Citat:
Ursprungligen postat av
ulvvf
Du glömmer att räkna med räntekostnaden, plus alla andra eventuella kostnader som ett hus innebär så som investeringar och underhåll etc. Men om din bostad har gått upp 10% i värde på ett år på att bara stå där utan att något har gjorts, så får det nog ses som extremt.
Jag brukar ställa räntekostnader + månadsavgift kontra månadshyra. Sedan får man ta i beaktande att långt ifrån alla idag har "turen"/köpoängen att komma åt en hyresrätt med bruksvärdeshyra, för de flesta unga på bostadsmarknaden idag innebär begreppet "månadshyra" i praktiken dyr andrahandshyra.
Men visst, mitt räkneexempel är otroligt förenklat. Det var mer för att illustrera principen, och det är kopplat till trådämnet - det är ju värdeökningen de senaste 15-20 åren som gjort bostadsrätt till "status". Runt år 2000, var en BR lite som en hyresrätt som man "köpte". Ett "vitt svartkontrakt" typ. Folk sket fullständigt i vilken upplåtelseform din lya var, lägenhet som lägenhet. I början av 90-talet var det nästan skämmigt och o-status med BR, då den innebar att du troligtvis satt med skägget i brevlådan ekonomiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ulvvf
Självklart kan man spela på lånade pengar och evt tjäna mer p.g.a hävstångseffekten, men är det något man egentligen ska rekommendera? Du kan ju lika gärna låna 1,7 miljoner för köpa aktier, och då blir hävstångseffekten likadan, så jag förstår inte alls din poäng. Men kom ihåg att det gäller samma sak då det går neråt. Det är ett spel. Så jag tycker inte man ska rekommendera att låna en massa pengar för investera i hopp om att tjäna ännu mer pengar, för det är ett spel. Köp en bostad, visst, men gör det av rätt anledning, fokusera inte för mycket på om du går plus eller minus på det.
Ja absolut, det är det som är min poäng. Jag tror inte de flesta bostadsköpare fattar att deras enorma procentuella prisutveckling kommer från ett högriskbeteende (6,66 x häv). "Alla" har ju bottenlån på ett par-tre miljoner idag, vilket underlättar flockmentaliteten och normaliserar den vansinniga lånehetsen.
Hävstång är asnice när marknaden är bull, not so när den är bear.
Tycker du har rätt i att man borde köpa för att bo. Däremot riskerar man att bli "inlåst" i sin ungkarlslya bra längre än man räknat med i en sviktande marknad, då man kanske "inte har råd att sälja". Det är nog allt annat än livskvalitet.