Resultat: Hur många steg bort som max finns de som du bryr dig om?
1 steg bort, direkt släkt och vänner
43,53%
37 röster
2
17,65%
15 röster
3
16,47%
14 röster
4
5,88%
5 röster
5
3,53%
3 röster
6, potentiellt alla i världen
12,94%
11 röster
2018-08-05, 21:34
Medlem
bergsturks avatar
Teorin om "six degrees of separation" är välkänd. I korthet går det ut på att bara sex steg skiljer dig från varje människa i världen.

Nu är frågan: hur många steg av dessa bryr du dig om, och hur korrelerar det med dina egna inrikespolitiska uppfattningar?

1 steg: Närmaste familj och vänner
2: Vänners vänner, vänners barn, mostrar
3: Vänners vänners vänner + barn, kusiner
4: Ni förstår principen. Kusinbarn
5: Riktigt långt borta
6: En eremit i en grotta på Borneo

Hur många av dessa vill du alltså hjälpa och bry dig om, och stämmer det överens med din inrikespolitiska ideologi och självuppfattning om "godhet". Resonera också gärna om modifikatorer, till exempel "3 men 4 om det rör blodsband och 5 om det är mitt favoritlags supportrar".

Jag förväntar mig att de som ofta pratar om "människors lika värde" kommer rösta på 6.

Själv kan jag säga att jag inte bryr mig ett skit om mer än steg 3, och det gäller både släkt och okända. Jag kan tänka mig att göra mig till lite extra någon gång för nivå 4 om blodsband finnes. Jag räknar mig som konservativ.
Citera
2018-08-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Teorin om "six degrees of separation" är välkänd. I korthet går det ut på att bara sex steg skiljer dig från varje människa i världen.

Nu är frågan: hur många steg av dessa bryr du dig om, och hur korrelerar det med dina egna inrikespolitiska uppfattningar?

1 steg: Närmaste familj och vänner
2: Vänners vänner, vänners barn, mostrar
3: Vänners vänners vänner + barn, kusiner
4: Ni förstår principen. Kusinbarn
5: Riktigt långt borta
6: En eremit i en grotta på Borneo

Hur många av dessa vill du alltså hjälpa och bry dig om, och stämmer det överens med din inrikespolitiska ideologi och självuppfattning om "godhet". Resonera också gärna om modifikatorer, till exempel "3 men 4 om det rör blodsband och 5 om det är mitt favoritlags supportrar".

Jag förväntar mig att de som ofta pratar om "människors lika värde" kommer rösta på 6.

Själv kan jag säga att jag inte bryr mig ett skit om mer än steg 3, och det gäller både släkt och okända. Jag kan tänka mig att göra mig till lite extra någon gång för nivå 4 om blodsband finnes. Jag räknar mig som konservativ.

Hur går det ihop att 80% av alla på FB är SD-anhängare men 66% av de som röstar här väljer alternativ 6?
Citera
2018-08-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hskshksh
Hur går det ihop att 80% av alla på FB är SD-anhängare men 66% av de som röstar här väljer alternativ 6?
För att tre av de fyra som hittills röstat, inte röstar på SD. Nu är siffran 75% på nivå sex.
Citera
2018-08-05, 21:53
Medlem
Citat:

Såg nu att bara 3 röstat, väntar med spänning
Citera
2018-08-05, 21:58
Bannlyst
1.

varför skulle jag bry mig om mina vänners vänner? jag bryr mig knappt om mina vänner!
Citera
2018-08-05, 21:59
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
1.

varför skulle jag bry mig om mina vänners vänner? jag bryr mig knappt om mina vänner!

Jag funderade på att lägga in ett 0 för misantroperna! Tack för ditt svar. :-)

Ni som svarat 6 får gärna skriva i tråden också!
Citera
2018-08-05, 22:01
Medlem
Jag la in en tvåa för att det ligger närmast det jag känner just nu. I vissa fall är jag en etta och i något fall en trea.

Det paradoxala är att jag var mer altruistiskt och filantropiskt lagd tidigare, innan godhetseliten bestämde sig för att ta in alla hopplösa fall till Sverige för livslång bidragsförsörjning.

Jag är väldigt rädd för att människor runt omkring mig röstar på ett parti med problematiska åsikter. Det är ju ca 70% risk att det är så. Därför har min tillit till etniska svenskar dalat betydligt. Snart är vi svenskar också bestående av klaner, och ligger på nivå 1 och 2 i omröstningen.
Citera
2018-08-05, 22:24
Medlem
Röstade 6 och det innebär att jag, enligt mig själv, ofta bryr mig lite för mycket och gärna känner med andra mer än vad som är hälsosamt för mig. Undviker därför nyheter, facebook och forum som dessa då jag mår dåligt av hur vissa människor behandlar andra, som jag inte ens känner öht.
Därför röstar jag på ett parti som jag tycker tar hand om människor bäst. Inte bara de i mitt "egna" land utan generellt inte bryr sig om vilket land eller bakgrund människor kommer från.
Citera
2018-08-05, 22:58
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Röstade 6 och det innebär att jag, enligt mig själv, ofta bryr mig lite för mycket och gärna känner med andra mer än vad som är hälsosamt för mig. Undviker därför nyheter, facebook och forum som dessa då jag mår dåligt av hur vissa människor behandlar andra, som jag inte ens känner öht.
Därför röstar jag på ett parti som jag tycker tar hand om människor bäst. Inte bara de i mitt "egna" land utan generellt inte bryr sig om vilket land eller bakgrund människor kommer från.

Dom flesta som kommit till sverige är mahamudaner män,,,du bryr dig om dom? Men vad tror du islam tycker om dig ifall du inte är muslim gubbe.
Citera
2018-08-05, 22:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Sedan vansinnesinvandringen tog fart på 2000-talet har jag (tyvärr) blivit allt mer cynisk och bryr mig endast om mina allra närmaste. Kan inte annat än se ner på dom flesta svenskar som låtit detta land förfalla.
Citera
2018-08-05, 23:06
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jag saknar steg 0: Bara mig själv och ingen annan.
Citera
2018-08-05, 23:23
Medlem
Citat:
Och samtidigt går du till prostituerade, för att du vill hjälpa stackars fattiga människor eller?

Du behöver nog omvärdera din syn på dig själv något, pucko!

Fast annars håller jag med.

(Har såklart betett mig dåligt mot vissa ibland men det kommer ikapp och jag jobbar med att bli bättre i framtiden)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in