Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 20:18
  #13
Medlem
Barbord å styrbord kanske. Vet inte vilken sida man styr men.
Citera
2018-08-13, 01:57
  #14
Medlem
Söker man på teak skarndäck respektive teak gångbord verkar det hugget som stucket.

Jag har alltid kallat det för skarndäck men när jag gjorde lumpen hette det gångbord...
.
Citera
2018-08-14, 15:45
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag, och alla jag nånsin träffat, har kallat det för skarndäck. Dock nu efter googling så inser jag att det egentligen är fel. Skarndäck är den översta plankan i bordläggningen på en träbåt.

Men det kanske spelar mindre roll? Nuförtiden verkar betydelsen ha förskjutits till att betyda det smala däck som TS beskriver.
Jag trodde också det var skarndäck vi talar om här men tydligen inte då. Skarndäck fortsätter tydligen även på för- och akterdäck (eller hur många däck man nu har). Fast det är inte den översta plankan (bordet) i bordläggningen utan den yttersta plankan på däcket, se detalj 5 på: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%...skepps_anatomi

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Barbord å styrbord kanske. Vet inte vilken sida man styr men.
Nu är vi inte i baren, det heter babord och inte barbord men du är som vanligt ute och cyklar när du borde vara ute och segla. Styrbord och babord är helt enkelt höger och vänster på båten, kan gälla styrbords propeller exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Ratten sitter alltid mitt i båten som en formel 1 bil.
Nej det gör den inte. I min hardtopbåt sitter den på högersidan och i min större båt som har två styrplatser sitter den i mitten på den ena och till höger på den andra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback