• 1
  • 2
2018-08-08, 18:23
Medlem
aina08s avatar
Håller på att bli galen.
Jag brukar inte spela på datorn efter som det alltid är nåt strul men ibland spelar ja lite Age of empires 2 via Steam.
Det har i stort sätt gått bra fram tills idag då det börjat hacka nåt helt galet.
Datorn är ingen värsting man bör ju klara enkla spel, och de har ju fungerat bra tills nu.
Köpte datorn vid nyår och använder den nästan enbart för att surfa med samt enklare kontorsarbeten.

HP Pavilion 570-p038no.
AMD A8-9600 Radeon R7, 10 Compute Cores 4c+6g, 3.10 GHz
16 GB Ram
Kör Windows 10 Home version 1803

Spelat hackar så mycket så att det stundtals står still, och så släpper de plötsligt och rullar på några minuter för att sen hacka igen.
Jag har inga andra program öppna samtidigt (har tidigare haft Facebook, Spotify och kanske nåt mer igång samtidigt utan problem).

Vad är fel?
(beskriv de som för en 3 åring, typ)

Kan verkligen ingenting om datorer så snälla hjälp mig innan jag tappar tålamodet och något riskerar att gå sönder...
Citera
2018-08-08, 18:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Det kanske inte funkar bra på Win 10? Har du provat att köra i kompatibilitets-mode? Eller det kanske är vad du gör för att ens kunna köra det?

Ett alternativ kan vara att installera XP eller vad nu AoE 2 är gjort för på en VM, och spela där. Virtualbox är gratis. XP kanske du har någon gammal skiva med ligger hemma?
Citera
2018-08-08, 18:45
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det kanske inte funkar bra på Win 10? Har du provat att köra i kompatibilitets-mode? Eller det kanske är vad du gör för att ens kunna köra det?

Ett alternativ kan vara att installera XP eller vad nu AoE 2 är gjort för på en VM, och spela där. Virtualbox är gratis. XP kanske du har någon gammal skiva med ligger hemma?
De har ju fungerat bra fram tills idag...
Körde med Windows 7 på tidigare datorn också och de var inte heller några problem.
Kör i vanligt läge(?), typ
Citera
2018-08-08, 18:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De har ju fungerat bra fram tills idag...
Körde med Windows 7 på tidigare datorn också och de var inte heller några problem.
Kör i vanligt läge(?), typ

Det lät konstigt. Är något annat långsamt, eller bara AoE?
Citera
2018-08-08, 19:24
Medlem
Porryhatters avatar
Alternativ 1.

Stäng av spelet om du har det i gång > Öppna Steam > Högerklicka på Age of Empires II: HD Edition > Klicka på Properties som är längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på GENERAL-tabben > Klicka på SET LAUNCH OPTIONS > I rutan som dyker upp skriv -dxlevel80 och klicka OK.

Alternativ 2.

Stäng av spelet om du har det i gång > öppna Steam > Högerklicka på Age of Empires II: HD Edition > Klicka på Properties som är längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på BROWSE FILES-tabben > Klicka på BROWSE LOCAL FILES > Ett Windows-fönster poppar upp där du högerklickar på AoK HD (.exe filen) > Klicka på Egenskaper längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på Kompatibilitet-tabben > Klicka så Inaktivera helskärmsoptimering är ikryssad och klicka Verkställ.
Citera
2018-08-08, 19:47
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det lät konstigt. Är något annat långsamt, eller bara AoE?
Allt annat fungerar som det ska...
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Alternativ 1.

Stäng av spelet om du har det i gång > Öppna Steam > Högerklicka på Age of Empires II: HD Edition > Klicka på Properties som är längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på GENERAL-tabben > Klicka på SET LAUNCH OPTIONS > I rutan som dyker upp skriv -dxlevel80 och klicka OK.

Alternativ 2.

