Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-12, 17:49
  #13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jösses.. TS skrev: Tjänstepension har som mål att växa med inflationen och betalas ut månadsvis när du går i pension.

Vilket inte heller stämmer, men det förändrar inte att din uträkning är helt åt skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Vems ekonomi kärvar föresten så mycket att man måste ta ut flera hundra tusen kronor från sitt långsiktiga månadssparande?

Stora ord i en högkunjuktur. Några alternativ:

1. Ekonomin i landet kraschar, man får sparken och man får inte ett nytt jobb.
2. Man blir sjukskriven eller på annat sätt blir av med sin huvudsakliga inkomst.

Sen har du alldeles rätt i att det kan vara bra att ha en del pengar i en buffert, men som sagt räknar jag med att man har det om man tar hela sin löneökning och lägger in den i ett ISK-konto.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det är lätt att måla upp tänkte scenarier för att stärka sina argument.

Jag tar upp några fördelar med tjänstepensionen samt situationer som absolut kan inträffa för en vanlig Svensson inom dom kommande 25 åren.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Man kan dö innan 65 också, men jag tog inte upp det i eftersom argumenten blir helt efterblivna.

Sannolikheten att dö innan man fyller 65 är ungefär 12%. Självklart är det en faktor att ta med i beräkningen. Men det förändrar ingenting om vad som rent ekonomiskt är det bästa alternativet av löneökning vs tjänstepension.

Däremot har du helt rätt i att pensionssparandet inte endast om pengar utan självklart också till stor del om levnadskvaliteten under dom 40 åren man arbetar. Men med tanke på att ditt exempel handlar om en person som kan spara undan alla pengarna den får i löneökning så har den personen ingen försämrad livskvalitet vilket gör hela den aspekten väldigt konstig att ta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
För det sista så skattar du på tjänstepension 30% medan de flesta i sverige skattar under 30%.

Förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Om du menar att 30% är högt räknat så stämmer det, egentligen skattar man någon procent mindre än så på pensionsutbetalningar idag men jag skriver även att jag räknar högt i mitt exempel.
Om du däremot menar att man ska skatta på tjänstepensionen innan den får läggas in på tjänstepensionskontot så är det felaktigt, skatten dras den dagen du tar ut pengarna efter 65.
Citera
2018-08-12, 18:24
  #14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vilket inte heller stämmer, men det förändrar inte att din uträkning är helt åt skogen.



Stora ord i en högkunjuktur. Några alternativ:

1. Ekonomin i landet kraschar, man får sparken och man får inte ett nytt jobb.
2. Man blir sjukskriven eller på annat sätt blir av med sin huvudsakliga inkomst.

Sen har du alldeles rätt i att det kan vara bra att ha en del pengar i en buffert, men som sagt räknar jag med att man har det om man tar hela sin löneökning och lägger in den i ett ISK-konto.



Jag tar upp några fördelar med tjänstepensionen samt situationer som absolut kan inträffa för en vanlig Svensson inom dom kommande 25 åren.



Sannolikheten att dö innan man fyller 65 är ungefär 12%. Självklart är det en faktor att ta med i beräkningen. Men det förändrar ingenting om vad som rent ekonomiskt är det bästa alternativet av löneökning vs tjänstepension.

Däremot har du helt rätt i att pensionssparandet inte endast om pengar utan självklart också till stor del om levnadskvaliteten under dom 40 åren man arbetar. Men med tanke på att ditt exempel handlar om en person som kan spara undan alla pengarna den får i löneökning så har den personen ingen försämrad livskvalitet vilket gör hela den aspekten väldigt konstig att ta upp.



Förstår inte riktigt vad du försöker säga här. Om du menar att 30% är högt räknat så stämmer det, egentligen skattar man någon procent mindre än så på pensionsutbetalningar idag men jag skriver även att jag räknar högt i mitt exempel.
Om du däremot menar att man ska skatta på tjänstepensionen innan den får läggas in på tjänstepensionskontot så är det felaktigt, skatten dras den dagen du tar ut pengarna efter 65.

Inte stämmer? läs trådstarten.

Känner det är mycket att svara på så jag tar min ståndpunkt från början

Grunden varför det finns anledning att välja 5000 är ifall du har en god anledning samt kan förvalta pengarna. Personligen går jag går heldre i tidig pension alt. jobba mindre för att ha mer tid för saker jag älskar, än att ha mer pengar när jag är 65.
Citera
2018-08-13, 09:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Inte stämmer? läs trådstarten.

Känner det är mycket att svara på så jag tar min ståndpunkt från början

Grunden varför det finns anledning att välja 5000 är ifall du har en god anledning samt kan förvalta pengarna.

Det Kausti försöker säga som du inte förstår är att du kan även förvalta dina tjänstepensionspengar. Målet för den automatiska tjänstepensionen (om du inte aktivt placerar den själv) är säkerligen att följa inflationen som TS säger och det ger ju inte så mycket. Men om du aktivt kan placera din privata ISK till att avkasta 8% så kan du troligtvis förvalta din tjänstepension till att avkasta något liknande, skillnaden är att du har mer kapital att förvalta i pensionen eftersom du inte skattar på detta nu direkt. Att därför räkna på att din privata ISk avkastar 8% men din tjänstepension 2% blir helt felaktigt.

Citat:
Personligen går jag går heldre i tidig pension alt. jobba mindre för att ha mer tid för saker jag älskar, än att ha mer pengar när jag är 65.

Du behöver inte vänta med att plocka ut din tjänstepension tills du är 65 så det argumentet är ju också helt felaktigt.
Citera
2018-08-13, 09:55
  #16
Medlem
Skulle själv aldrig löneväxla till pensionen, då sparar jag hellre privat. Är svårt att få kalkylen att bli till sådan fördel att man vill låsa in pengarna under så pass lång tid. Pengar sen är alltid mindre värda än pengar nu av förklarliga skäl, så skall man låsa in dem så skall det helt enkelt finnas en stor uppsida med det och det tycker jag inte att det finns.
Citera
2018-08-13, 13:53
  #17
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltan
Det Kausti försöker säga som du inte förstår är att du kan även förvalta dina tjänstepensionspengar. Målet för den automatiska tjänstepensionen (om du inte aktivt placerar den själv) är säkerligen att följa inflationen som TS säger och det ger ju inte så mycket. Men om du aktivt kan placera din privata ISK till att avkasta 8% så kan du troligtvis förvalta din tjänstepension till att avkasta något liknande, skillnaden är att du har mer kapital att förvalta i pensionen eftersom du inte skattar på detta nu direkt. Att därför räkna på att din privata ISk avkastar 8% men din tjänstepension 2% blir helt felaktigt.



Du behöver inte vänta med att plocka ut din tjänstepension tills du är 65 så det argumentet är ju också helt felaktigt.

Som sagt, jag utgick från förhållanderna i trådstarten. Jag var ej medveten om att tjänstepension kan tas ut vid 55, fel av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback