Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 19:15
  #1
Medlem
Hej på er.

Jag undrar lite hur jag kan göra för att få mer klara drömmar, och till sist kanske kunna kontrollera drömmarna?

Det är så att jag är förlamad från bröstet och ner, och något som jag saknar enormt är att känna av beröring och erektion.
En natt så hade jag drömmar om sex, och när jag kom i drömmen så njöt jag på riktigt, jag kände av det på nåt märkligt sätt.

Finns det något sätt jag kan göra för att få uppleva en sån dröm igen?
Och vad kan jag göra för att mina drömmar ska bli klarare?

Med vänliga hälsningar, kärlek.
Citera
2017-03-16, 19:55
  #2
Medlem
dANiis avatar
Testa läs lite här: http://www.wikihow.com/Lucid-Dream
Citera
2017-03-16, 21:39
  #3
Medlem
GuldBuddahs avatar
Börja med att skriva ned varje dröm. Så mycket du bara kommer ihåg. Fungerar med en rad, bara du skriver något till att börja med.
Efter en stund när du har hållit på så här en stund så kommer du kunna skriva ned i princip hela drömmen till slut.

När du har tränat upp detta, så kladdar du ned ett tecken på handen som du tittar på varje gång innan du ska sova.
Tittar du sedan på din hand i drömmen så kommer tecknet inte finnas där. Vilket får dig att reagera. Du kommer då förstå att du drömmer, och kan då kontrollera drömmen med ytterligare lite träning.

Andra tecken att i en dröm för att "väcka sinnet" är att kolla på en klocka i drömmen två gånger. Den kommer inte att visa samma tid. Då kan du också klardrömma. Eller titta dig i en spegel. Tror inte man har någon spegelbild.
Citera
2017-03-18, 14:40
  #4
Medlem
Kobolds avatar
Drömmar är inte paranormala, men du ska få ett tips ändå. Lyft ditt ena ben från marken. Lyft därefter ditt andra ben från marken. Om du kan lyfta båda benen från marken, då är du i en dröm.
Citera
2017-03-18, 15:09
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Drömmar är inte paranormala, men du ska få ett tips ändå. Lyft ditt ena ben från marken. Lyft därefter ditt andra ben från marken. Om du kan lyfta båda benen från marken, då är du i en dröm.
Varför tramsar du så?
Har TS ens frågat om drömmar är "paranormala"?

Nej, han frågade om hur det går till att utveckla "klardrömmar".
Och det går, och det är inte "paranormalt" utan i högsta grad på riktigt.
Citera
2017-03-18, 15:12
  #6
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför tramsar du så?
Har TS ens frågat om drömmar är "paranormala"?

Nej, han frågade om hur det går till att utveckla "klardrömmar".
Och det går, och det är inte "paranormalt" utan i högsta grad på riktigt.

Jag tramsar inte. Jag gav ett bra tips. Jag tror på drömmar, för att jag har själv haft drömmar. Det är bara att drömmar inte är paranormala, så tråden hör inte hemma här.
Citera
2017-03-18, 15:36
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarthWalker
Hej på er.

Jag undrar lite hur jag kan göra för att få mer klara drömmar, och till sist kanske kunna kontrollera drömmarna?

Det är så att jag är förlamad från bröstet och ner, och något som jag saknar enormt är att känna av beröring och erektion.
En natt så hade jag drömmar om sex, och när jag kom i drömmen så njöt jag på riktigt, jag kände av det på nåt märkligt sätt.

Finns det något sätt jag kan göra för att få uppleva en sån dröm igen?
Och vad kan jag göra för att mina drömmar ska bli klarare?

Med vänliga hälsningar, kärlek.
Det är rätt att du när du drömmer kan uppleva livet och allt, precis som i verkligheten.
Oavsett hur dina fysiska förutsättningar i övrigt ser ut.

Det går även att få orgasm i drömmen, som du väl beskrev.
Utan stimulering med hand, allt sker i huvudet.
Man kan ju även flyga i drömmar, som du säkert vet =)


Men att "få kontroll" över drömmarna, att lära sig "att klardrömma", det är något som går.
På riktigt.

Men det är inget som är enkelt eller går fort.
Tvärtom så är det något som du måste anstränga dig för att lära dig.
Det kommer att ta tid helt enkelt.

Först måste du börja lära dig att Komma ihåg drömmarna.
Och bara det är ju svårt ...
Men det är iaf enkelt - du bara skriver ner Varje dröm du har, så Fort Du vaknar (du vaknar ju flera ggr under natten).
Ha ett block bredvid dig och lär dig att Alltid skriva ner drömmen du drömt vid varje uppvaknande.

Du kommer ganska så snart att få en egen drömbok, och du kommer att få lättare och lättare att komma ihåg dina drömmar.


Sen ...
Sen måste du lära dig att Bli Medveten om Att DU Drömmer - medan du drömmer!!!
Du måste alltså "vakna" medan du drömmer, men utan att vakna "på riktigt" så att säga.

Som andra i tråden skrivit så är ett vanligt knep att bestämma dig för tex en kroppsdel, och intala dig själv att du ska vakna när du ser den kroppsdelen i drömmen.
Tex dina händer.

