2018-08-05, 19:53
Medlem
Stylometrisk analys är studien över stildrag i olika texter. Det kan innebära att man får fram en signatur för en viss skrivare, ofta genom att kombinera många olika språkliga drag. Idag gör datorer stor del av arbetet. Det ända som behövs i analysen för att matcha två texter eller textgrupper är att båda är någorlunda långa.

Innebar detta slutet för anonymiteten på Flashback?

Flera lär redan ha torskat eller?
Citera
2018-08-05, 19:57
Medlem
Jogens avatar
Torskat hur? P g a. någon kriminalitet som gjort att (vem det nu är?) har utfört liknande analys? Utveckla gärna faran med detta.
Citera
2018-08-05, 20:02
Bannlyst
Jag tror knappast nån skulle känna igen min skrivning hehe fast man vet ju aldrig... De har ju kommit några polare o frågat om de e jag som är kyz o då är man väl tvungen att säga ja hehe... Vet inte hur dom listat ut de. . Fast de gör inget.. Jag står för de ja skriver.. Hehe

Mvh Johan
Citera
2018-08-05, 20:06
Bannlyst
Du är sent ute! Detta fattade jag redan för flera år sedan. Men du är inte sent ute när det gäller majoriteten av befolkningen. Detta är slutet för anonymitet: svar ja! Hur skulle det inte kunnat vara det?
Förövrigt är AI slutet för väldigt mycket.
Citera
2018-08-05, 20:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Stylometrisk analys är studien över stildrag i olika texter. Det kan innebära att man får fram en signatur för en viss skrivare, ofta genom att kombinera många olika språkliga drag. Idag gör datorer stor del av arbetet. Det ända som behövs i analysen för att matcha två texter eller textgrupper är att båda är någorlunda långa.

Jag hävdar det. Vi hade en lång diskussion om det i tråden om Researchgruppen för ett år sedan. Se mitt inlägg här och de efterföljande sidorna:

(FB) Researchgruppen - "Vi kommer snart börjar hänga ut medlemmar från Flashback"
Citera
2018-08-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Jag tror knappast nån skulle känna igen min skrivning hehe fast man vet ju aldrig... De har ju kommit några polare o frågat om de e jag som är kyz o då är man väl tvungen att säga ja hehe... Vet inte hur dom listat ut de. . Fast de gör inget.. Jag står för de ja skriver.. Hehe

Mvh Johan

Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Torskat hur? P g a. någon kriminalitet som gjort att (vem det nu är?) har utfört liknande analys? Utveckla gärna faran med detta.

Jogen, tänk dig då de som inte står för vad de skriver? Och nu hittades Kyz inte av några experter utan troligen genom att se ämnen... Inte stilen.

Nu ett exempel: Användare G jagas av diktatur för sina skriverier. Hen går under jorden. I Flashback dyker G upp anonymt men hens stil att skriva blir igenkänd. G skrev i Flashback mycket om Norrtälje och hur han pendlade till Stockholm. Agenter åker ut för till pendeltåget...
Citera
2018-08-05, 20:14
Bannlyst
Omöjligt.
Bara att byta skrivstil.
Citera
2018-08-05, 20:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Att någon får fram en stylometrisk analys och presenterar den utanför Flashback har ju inte med anonymiteten på forumet att göra. Presenteras den här ryker ju den som skrivit illa kvickt.
Citera
2018-08-05, 21:07
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:

Nu ett exempel: Användare G jagas av diktatur för sina skriverier. Hen går under jorden. I Flashback dyker G upp anonymt men hens stil att skriva blir igenkänd. G skrev i Flashback mycket om Norrtälje och hur han pendlade till Stockholm. Agenter åker ut för till pendeltåget...

...och när Agenter slutat åka ut för och återgår till sin mission, så slutförs diskret uppdraget.

Användare G, har oväntat, trots unga år, i sitt avsides natursköna boende utanför N-tälje drabbats av en fatal hjärtattack.

Detta lär i simon tid bli åtskilligas öde.

Svensken i gemen, anar inte hur Maktens globala redskap arbetar och hur litet som behövs.
Citera
2018-08-05, 21:19
Medlem
tjockballes avatar
De makthavande strukturerna vet redan exakt vilka vi är.
Så länge ingen luftar idéer om hur man bäst tar livet av statsministern, eller hur man spränger ett raffinaderi, så skiter dom i oss. Skulle någon av oss bli intressant för polisen eller Säpo kommer ett förhör eller arrestering motiveras av något helt annat. Ett befintligt eller påhittat "anonymt tips", något mindre brott, skattekontroll, fortkörning, felparkering, vadhelst.
Citera
2018-08-05, 21:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Är det inte så att sådana här mönsterigenkänningsgrejer behöver ett referensmaterial, likt Bayesian filtering för att lära ett system att "känna igen" och räkna ut en sannolikhet för att en e-post är spam. På samma sätt om jag skriver här och använder snarlika formuleringar så kan ju det för den sakens skull inte identifieras till mig om jag inte skrivit inlägg med liknande ordalydelse någonannanstans.

Om du inte har något att jämföra med blir ju resultatet att en algoritm kan beräkna sannolikheten för att två inlägg är skrivna av samma skribent, men så länge inget identifierbart material finns med snarlik meningsbyggnad och ordanvändningsfrekvens så går det ju inte att identifiera vem, bara "troligtvis samma".
Citera
2018-08-05, 21:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Är det inte så att sådana här mönsterigenkänningsgrejer behöver ett referensmaterial, likt Bayesian filtering för att lära ett system att "känna igen" och räkna ut en sannolikhet för att en e-post är spam. På samma sätt om jag skriver här och använder snarlika formuleringar så kan ju det för den sakens skull inte identifieras till mig om jag inte skrivit inlägg med liknande ordalydelse någonannanstans.

Om du inte har något att jämföra med blir ju resultatet att en algoritm kan beräkna sannolikheten för att två inlägg är skrivna av samma skribent, men så länge inget identifierbart material finns med snarlik meningsbyggnad och ordanvändningsfrekvens så går det ju inte att identifiera vem, bara "troligtvis samma".

Jo, men det kan ju utföras på användare här kontra användare någon annan stans eller där någon skriver under det riktiga namnet eller så kan det utföras mellan användare1 och användare2 här på forumet. Hur eller hur, så kan anonymiteten hotas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in