2018-08-12, 21:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Jag har jobbat i Norge sedan 2007 och nolltaxerat sedan dess. Dessutom står jag som ägare på närmare 70 fordon i svenska bilregistret. Skatteverket har aldrig hört av sig till mig.

Fast då betalar du väl skatt i Norge? Det vet nog storebror vettu.
Citera
2018-08-12, 22:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Jag har jobbat i Norge sedan 2007 och nolltaxerat sedan dess. Dessutom står jag som ägare på närmare 70 fordon i svenska bilregistret. Skatteverket har aldrig hört av sig till mig.

Norge skickar över viss information, bland annat att du skattar där. Det räcker gott för Sverige som är nöjda med att du inte belastar samhället.
Citera
2018-08-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Jag äger ingen firma... eller vad du nu menar.

Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Var står det att TS har en enskild firma? Gissar på att TS är Frilans utan firma och får in cash på Paypal eller liknande.

Dags att skaffa bolag då. Huruvida det är enskild firma eller ej är inte så viktigt.

Du får däremot inte tjäna stålar som huvudsaklig inkomst utan firma. Om du har en huvudsaklig inkomst från annat håll så kan du deklarera under hobbyverksamhet om beloppet inte överstiger 50000kr vinst per år.

Återigen, välkommen till vuxenlivet.

Om du inte har förstått det så är det självklart ett skattebrott att inte deklarera sin inkomst och det är lika bra att börja direkt. Skatteverket är den enda effektiva myndigheten Sverige har, det är vår stjärna i mörkret. Man vet att även när försvarsmakten och polisen går på knäna så kommer skatteverket hålla facklan högt och driva in dom där kära skatteslantarna. Death and taxes så att säga.
Citera
2018-08-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Dags att skaffa bolag då. Huruvida det är enskild firma eller ej är inte så viktigt.

Du får däremot inte tjäna stålar som huvudsaklig inkomst utan firma. Om du har en huvudsaklig inkomst från annat håll så kan du deklarera under hobbyverksamhet om beloppet inte överstiger 50000kr vinst per år.

Återigen, välkommen till vuxenlivet.

Om du inte har förstått det så är det självklart ett skattebrott att inte deklarera sin inkomst och det är lika bra att börja direkt. Skatteverket är den enda effektiva myndigheten Sverige har, det är vår stjärna i mörkret. Man vet att även när försvarsmakten och polisen går på knäna så kommer skatteverket hålla facklan högt och driva in dom där kära skatteslantarna. Death and taxes så att säga.
Att få detta till hobbyverksamhet är nog svårt, det är ett solklart arbete.

När TS skaffar bolag så blir det ju 55 % i skatt mot 33 om han tagit ett riktigt jobb. Hade ju varit bättre att vara riktigt anställd av "distansarbete " men då hade de ju behövt betala arbetsgivaravgift. Tror inte att så många har räknat med att drygt hälften av lönen försvinner i skatt och att de går miste om tjänstepension, sjukförsäkring, anställningstrygghet och annat som är bra.

Jag skulle inte ta detta jobb utan fixa ett riktigt med alla de förmåner som man har på arbetsmarknaden. Detta företag försöker ju blåsa folk med låg lön eftersom man själv måste stå för arbetsgivaravgifter.
Citera
2018-08-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att få detta till hobbyverksamhet är nog svårt, det är ett solklart arbete.

När TS skaffar bolag så blir det ju 55 % i skatt mot 33 om han tagit ett riktigt jobb. Hade ju varit bättre att vara riktigt anställd av "distansarbete " men då hade de ju behövt betala arbetsgivaravgift. Tror inte att så många har räknat med att drygt hälften av lönen försvinner i skatt och att de går miste om tjänstepension, sjukförsäkring, anställningstrygghet och annat som är bra.

Jag skulle inte ta detta jobb utan fixa ett riktigt med alla de förmåner som man har på arbetsmarknaden. Detta företag försöker ju blåsa folk med låg lön eftersom man själv måste stå för arbetsgivaravgifter.

Obviously. Sådant här fungerar endast om man drar in det som extra inkomst om man är student, då kan man surfa under SKVs radar. Alltså då drar man inte in mer än 2000-3000kr per månad.

Börjar man köra detta som riktigt arbete så är det inte så bra i längden.
Citera
2018-08-13, 03:31
Medlem
kukflashs avatar
Ska du jobba som chattoperatör så får du sitta uppe dygnet runt för att det ska bli en inkomst som är värd att beskatta. Du får ungefär 10 öre per meddelande. Skriver du 100 meddelanden så har du tjänat 10kr, ungefär lika mycket som strömmen till din dator drar.
Citera
2018-08-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Ska du jobba som chattoperatör så får du sitta uppe dygnet runt för att det ska bli en inkomst som är värd att beskatta. Du får ungefär 10 öre per meddelande. Skriver du 100 meddelanden så har du tjänat 10kr, ungefär lika mycket som strömmen till din dator drar.

Nej man får 0.12 euro per meddelande. 150 meddelanden per dag 5 dar i veckan ger 90 euro i veckan
Citera
2018-08-13, 19:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Nej man får 0.12 euro per meddelande. 150 meddelanden per dag 5 dar i veckan ger 90 euro i veckan
Wow, 4k i månaden.

Du kommer klara dig undan skatteverket, men det räcker inte till mycket....
Citera
2018-08-13, 19:55
Medlem
321js avatar
Du får berätta för oss i tråden hur jobbet är om du börjar med det.
Citera
2018-08-15, 18:00
Medlem
Jobbar själv med detta.
Du betalar SA-skatt som grundar sig på din inkomst, och den är inte sådär överdrivet hög, går att korrigera i efterhand.
Företaget måste stå för sociala avgifter ändå om de säger ifrån sig det, eftersom de saknar socialavgiftsavtal.
Och för lönen snackar ni skit, jag kan ligga på 120 meddelanden/h om jag är intensiv som f*n, ligger på högsta ersättningen vilket är 19 cent per meddelande, genererar kring 220 kronor timmen och då räknar jag inte med bonusar, det är slitsamt och jävligt jude-jobb, men vill man så går det.
Pma frågor om någon är nyfiken.
Citera
2018-08-15, 18:10
Bannlyst
Nu blir det väldigt off-topic.

Men vad gör en chattoperatör egentligen? Handlar det om att låtsas vara en kåt hemmafru och chatta med kåta män eller?
Citera
2018-08-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Nu blir det väldigt off-topic.

Men vad gör en chattoperatör egentligen? Handlar det om att låtsas vara en kåt hemmafru och chatta med kåta män eller?
Japp, men jag kan säga att det är mindre hemskt än vad det låter som, det är rätt gråa samtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in