Du kommer att börja märka att du drömmer mkt om dina händer till en början.
Men sen så plötsligt så ... så kommer du att "fastna" när du ser din hand i din dröm.
- "Vad var det nu jag skulle komma ihåg?" drömmer du då kanske.
Till slut så inser du emellertid att du drömmer, att det är din "drömhand" du ser. Att du "vaknat i drömmen".

Detta Kommer att ta tid. Så var beredd på det.
Men fortsätt, och detta kommer att hända oftare och oftare.
Och till slut blir du medveten om att du drömmer.


Men -
Det är inte över för det.
Du är inte "färdig".
För nästa steg handlar om att Fortsätta drömma i medvetet tillstånd.
För man brukar annars vakna till så fort man ser sin hand i drömmen, som en slags reaktion.
Det måste du ta dig förbi.

Och du måste lära dig att inte fokusera blicken på händerna.
För det är det du ju gör - stirrar på din hand i drömmen.
Tyvärr så kan man inte stirra, fokusera, så i drömmarna.
För antingen vaknar man - eller så börjar man drömma okontrollerat.

Du måste lära dig att "se utan att fokusera".
Utan att bli allt för upptagen av det du ser.
Så lär dig/intala dig att alltid svepa med blicken.
Aldrig stirra, utan så fort du börjar se något låt blicken flacka runt och runt.
Lär dig att inte fokusera på något i drömmen.

---

Men, som sagt, detta kommer att ta TID.
Bara att lära sig att förstå att man drömmer, det tar tid.
Och att sen komma i närheten av att ha en kontroll över sitt dröm-medvetande ... ja, du förstår att det kommer att kräva en hel del av dig va?



Det hjälper att lära dig meditation.
För då lär du också ditt sinne att "observera utan att fästa dig vid det".
Ett bra mentalt verktyg för att lära sig "klardrömmar" alltså.
Jag kan rekommendera "Antar Mouna", en traditionell klassisk "insikts-meditation" från Yoga-traditionen.



Ett bra lästips är "Drömmandets konst" av Carlos Castaneda.
Ja, alla hans böcker är faktiskt riktigt, riktigt bra.
Castaneda var en antropolog som studerade mexikanska shamaner, genom en direkt deltagande metod.
Han gick i lära hos shamanerna alltså. Och skrev sen semi-biografiska romaner om sina upplevelser.

Just boken "Drömmandets konst" är mycket mer av "fack-litteratur" än roman däremot.
Så den rent litterära behållningen går bort.
Men passa på och köp alla hans böcker, och läs från bok nr 2 till 9.
Som sista läs nr 1.
Bortsett från "Drömmandets konst" alltså ...


---

Alltså:
1. skriv ner alla dina drömmar, börja föra drömbok.
2. lär dig vakna i drömmen (försöka hitta dina händer).
3. lär dig se utan att fokusera
Citera
2017-03-18, 15:43
  #8
Medlem
zBr9s avatar
Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> Drömmar, sömnproblem och sömnrelaterade fenomen
/Moderator
Citera
2018-08-08, 19:40
  #9
Medlem
Kan jag på något sätt göra så jag får uppleva det igen? [Ha sex i drömmen]/Mod

Hej på er.

Det är så att jag är förlamad från brösten och ner, och jag har ingen känsel alls i min penis.
Har varit förlamad strax över tre år, och dehär med att inte ha någon känsel i min penis är en av de jobbigaste sakerna med att vara förlamad, det är iallafall något jag tänker ofta på och som för med sig mycket jobbiga tankar.

Men jag kommer ihåg en natt för cirka två år sedan, i drömmen så kunde jag välja vem jag ville ha sex med och jag kunde verkligen KÄNNA när jag kom, drömmen varade längre och varje gång kände jag det. Även om det bara var något min hjärna gjorde upp så kommer jag ihåg att jag njöt av det och när jag tillsist vaknade så reflekterade jag över att jag njutit och det gjorde mig glad, och jag kommer ihåg att flera dagar efter så kändes det inte lika jobbigt att jag inte hade någon känsel i min penis, för jag hade fått uppleva flera utlösningar i drömmen som jag känt av. Som sagt även om det bara var min hjärna som lurade mig så hade jag njutit och fått en viss effekt av det som varade dagar efter.

Min fråga är om detta är något som jag kan uppleva genom att jag gör något speciellt?
Jag tänker till exempel om jag kan göra något innan läggdags för att fylla hjärnan med tankar eller mönster som kan underlätta att en sådan dröm besöker mig igen, eller om man kanske kan ta någon potenshöjande medicin innan sömnen för att hjärnan ska vara inställd på det typen av tankar.

Hade jag hittat tekniker för att kunna drömma såna drömmar oftare så hade jag inte haft lika många jobbiga tankar om den delen av min förlamning.

Må bäst.
Citera
2018-08-08, 19:45
  #10
Medlem
Lucid dreaming, klardröm, astral resa. Kan ta några veckor för att lära sig. Lycka till!
Citera
2018-08-09, 01:01
  #11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback