2018-08-13, 13:06
Medlem
Hej
Någon som vet om man får en prick av payex för misskött kredit? Jag betalde inkasso kravet i tid men apotekskontot är tydligen uppsagt och man måste ansöka om nytt
Citera
2018-08-13, 13:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten0827
Hej
Någon som vet om man får en prick av payex för misskött kredit? Jag betalde inkasso kravet i tid men apotekskontot är tydligen uppsagt och man måste ansöka om nytt

När man talar om "prick" menar man i vanliga fall betalningsanmärkning. Det får man efter att ett ärende gått till KFM som meddelat utslag, så det är du inte ens nära. Payex kan internt rejta ner dig förstås, om det nu är de som sköter det där apotekskontot.
Citera
2018-08-13, 13:14
Medlem
Ok tack så mycket. Nån skrämde upp mig o sa att payex kunde skicka prick på misskött kredit till UC vore fruktansvärt då jag aldrig ens varit i närheten av detta tidigare. Alltid skött mig. Men fick en ekonomisk kris pga sjukdom o missade (enligt mig fick jag aldrig nån påminnelse men. Kan ha slarvat bort den) betala påminnelsen men betalde inkasso i tid
Citera
2018-08-13, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ok tack så mycket. Nån skrämde upp mig o sa att payex kunde skicka prick på misskött kredit till UC vore fruktansvärt då jag aldrig ens varit i närheten av detta tidigare. Alltid skött mig. Men fick en ekonomisk kris pga sjukdom o missade (enligt mig fick jag aldrig nån påminnelse men. Kan ha slarvat bort den) betala påminnelsen men betalde inkasso i tid
UC har bland annat misskötta krediter som en faktor i bedömningen av kreditvärdighet. Banker och finansbolag skickar uppgifter om detta till UC fem gånger per vecka. Det vill säga de banker och finansbolag som använder sig av UC. Hur det är med PayEx vet jag inte.

Det innebär förstås inte att man får en betalningsanmärkning utan bara att kreditvärdigheten kan påverkas negativt.
Citera
2018-08-14, 00:02
Medlem
Kreditgivare kan rapportera en misskött kredit till UC och även om detta inte är en betalningsanmärkning så har det nästan exakt samma effekt, dvs. den sitter i tre år och ytterst få kreditinstitut kommer att ge lån eller kredit under tiden den sitter. Det påverkar inte bara din riskprognos utan det kommer även att stå ”misskött kredit” på UC:n. På de banker och kreditinstitut jag har arbetat på har detta alltid resulterat i ett direktavslag på alla ansökningar.

Hur det är specifikt med PayEx vet jag inte, enklast är att ringa och fråga alternativt beställa en kreditupplysning på dig själv från UC.

Du kan läsa mer här: https://www.konsumenternas.se/betala...och-misskotsel

Viktigt att aldrig låta sina skulder förfalla då man kan sätta sig rejält i skiten.
Senast redigerad av HMPeterMadsen 2018-08-14 kl. 00:06.
Citera
2018-08-14, 07:23
Medlem
Men om dom har rapporterat det till UC borde man väl få hem ett brev från UC. Det får man ju så fort nån tagit upplysning på en. Om man tex handlar på faktura eller nåt för första gången? Då kommer det ju från UC borde väl gjort det i allra högsta grad om man fått ett rapporterat misskött kredit
Citera
2018-08-14, 08:47
Bannlyst
Citat:
Men om dom har rapporterat det till UC borde man väl få hem ett brev från UC. Det får man ju så fort nån tagit upplysning på en. Om man tex handlar på faktura eller nåt för första gången? Då kommer det ju från UC borde väl gjort det i allra högsta grad om man fått ett rapporterat misskött kredit
Nej, det är ingen som tagit någon upplysning på dig. Däremot kan man ha rapporterat din misskötta kredit till UC men det är inget som du informeras om.
Citera
2018-08-16, 10:33
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Hej
logga in på minuc.se med ditt bankid å kolla själv. Du kan kolla exakt allt som övriga intressenter ser å vill se.
Citera
2018-08-17, 03:00
Medlem
Så här står det hos UC:
Misskötta krediter kvarstår i tre år (36 månader)
Missbrukade kontokortskrediter i två år (24 månader)
Missbrukade bankkonton kvarstår i tre år (36 månader)
Misskötta krediter visas bara för banker och kreditmarknadsbolag
Vad räknas som kreditmarknadsbolag? Låter som det är typ alla bolag som lånar ut pengar eller beviljar avbetalning. Trodde att bara banker såg anmärkning om misskött kredit!

all information: https://credit-10.com/se/credigo-logga-in/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in