nog bara rollers och pensel då. Inte en chans att att han använde sig utav mask och annat.

Skall visst vara bättre i detta kök. Underlaget är då cement (och gammal färg på det) och någon form av tunna väggar på två av sidorna..(kan ej ge en bättre beskrivning)

Har nog tillgång till vattenbaserad färg även, du förespråkar det ?

Vad är fördel/nackdel med vatten/oljebaserad färg ? (lång torktid med oljebaserad har jag fått med mig)

Jag har målat med både oljefärg och linoljefärg och man får sån jävla huvudvärk efter och snurrig i kolan om man inte använder rätt typ av mask. Masken kostar väl runt 500 och uppåt beroende på vart du köper finns t.ex på Hornbach. Men skulle jag varit dig skulle jag se över alternativ att använda vattenbaserad färg istället för oljefärg, men ibland är oljebaserad bättre t.ex om de är nikotinskadad lägenhet så säger de vattenbaserad ska vara ”lika bra” men så är de inte alltid. Gå till en Flügger eller alcro butik och rådfråga där vad du ska ha för typ av färg o så. Kanske lite dyrare men du får proffesionellt hjälp och bra kvalite på färgen. Material kan du hitta billigare på andra ställen men färg hade jag köpt där ifall.
Citera
2018-08-14, 18:42
Medlem
killawifes avatar
Du bör inte måla en betongvägg med en oljefärg. Oljefärg kan inte släppa ut fukt så du riskerar att få problem längre fram. Oljefärg är främst lämpligt för träytor.
Ska du flytta så är det väl sak samma men det är inte fackmannamässigt. Annars är det bara att måla på. Vädra ordentligt, ställ penslar och rollers i vatten under natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in