Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 16:33
  #1
Medlem
krautbrains avatar
Problem med installationer som använder Unarc.dll/Isdone.dll. Jag får CRC error oftast på samma ställe i installationen men ibland flyttar dom på sig och ibland går hela installationen igenom smärtfritt. Väldigt märkligt.

Felsökning:
-Kört tester på RAM (8 GB). Inga fel
-Testat både HDD med installationsfilen och OS HDD efter fysiska fel. Inga fel.
-Stängt av antivirus. Fortfarande CRC.
-Ökat swap filen från 8 GB - 20 GB. Fortfarande CRC.
-Tvingat återkoll på nedladdade filen och även laddat ner den igen flera gånger. Fortfarande CRC. (Fast en gång efter omstart så gick hela installationen igenom)
-Kört i felsäkert läge. Installation gick igenom för att nästa gång få CRC för att nästa gång gå igenom igen.
-Ominstallerat Windows (7).
-Drivrutiner uppdaterade med "Driver Booster 5"
-Uppdaterat alla nödvändiga uppdateringar i Windows Update.

Blir inte klok på det här. Har en relativt liten C:\ part på 70 GB men det är 35 GB ledigt så borde inte vara några problem. Min gissning är att HDD läshuvud eller motorik håller på att säcka. Trodde först att det var problem vid stora installationer (20 GB+) men nu strulade det med en installation på 400 MB. En fil som gick i övrigt bra att flytta ifrån HDD till HDD men med CRC error vid installation.

Så vad kan det vara?
Bra idéer på vidare felsökning?
Finns det några drivers jag kan sakna?
Citera
2018-08-11, 17:11
  #2
Medlem
movsds avatar
Vad installerar du ifrån? USB? Kollat stickorna, testat andra?

Om från HDD, testa från en sticka.
Citera
2018-08-13, 18:50
  #3
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Vad installerar du ifrån? USB? Kollat stickorna, testat andra?

Om från HDD, testa från en sticka.

Jag löste det på ett annat sätt. Jag valde att installera på en annan HDD. Eftersom jag inte kan vad som sker på djupet i datorn gällande installationer så gissar jag att problemet var följande. Jag har en 2 TB HDD som jag skapat 2 partitioner på. En för OS (kallar den partitionen för C hädanefter) och en för Program/spel och lagring (kallar denna för D). Installationsfilen ligger på D och destinationen för installationen ligger också på D. På C ligger det virtuella minnet vilket jag har förstått installationen använder sig av. Som det ser ut blir det väldigt mycket arbete för en och samma disk och installationsprocessen skickar hellre ut ett eror än att vänta för länge på "sin tur" när tex Firefox stjäl resurser. Att starta Steam klienten kraschade till exempel installationen men inga problem nu när jag installerar till en separat HDD.
Citera
2018-08-14, 00:07
  #4
Medlem
krautbrains avatar
Det verkar som installationen blev korrupt ändå, även fast den inte avbröts. Jag har bara varit med om att HDD:S säckar ihop genom att bara lägga av eller få bad sectors. Den här disken har inga bad sectors men den verkar ha problem med skriva/läsa. Tillräckligt få gånger att det inte märks vid normal användning men vid större installationer. Kan det vara något fel på moderkortet som skapar detta problem? Vill inte köpa ny HDD om jag inte behöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback