Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-07, 17:11
Medlem
Tjena har nydligen fått ett mastercard(bankkort). Avgiften på kortet ligger på ca 300kr om året vilket jag har betalt. Däremot såg jag nydligen att de dragit ytterligare -100 i "ÖVERTRASRÄNTA". Mina fråga till er kunniga är vad det egentligen är?
Citera
2018-08-07, 17:17
Medlem
Biggedys avatar
Du har övertrasserat kontot?
Citera
2018-08-07, 17:18
Medlem
Popup_89s avatar
Du har legat minus på kontot.
Citera
2018-08-07, 17:19
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless-Heaven
Tjena har nydligen fått ett mastercard(bankkort). Avgiften på kortet ligger på ca 300kr om året vilket jag har betalt. Däremot såg jag nydligen att de dragit ytterligare -100 i "ÖVERTRASRÄNTA". Mina fråga till er kunniga är vad det egentligen är?

Är vanligt förekommande i det fallet man har övertrasserat sitt konto, dvs handlar för mer än vad man haft tillgängligt på sitt konto. Är dock ovanligt med så hög summa, är du säker på att det inte står övertrasavg?
Citera
2018-08-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Är vanligt förekommande i det fallet man har övertrasserat sitt konto, dvs handlar för mer än vad man haft tillgängligt på sitt konto. Är dock ovanligt med så hög summa, är du säker på att det inte står övertrasavg?

Gjorde ett internet köp igår men va ganska säker på att jag hade tillräckligt på kontot annars hade det inte gått igenom?

Så om jag förstått det rätt så betalar jag för att kontot legat på minus? Visste inte att bankkonton kunde pasera 0 tröskeln..
Citera
2018-08-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen

Det står övertransränta
Citera
2018-08-07, 17:44
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Gjorde ett internet köp igår men va ganska säker på att jag hade tillräckligt på kontot annars hade det inte gått igenom?

Så om jag förstått det rätt så betalar jag för att kontot legat på minus? Visste inte att bankkonton kunde pasera 0 tröskeln..

Citat:
Det står övertransränta

Det stämmer. De flesta banker debiterar för att du använt pengar du inte har. Det tolkas därför som att du lånar av banken och därför tar banken ut en Avg.

Det är vanligt när det gäller kortköp, att de senareläggs och inte ens blir reserverade på kontot, på så sätt kan man riskera att hamna minus- i synnerhet om man inte har mycket pengar på sitt kortkonto i normalfallet.
Citera
2018-08-08, 00:24
Medlem
Citat:
Det verkar som att du har ett debit-kort och inte ett kreditkort. När man har debit-kort så måste man alltid ha pengar till godo på kontot annars så stjäl banken en straffavgift. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle och det är ju surt att pröjsa 100 kr i avgift för att man av misstag råkar ligga minus någon hundring i några dagar. Det är retsamma läropengar.

Se för sjutton till att alltid ha pengar på kontot alternativt byt till ett kreditkort.
Citera
2018-08-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det verkar som att du har ett debit-kort och inte ett kreditkort. När man har debit-kort så måste man alltid ha pengar till godo på kontot annars så stjäl banken en straffavgift. Har själv råkat ut för det vid något tillfälle och det är ju surt att pröjsa 100 kr i avgift för att man av misstag råkar ligga minus någon hundring i några dagar. Det är retsamma läropengar.

Se för sjutton till att alltid ha pengar på kontot alternativt byt till ett kreditkort.

Det var ett nytt konto och därav kom även avgiften för kortet direkt. Tydligen hade det legat -300 där några dar :S
Shit happensm, tack till alla som hjälpte mig finna mitt svar (Y)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in