När man lagt sig för att somna och tänker, så kan man känna hur rena viljestyrda tankar sjunker in i huvudet och blir mindre styrda, mer automatiskt drivna och höra tankarna spinna iväg av sig själva. Spinna i någon form av undermedvetenhet? Om man vaknar till i det ögonblicket så kan en serie ord av en sådan drömtanke flyta upp så att man blir medveten om att tanken hunnit skilja sig lite från när man var mer vaken, den kan komma utanför ens självbild. Jag upplever sådant som att viljan finns i det vakna medvetandet, och är en styrmekanism på tankar, som vid insomning brukar spinna iväg utan styrsel och förvandlas till drömmar. Vi har ett par olika sätt att somna och drömma dock.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Ruskigbuss

VAD är det undermedvetna? Det tycks ju allt mer vara så att hjärnforskarna rör sej mot en bild som motsvarar ett isberg. Vårt medvetande är lilla biten ovanför vattenytan, medan resten - det undermedvetna - är så gigantiskt mycket större - och består av flera olika delar som egentligen är autonoma.

Man kan fråga sig varför medvetandet är den mindre delen, och kan liknas vid en flaskhals. Jag upplever att medvetandet är förbundet med talförmågan, och den inre rösten tar längre tid än kroppens olika nervsignaler som inte behöver formuleras till ord. När man somnar och en tanke blir till dröm så kan orden hamna i fel ordning och förlora den betydelse som fanns precis innan man somnade, men de blir något nytt.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Ruskigbuss

Men, vad finns det då för mening med medvetandet? I naturen finns ju sällan något som inte används i något sammanhang. Eller är det - som rapportförfattarna skriver - en restprodukt av att vi har en komplex hjärna, typ som färgerna i ett prisma?

Kanske är det så att den ursprungliga meningen var att människor skulle kunna tala med varandra, och medvetandet eller den inre rösten, har blivit en bieffekt av det.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Ruskigbuss

Även om jag förstås gärna vill att vi skall kunna ta kontroll över vårt tänkande, så antyder den här rapporten att det kan vara svårare än vad vi tror. Våra tankar är så att säga färdigtänkta när vi blir medvetna om dem.
Skall sägas att jag givetvis inte tar dessa åsikter som fakta, utan som en spännande hypotes som låter rimlig.

Jag tar heller inte artikeln som fakta, jag kunde inte hitta några riktiga försök av dem. Bland deras referenser till forskning så tycktes det mest konkreta beviset för deras hypotes vara
	Citat:

The most widely researched example is hypnotic suggestion

Citat:

congruent responses to an external direct verbal suggestion result from non-conscious systems in the recipient's brain

och det verkar bara vara en del människor som hypnos fungerar på.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Ruskigbuss

Typ: "Jag söker till läkarlinjen för att det är ett bra jobb som ger en bra lön samtidigt som man hjälper människor och gör gott i samhället" - är de rationella skälen. Men, egentligen sökte personen till läkarlinjen för att det gick ett TV-program när den var fem år där läkare var hjältar och ens mamma tyckte om programmet.

Båda skälen behövs nog för att bestämma sig. Uppväxten har lagrats på många sätt i det undermedvetna, och rationalisering i vuxen ålder kan förstärka avtryck i minnet genom repetition, och skapa en praktisk tillämpning i samhället, som i sin tur med regler bestämmer åt en, eller får en att bestämma sig. Så samhället har mycket kontroll över vårt tänkande liksom det undermedvetna har.