2018-08-12, 10:20
Medlem
Kämpendahls avatar
Trots många år på Flashback hade jag svårt att hitta rätt forum för frågan, men jag provar bland tv-tittarna

Saken är den att jag sedan en tid tillbaka tagit bort antennuttaget till tv:n och numera alltid streamar via internet. De allra flesta program ser jag i efterhand via olika play-tjänster. Men ibland skulle jag vilja se helt vanlig live-tv enligt tablån. De kanaler jag är intresserad av är i så fall SVT1, SVT2, TV3, TV4 och i övrigt de vanligaste svenska gratiskanalerna.

Jag söker därför tjänster/appar där man kan livestreama de vanligaste svenska kanalerna. Helst ska man kunna se alla kanalerna i samma app och helst gratis eller till en låg månadskostnad . Men det är inte ett krav. Men det är en fördel att kunna se fler kanaler i samma app för att slippa ladda ner en app för varje kanal. Helst ska man via en tablå kunna zappa, ungefär som med vanlig tv.

Jag vill också kunna se programmen på min tv, så enbart tjänster som fungerar för datorn är inte så intressanta. Teknik som finnes är

- TV med Android-tv som OS

- Surfplatta och telefon med Android med möjlighet till castning

Jag har följande tjänster

- SVT-Play som app

- Viaplay

- Cmore (som jag sagt upp)

Dessa räcker, men nu har jag sagt upp Cmore. Och det bästa vore en separat tjänst som hanterar alla kanaler oberoende av om jag abbonerar på Viaplay eller Cmore för stunden. Jag "fullånar" Telia Play av mina föräldrar vilket funkar, men det skulle kännas bättre att övergå till något annat alternativ.

Problemet med många tjänster är att man måste registrera ett konto först innan man kan se vad de har för utbud och villkor. Jag har googlat fram några alternativ. Jag frågar efter era erfarenheter eller kännedom eller tips på bra tjänster.

https://webb-tv.nu/live/

https://www.dplay.se/kanaler
Citera
2018-08-12, 10:32
Medlem
kraftfoders avatar
Viaplay kör jag med +SVT play. Då saknas TV4-gruppen tyvärr, och den har jag inte hittat någonstans, förutom i C-More-appen då. (Vilket jag avslutade för något år sedan).

Men med Viaplay och SVT Play, har man det mesta. (Viaplay kostar dock en slant).
SVT Play behöver man egentligen inte, men där tillkommer Kunskapskanalen och SVT24, vilka jag inte har hittat i Viaplay-appen. Samt att SVT Play har "on-demand", vilket Viaplay inte verkar ha för SVT-program.

Observera att direktströmmande kanaler i Viaplay verkar vara spärrade i Android om man vill glo på en TV, funkar bara på enhetens lilla skärm. Men funkar fint på en PC, har en pytteliten NUC (win10) kopplad till min TV just för detta.

Så dessa två appar är nog "mitt minimum" för att kunna glo på de flesta kanalerna gällande linjär-tv via något annat än marknätet/satellit. Men TV4-gruppen kräver nog C-More, verkar det som.
Citera
2018-08-12, 11:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så dessa två appar är nog "mitt minimum" för att kunna glo på de flesta kanalerna gällande linjär-tv via något annat än marknätet/satellit. Men TV4-gruppen kräver nog C-More, verkar det som.
Tack!

Då man egentligen inte behöver något tv-uttag längre är det förvånande att det är så svårt att hitta tv-tjänster som samlar alla vanliga kanaler och låter oss enkelt titta på det genom en app. Det har säkert delvis med rättigheter att göra.

Comhem ringde för en tid sedan och gjorde reklam för sin playtjänst. Men då kunde man inte välja bara playtjänsten. Jag var tvungen att beställa ett helt TV-paket med lite grundkanaler via antennuttaget och få någon tv-box också, allt för 219 kronor per månad. Jag frågade om de verkligen hade förstått vad morgondagens tv-tittare är ute efter? Streaming via internet utan antennuttag och gamla tv-boxar med gårdagens teknik inbyggd. Telia har en liknande variant, man kan inte bara abbonera på streamingtjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in