2018-08-18, 03:17
Medlem
ulvvfs avatar
ar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Du kanske inte ska komma och ge råd när du själv har gjort mycket sämre affärer. Uppenbarligen har du inte gjort bra ifrån dig då du inte vill avslöja vad du tjänat (eller förlorat) på dina placeringar.

Ingen av er har tjänat några pengar förens ni säljer.
Citera
2018-08-18, 20:09
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
ar

Ingen av er har tjänat några pengar förens ni säljer.

Jag har sålt några ggr. Då tjänade jag pengar som jag investerade i nya objekt. Vad menar du att man ska göra för pengarna om man går ur marknaden? Köpa godis?

Iom den låga månadskostnaden kan jag även sätta av mycket pengar att placera i fonder, aktier och göra roliga saker för. Win win!
Citera
2018-08-18, 20:12
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Precis som jag inte kan verifiera att du blivit mångmiljonär på att bo i en bostad som du betalat 200 000 för så har inte du någon möjlighet att verifiera hur mina värdepapper gått. Det blir därför ointressant att jämföra kronor och ören. Det enda som då återstår är att diskutera olika strategier och hur väl de fungerar för att uppnå våra respektive långsiktiga mål. Din strategi som går ut på att så småningom bosätta dig i en hyresrätt är säkert bra för dig men jag har, vilket jag redan skrivit, inte samma mål. Tvärt om har jag ett diametralt motsatt mål. Jag vill aldrig tvingas sätta mig i en av miljonprogrammets hyresrätter och har utformat min strategi efter det. Hur det lyckas får vi se efter nästa lågkonjunktur.

Skulle aldrig få för mig att bo i hyresrätt! Sa bara att jag hade möjligheten om jag ville göra en exit och köpa knark för pengarna.

200 K var inte priset på min första lägenhet utan summan jag hade sparat ihop som täckte en del av kontantinsatsen. Har haft en galen hävstång, därför jag tjänat så mycket. Väldigt riskabelt men det har lönat sig väldigt bra för mig.
Citera
2018-08-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
200 K var inte priset på min första lägenhet utan summan jag hade sparat ihop som täckte en del av kontantinsatsen. Har haft en galen hävstång, därför jag tjänat så mycket. Väldigt riskabelt men det har lönat sig väldigt bra för mig.

Hur ser du på bostadsmarknaden idag? Skulle du kunna tänka dig att göra samma sak som förstagångsköpare 2018?
Citera
2018-08-19, 19:02
Medlem
gibons avatar
Jag skiter i om mannen bor i villa, bostadsrätt eller hyresrätt men om han INTE sopsorterar då är han fan körd.

Mvh etnisk svensk kvinna
Citera
2018-08-19, 21:10
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hur ser du på bostadsmarknaden idag? Skulle du kunna tänka dig att göra samma sak som förstagångsköpare 2018?

Kommer inte ge några råd till nybörjare och sen ställas till svars om ni kör i diket. Kan bara konstatera att jag trivs väldigt bra med bostadsrätt och att jag varje månad tjänat mycket mer än vad jag betalat i ränta. Betalt boende och ett växande kapital tackar man ju inte nej till.
Citera
2018-08-20, 19:56
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Anledningen till att många tjänat stora pengar fort på bostaden, är den s.k. hävstångseffekten - dvs. du får vinst på lånade pengar.

Exempel:

Person A och B har 300 tkr vardera.

Person A köper aktier för allt och bor i hyresrätt.

Person B lägger in sina 300 tkr i en kontantinsats för en bostadsrätt som kostar 2 mkr (varav 1,7 mkr lån).

Ett år senare har person A:s aktieportfölj ökat 10% och person B:s bostadsrätt har också ökat 10% i värde.

Person A:s vinst: 300 tkr * 0,1 = 30 tkr

Person B:s vinst: (300 tkr + 1,7 mkr lånade pengar) * 0,1 = 200 tkr

Båda har haft samma procentuella utveckling men person B har tjänat 6,66-faldigt tack vare hävstångseffekten.

Du glömmer att räkna med räntekostnaden, plus alla andra eventuella kostnader som ett hus innebär så som investeringar och underhåll etc. Men om din bostad har gått upp 10% i värde på ett år på att bara stå där utan att något har gjorts, så får det nog ses som extremt.

Självklart kan man spela på lånade pengar och evt tjäna mer p.g.a hävstångseffekten, men är det något man egentligen ska rekommendera? Du kan ju lika gärna låna 1,7 miljoner för köpa aktier, och då blir hävstångseffekten likadan, så jag förstår inte alls din poäng. Men kom ihåg att det gäller samma sak då det går neråt. Det är ett spel. Så jag tycker inte man ska rekommendera att låna en massa pengar för investera i hopp om att tjäna ännu mer pengar, för det är ett spel. Köp en bostad, visst, men gör det av rätt anledning, fokusera inte för mycket på om du går plus eller minus på det.
Citera
2018-08-20, 20:59
Medlem
Citat:
Du glömmer att räkna med räntekostnaden, plus alla andra eventuella kostnader som ett hus innebär så som investeringar och underhåll etc. Men om din bostad har gått upp 10% i värde på ett år på att bara stå där utan att något har gjorts, så får det nog ses som extremt.

Jag brukar ställa räntekostnader + månadsavgift kontra månadshyra. Sedan får man ta i beaktande att långt ifrån alla idag har "turen"/köpoängen att komma åt en hyresrätt med bruksvärdeshyra, för de flesta unga på bostadsmarknaden idag innebär begreppet "månadshyra" i praktiken dyr andrahandshyra.

Men visst, mitt räkneexempel är otroligt förenklat. Det var mer för att illustrera principen, och det är kopplat till trådämnet - det är ju värdeökningen de senaste 15-20 åren som gjort bostadsrätt till "status". Runt år 2000, var en BR lite som en hyresrätt som man "köpte". Ett "vitt svartkontrakt" typ. Folk sket fullständigt i vilken upplåtelseform din lya var, lägenhet som lägenhet. I början av 90-talet var det nästan skämmigt och o-status med BR, då den innebar att du troligtvis satt med skägget i brevlådan ekonomiskt.

Citat:
Självklart kan man spela på lånade pengar och evt tjäna mer p.g.a hävstångseffekten, men är det något man egentligen ska rekommendera? Du kan ju lika gärna låna 1,7 miljoner för köpa aktier, och då blir hävstångseffekten likadan, så jag förstår inte alls din poäng. Men kom ihåg att det gäller samma sak då det går neråt. Det är ett spel. Så jag tycker inte man ska rekommendera att låna en massa pengar för investera i hopp om att tjäna ännu mer pengar, för det är ett spel. Köp en bostad, visst, men gör det av rätt anledning, fokusera inte för mycket på om du går plus eller minus på det.

Ja absolut, det är det som är min poäng. Jag tror inte de flesta bostadsköpare fattar att deras enorma procentuella prisutveckling kommer från ett högriskbeteende (6,66 x häv). "Alla" har ju bottenlån på ett par-tre miljoner idag, vilket underlättar flockmentaliteten och normaliserar den vansinniga lånehetsen.
Hävstång är asnice när marknaden är bull, not so när den är bear.

Tycker du har rätt i att man borde köpa för att bo. Däremot riskerar man att bli "inlåst" i sin ungkarlslya bra längre än man räknat med i en sviktande marknad, då man kanske "inte har råd att sälja". Det är nog allt annat än livskvalitet.
Citera
2019-01-20, 14:09
Medlem
jymdjakets avatar
Verkar mest vara en jävla stress att äga bostadsrätt. Sitter själv med noll skulder och närmare miljonen i besparingar, och bor alltid i billiga hyresrätter. Tar den tryggheten och friheten över statusekorrhjulet vilken dag i veckan som helst.

Status i pengar och boende är lite som handikapp-OS också, för folk som inte kan konkurrera med faktiska bedrifter.
Citera
2019-01-20, 23:22
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Verkar mest vara en jävla stress att äga bostadsrätt. Sitter själv med noll skulder och närmare miljonen i besparingar, och bor alltid i billiga hyresrätter. Tar den tryggheten och friheten över statusekorrhjulet vilken dag i veckan som helst.

Status i pengar och boende är lite som handikapp-OS också, för folk som inte kan konkurrera med faktiska bedrifter.

Men ändå är det viktigt för dig att berätta hur mycket du har i besparingar?

Du siktar på pallplats i handikapp-OS märker vi...
Citera
2019-01-21, 02:49
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Men ändå är det viktigt för dig att berätta hur mycket du har i besparingar?

Du siktar på pallplats i handikapp-OS märker vi...

De är inte genom någon vidare talang dock. Har mest knegat någorlunda regelbundet i kombination med billigt boende.

Ska just till att flytta igen, och satsar på max 3500:- i hyra. Betala 30000:- extra om året för lite lenare köksluckor eller dylikt känns väldigt ovärt för mig. Standarden överlag i Sverige är sjukt hög ändå, speciellt jämfört med många ställen utomlands.
Senast redigerad av jymdjaket 2019-01-21 kl. 03:07.
Citera
2019-01-21, 11:30
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Därför att hyresrätt känns överlag som ett second best choice efter br. Folk nöjer sig med hyresrätt då de saknar kapital eller kreditvärdighet. I hyresrätter är dessutom pundare, socfall och wt överrepresenterade jämför med i bostadsrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in