Stäng av spelet om du har det i gång > öppna Steam > Högerklicka på Age of Empires II: HD Edition > Klicka på Properties som är längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på BROWSE FILES-tabben > Klicka på BROWSE LOCAL FILES > Ett Windows-fönster poppar upp där du högerklickar på AoK HD (.exe filen) > Klicka på Egenskaper längst ner på listan > I fönstret som dyker upp klicka på Kompatibilitet-tabben > Klicka så Inaktivera helskärmsoptimering är ikryssad och klicka Verkställ.
Vad är det jag ändrar med det här?

EDIT. Blev ingen skillnad
Senast redigerad av aina08 2018-08-08 kl. 20:11.
Citera
2018-08-08, 20:43
Medlem
aina08s avatar
Nu fastnar även text när jag tex sparat i spelet...
Så här ser de ut: https://minfil.com/wbQdHaf2b7/20180808_203440.mp4
Citera
2018-08-08, 21:24
Medlem
Porryhatters avatar
Tryck CTRL + SHIFT + ESC för att få fram Aktivitetshanteraren. När du sen har spelet i kolla Processer-tabben och hur mycket procent CPU och minne som används.

Citat:
Nu fastnar även text när jag tex sparat i spelet...
Så här ser de ut: https://minfil.com/wbQdHaf2b7/20180808_203440.mp4

Text som fastnar på skärmen lär vara ett resultat av lagget.

En annan sak du kan försöka med är att stänga av lite saker i spelet.

När är på spelets huvudmeny > Options > avbockad Vertical Sync, Antialias object shadows, Render 3D water samt se till att spelet är i Display Mode: Full Screen.

När du sen är i en match öppna menyn (F10) > Options > Ändra Speed till Slow.
Senast redigerad av Porryhatter 2018-08-08 kl. 21:28.
Citera
2018-08-08, 22:03
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Tryck CTRL + SHIFT + ESC för att få fram Aktivitetshanteraren. När du sen har spelet i kolla Processer-tabben och hur mycket procent CPU och minne som används.

När är på spelets huvudmeny > Options > avbockad Vertical Sync, Antialias object shadows, Render 3D water samt se till att spelet är i Display Mode: Full Screen.

CPU är 28-30% (31-34% totalt).
Minne 403-412 MB (24%)

Kan testa lite i spelinställningarna senare, men har det fungerat tidigare med de ja har inställt nu så bör de väl fungera.
Citera
2018-08-10, 15:40
Medlem
aina08s avatar
Citat:

Det hjälpte inte att ändra i Options heller

Kan de ha nåt med min uppkoppling att göra? Finns de nåt i modemet att öppna upp (har läst om nåt sånt förr men aldrig satt mig in i va de är eller vad de gör)?
Citera
2018-08-10, 18:36
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Det hjälpte inte att ändra i Options heller

Kan de ha nåt med min uppkoppling att göra? Finns de nåt i modemet att öppna upp (har läst om nåt sånt förr men aldrig satt mig in i va de är eller vad de gör)?

Uppkopplingen bör inte vara något problem. Speciellt när du spelar single player (vilket jag förutsätter du testat).

Avinstallera och installera om spelet. Har du några spaningar du vill ha kvar, kopiera då SaveGame-mappen först.
Citera
2018-08-10, 18:45
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Uppkopplingen bör inte vara något problem. Speciellt när du spelar single player (vilket jag förutsätter du testat).

Avinstallera och installera om spelet. Har du några spaningar du vill ha kvar, kopiera då SaveGame-mappen först.

TACK för att du vill försöka hjälpa mig!!!

Ja spelar bara singel player, nåt annat är ännu mer uteslutet. Lyckades spela mot en kompis tidigare men nu är det helt kört.

Avinstallerade spelet och Steam och installerade om och när ja startade et nytt spel flöt de bra första 10 min sen börjar de hacka igen.
Startar ja ett sparat spel hackar de direkt.

EDIT: Ibland släpper hackandet och rullar en stund, men så kommer de tillbaka.
Senast redigerad av aina08 2018-08-10 kl. 19:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in