2018-08-12, 00:57
Medlem
Varför projicerar folk något de själva är?

Märker att vissa använder skällsord som "asocial" "autist" "WT" "IQ 80" "Dunning-kruger" "curlingförälder" osv.

Vet att folk gör så i verkligheten också. Varför gör de så? Det måste vara det mest uppenbara sättet att avslöja sig själv?
Citera
2018-08-12, 01:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK

Märker att vissa använder skällsord som "asocial" "autist" "WT" "IQ 80" "Dunning-kruger" "curlingförälder" osv.

Vet att folk gör så i verkligheten också. Varför gör de så? Det måste vara det mest uppenbara sättet att avslöja sig själv?

Projicerade du just att andra projicerar?
Citera
2018-08-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Projicerade du just att andra projicerar?
Jag tog fram några skällsord som folk här på flashback använder bland annat.
Citera
2018-08-12, 02:14
Medlem
Hur menar du? Om jag åker till Västerås och ser ett gäng ungdomar med fula kläder, tjejer med sönderblekt gult hår och ser allmänt smutsiga ut med en volvo så kommer jag kalla de WT. Hur gör det mig till WT själv ifall jag inte på något sätt är lik dessa personer, varken utseende mässigt eller intressemässigt, helt enkelt ingenting gemensamt.

Ifall jag spelar ett spel med en bekant och vi förlorar stenhårt och det är uppenbart att det inte går bra. Om jag sedan lägger en kommentar ”aja det är tur att det går bra iaf” för att vara sarkastisk och kanske lite smårolig, för att sedan ha att den bekanta svarar ”vad menar du? Vi förlorar ju? det går inte alls bra för oss” dvs noll förståelse för ironi eller sarkasm. Om jag då tänker ”autism”, hur gör det mig till den autistiska?

Bara några få exempel sådär. Fattar inte din logik.
Citera
2018-08-12, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Hur menar du? Om jag åker till Västerås och ser ett gäng ungdomar med fula kläder, tjejer med sönderblekt gult hår och ser allmänt smutsiga ut med en volvo så kommer jag kalla de WT. Hur gör det mig till WT själv ifall jag inte på något sätt är lik dessa personer, varken utseende mässigt eller intressemässigt, helt enkelt ingenting gemensamt.

Ifall jag spelar ett spel med en bekant och vi förlorar stenhårt och det är uppenbart att det inte går bra. Om jag sedan lägger en kommentar ”aja det är tur att det går bra iaf” för att vara sarkastisk och kanske lite smårolig, för att sedan ha att den bekanta svarar ”vad menar du? Vi förlorar ju? det går inte alls bra för oss” dvs noll förståelse för ironi eller sarkasm. Om jag då tänker ”autism”, hur gör det mig till den autistiska?

Bara några få exempel sådär. Fattar inte din logik.
Det är skillnad på om man observerar något som är helt uppenbart. Men en projektion där den andra inte har en aning om den andra personen och drar till med något som helt uppenbart liknar en projicering... Fattar de liksom inte hur genomskinligt det är?
Citera
2018-08-12, 04:19
Medlem
Lilabanans avatar
Bra fråga faktiskt. Det är en försvarsmekanism tror jag.

Men det gäller inte alltid, ibland är motparten uppenbart efterbliven.
Citera
2018-08-12, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK

Om en golfexpert kallar en nybörjare för kass, betyder det då att att golfexperten också är kass?
Citera
2018-08-24, 12:18
Medlem
Spakkels avatar
Jag tror man anklagar andra för sådant man själv är, eller för något som man själv är rädd för att man är, som ett undermedvetet sätt att försvara sig. Man "vänder piggarna utåt" för att undvika behöva ta itu med sitt eget inre.
Citera
2018-08-25, 19:50
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakkel
Jag tror man anklagar andra för sådant man själv är, eller för något som man själv är rädd för att man är, som ett undermedvetet sätt att försvara sig. Man "vänder piggarna utåt" för att undvika behöva ta itu med sitt eget inre.
Så är det nog, bra sammanfattning...
Citera
2018-08-25, 19:57
Medlem
TrikkFukks avatar
Det finns de som tex är otrogna samtidigt som de är väldigt svartsjuka och kanske tom anklagar sin partner för otrohet. Tror det handlar om att dels avlasta sig själv från skuldbeläggande och dels en befogad rädsla då man själv vet hur "lätt" det är att vara just otrogen.
Citera
2018-09-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrikkFukk
Det finns de som tex är otrogna samtidigt som de är väldigt svartsjuka och kanske tom anklagar sin partner för otrohet. Tror det handlar om att dels avlasta sig själv från skuldbeläggande och dels en befogad rädsla då man själv vet hur "lätt" det är att vara just otrogen.
Tror att det i vissa fall kan handla om att försöka avskaffa sina skuldkänslor, många med skuldkänslor vill nog försöka att bli av med dem
Citera
2018-09-14, 19:54
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakkel
Njaa, vafan inte alltid lite bråk och tjafs ska cirkulera annars är inget äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in