2018-08-05, 22:15
Medlem
God afton. Efter mycket googlande har jag, föga förvånande, inte hittat några svar på mina frågor. Så jag tänkte att några här lär ju ha liknande erfarenheter och veta vad som gäller.

Min fru är från USA. Vi är gifta och registrerade som gift par hos skatteverket, men hon har varken svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd. Vi bor för närvarande i ett annat EU-land (inom Schengen) där vi båda har UT.

Nu funderar vi över om vi har rätt att nyttja sjukhus i Sverige eller annat EU-land för födsel utan extra kostnad. För att klargöra: Jag är helsvensk, född och uppvuxuen och medborgare. Fortfarande skriven i Uppsala.

Har min fru då tillgång till BB?
Citera
2018-08-05, 22:20
Medlem
quts avatar
Det har väl alla som vistas i landet men sen kanske det går på nån försäkring om hon har.
Citera
2018-08-05, 22:25
Medlem
arboratoruss avatar
Din fru kan ta del av mödravård och förlossning på sjukhus, men det kostar. Normal kostnad för en förlossning 30 000 - 50 000 kr.
Citera
2018-08-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Din fru kan ta del av mödravård och förlossning på sjukhus, men det kostar. Normal kostnad för en förlossning 30 000 - 50 000 kr.

Så det kvittar alltså att hon är gift med mig som är svensk medborgare?
Citera
2018-08-05, 22:46
Medlem
Svaret är att du får betala fullpris, typ 33000 eller nått i den stilen.

Spelar ingen roll att ni är gifta, hon måste ha minst uppehållstillstånd (UT visa) för att få gratis tillgång till BB.

Att få UT visa tar ca 2 år, men det borde inte vara några problem om ni är gifta.

Det enda som är störigt är att hon måste göra intervjun på svenska ambasaden i sitt hemland, hon kan altså inte göra den här.

Om ni ansöker online så får ni inte välja tid för intervju, ansöker ni dock direkt via ambasaden går det att ordna.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-08-05 kl. 22:51.
Citera
2018-08-05, 22:47
Medlem
Finskpinnes avatar
Hon har inte rätt till subventionerad vård i Sverige om det gäller planerad sjukvård, dvs hon kan inte åka till Sverige med syftet att att föda i Sverige eller gå på icke-akuta graviditetskontroller här utan att bekosta allt själv. Möjligen kan hon få kostnaderna ersatta av landet hon har uppehållstillstånd i, men detta varierar från land till land.
Citera
2018-08-05, 23:36
Medlem
MrChows avatar
Eftersom din partner har uppehållstillstånd i ett annat EU-land och du är svensk medborgare borde ni kunna flytta till Sverige i ett par månader och sköta förlossningen här på bekostnad av landet där hon har uppehållstillstånd i. Har hon uppehållstillstånd i ett EU-land bör hon ha rätt till ett EHIC i det landet vilket bör fungera (läs: betala all vård) i Sverige tack vare att hon är gift med dig som svensk medborgare.

Men jag är inte säker på min sak.. så rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2018-08-05, 23:39
Medlem
Min japanska fru fick föda gratis så för oss funkade det.
Citera
2018-08-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Min japanska fru fick föda gratis så för oss funkade det.

Hur gick ni till väga då?
Citera
2018-08-07, 13:20
Medlem
Provocative2.0s avatar
Förlossning räknas som akutvård o den kan inte nekas någon.
Om vården inte är gratis pga att man tillhör ett annat land inom EU/Schengen så skickas räkningen till det landet, beroende på avtal mellan länderna. Kan även gå på försäkringar.

Det jag inte fattar är varför ni promt ska föda i Sverige?
Läser man trådar här så är ju Svensk vård en katastrof även om jag själv verkar ha fått en gräddfil.
Vad är det med Svensk vård som är så viktigt för dig? Varför duger inte den som finns i landet ni befinner er i? Det handlar trots allt bara om en förlossning som inte bör skilja sig ett skit åt i Europa.
Eftersom du nämnde Schengen o inte EU så misstänker jag Norge. Ett land med bättre sjukvård än vår.
Låter som du försöker en fuling med att ditt barn ska födas här för att ge din fru en gräddfil in i landet.
Helt ok för mig. Men var ärlig med det i så fall.
Citera
2018-08-07, 13:35
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Förlossning räknas som akutvård o den kan inte nekas någon.
Om vården inte är gratis pga att man tillhör ett annat land inom EU/Schengen så skickas räkningen till det landet, beroende på avtal mellan länderna. Kan även gå på försäkringar.

Det jag inte fattar är varför ni promt ska föda i Sverige?
Läser man trådar här så är ju Svensk vård en katastrof även om jag själv verkar ha fått en gräddfil.
Vad är det med Svensk vård som är så viktigt för dig? Varför duger inte den som finns i landet ni befinner er i? Det handlar trots allt bara om en förlossning som inte bör skilja sig ett skit åt i Europa.
Eftersom du nämnde Schengen o inte EU så misstänker jag Norge. Ett land med bättre sjukvård än vår.
Låter som du försöker en fuling med att ditt barn ska födas här för att ge din fru en gräddfil in i landet.
Helt ok för mig. Men var ärlig med det i så fall.

Meh, han är väl ute efter att slippa betala för förlossningen helt enkelt?
Citera
2018-08-07, 13:46
Medlem
stilichos avatar
Det är EU-landet som kvinnan har uppehållstillstånd i som ska betala vården. Förlossning räknas som icke-akut vård så ni kan inte bara åka till Sverige och föda barn här, åtminstone inte utan att det blir en massa bråk om det efteråt. Det du ska göra är att ansöka hos motsvarande försäkringskassan i landet där ni har uppehållstillstånd om att de ska betala förlossningen i Sverige, ni får hävda att ni av ett eller annat skäl måste befinna er i Sverige just när förlossningen ska ske och de lovar i sin tur att stå för kostnaderna. Exakt hur lätt det är att få igenom har jag ingen aning om och varierar antagligen från land till land.

Men som redan nämnts av andra så bör ni kanske fundera på det nödvändiga i det. Svensk förlossningsvård har inte så mycket att skryta med vid internationella jämförelser. Förutsatt att EU-landet ni bor i inte är Bulgarien eller motsvarande så tror jag ni klarar er minst lika bra där som i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in