2018-08-04, 20:10
Medlem
70-talsfilms avatar
Har suttit och kollat några YT-videos av amerikaner, sk vloggers, som berättar hur det är att resa och bo utomlands. Kan bara dra slutsatsen att amerikaner är verkliga idioter. De flesta verkar helt tagna av hur annorlunda allting är. De jämför sjukvård, mat, vänskap, jobb etc och kommer fram till att det mesta är bättre där de befinner sig. Vad som överraskar är att de låter förvånade, som om de hade förväntat sig att världen levde kvar i stenåldern. Vet inte hur denna dumheten kan förklaras men kanske beror det på att amerikaner inte lär sig något i skolan. Kanske ger alla invandrare och turister i USA amerikanerna intrycket att deras land "is da shit" eller "the place to be." Jag hoppas att fler amerikaner inser, för deras egen skull, att deras land suger och att världen inte är så dålig som de verkar tro.
Citera
2018-08-04, 20:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Har suttit och kollat några YT-videos av amerikaner, sk vloggers, som berättar hur det är att resa och bo utomlands. Kan bara dra slutsatsen att amerikaner är verkliga idioter. De flesta verkar helt tagna av hur annorlunda allting är. De jämför sjukvård, mat, vänskap, jobb etc och kommer fram till att det mesta är bättre där de befinner sig. Vad som överraskar är att de låter förvånade, som om de hade förväntat sig att världen levde kvar i stenåldern. Vet inte hur denna dumheten kan förklaras men kanske beror det på att amerikaner inte lär sig något i skolan. Kanske ger alla invandrare och turister i USA amerikanerna intrycket att deras land "is da shit" eller "the place to be." Jag hoppas att fler amerikaner inser, för deras egen skull, att deras land suger och att världen inte är så dålig som de verkar tro.

Det beror ju på var dom turistar. Det finns rätt många ställen dom kan åka till för att aldrig vilja lämna USA igen.
Citera
2018-08-04, 20:19
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det beror ju på var dom turistar. Det finns rätt många ställen dom kan åka till för att aldrig vilja lämna USA igen.

Va?
Citera
2018-08-04, 20:23
Medlem
Citat:

Sådär är det i många länder. Folket lär sig bara om det egna landet och ganska lite om världen utanför.

Jag tror att vi här i sverige är ovanligt globaliserade från barnsben.

Det finns många Amerikaner som aldrig lämnar USA under sin livstid. USA är tillräckligt stort.

Tänker också på deras skola. Finna många som går i religiösa friskolor och militära skolor mm. Det kan ju medföra vissa begränsningar i utbildningen.
Citera
2018-08-04, 20:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Sådär är det i många länder. Folket lär sig bara om det egna landet och ganska lite om världen utanför.

Jag tror att vi här i sverige är ovanligt globaliserade från barnsben.

Det finns många Amerikaner som aldrig lämnar USA under sin livstid. USA är tillräckligt stort.

Tänker också på deras skola. Finna många som går i religiösa friskolor och militära skolor mm. Det kan ju medföra vissa begränsningar i utbildningen.

Och vi har genushjärntvättshbtq i våra.
Citera
2018-08-04, 20:41
Medlem
Citat:
Genomsnittsamerikanen har väldigt lite kunskap om andra länder. De är dessutom uppfostrade till att tro att de lever i världens bästa land, med tusen möjligheter ! De förväntar sig att vi ickeamerikaner ser upp till dem , bara för att de är amerikaner och blir jävligt förvånade när så inte sker ! The american dream är just inget annat än just a dream för de flesta av dem. För att uppnå en normal standard för en europe, måste amerikanen springa mellan minst tre jobb. Enligt en undersökning som presenterades i rapport , sover amerikanen pga detta i genomsnitt 3 till 4 timmar om dygnet. Så där kan man hålla på. I feel sorrow for them !
Citera
2018-08-04, 20:58
Medlem
Nu pekade du på något intressant, nämligen amerikaner i största allmänhet. Jag har genom jobbet varit i kontakt med flertalet amerikaner som varit på besök i Sverige och som även passat på att besöka andra europeiska länder. Min sammanfattning är att deras syn på världen i månt och mycket korrelerar mot den föregående åskådningen på universum där jorden stod i centrum för allt. Byt nu ut jorden mot USA och universum mot jorden.

Den absolut mest bidragande faktorn till detta är deras undervisning där kunskap och förståelse för andra kulturer lyser med sin frånvaro. Geografi ska vi inte ens prata om. Ta t ex. det där med gratis (ok. subventionerad) sjukvård vilket enligt amerikanen är något helt otänkbart och som enbart existerar i kommunistdiktaturer. Trots att genomsnittslönen för en vanlig arbetare i Sverige är högre än i USA och att levnadsstandarden toppar listan som en av de bästa i hela världen, är det fortfarande helt otänkbart att något såpass fundamentalt för mänskligheten skulle vara tillgängligt för alla oavsett klasstillhörighet.

Nu generaliserar jag tämligen grovt. Däremot vill jag understryka att flertalet av de amerikaner som jag träffat stämmer in på ovanstående beskrivning.
Citera
2018-08-04, 21:05
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Nu pekade du på något intressant, nämligen amerikaner i största allmänhet. Jag har genom jobbet varit i kontakt med flertalet amerikaner som varit på besök i Sverige och som även passat på att besöka andra europeiska länder. Min sammanfattning är att deras syn på världen i månt och mycket korrelerar mot den föregående åskådningen på universum där jorden stod i centrum för allt. Byt nu ut jorden mot USA och universum mot jorden.

Den absolut mest bidragande faktorn till detta är deras undervisning där kunskap och förståelse för andra kulturer lyser med sin frånvaro. Geografi ska vi inte ens prata om. Ta t ex. det där med gratis (ok. subventionerad) sjukvård vilket enligt amerikanen är något helt otänkbart och som enbart existerar i kommunistdiktaturer. Trots att genomsnittslönen för en vanlig arbetare i Sverige är högre än i USA och att levnadsstandarden toppar listan som en av de bästa i hela världen, är det fortfarande helt otänkbart att något såpass fundamentalt för mänskligheten skulle vara tillgängligt för alla oavsett klasstillhörighet.

Nu generaliserar jag tämligen grovt. Däremot vill jag understryka att flertalet av de amerikaner som jag träffat stämmer in på ovanstående beskrivning.

Kan endast hålla med. Det är ett hjärntvättat folk. Det är synd att världen konsumerar så mycket amerikansk underhållning. Den genererar bara idioti.
Citera
2018-08-04, 21:06
Medlem
USA är i många jämförelser med Europeiska land nästan jämförbart med ett U-Land. Jag har varit där rätt mycket och i olika delar av landet, det skiljer väldigt mycket mellan vilka städer man befinner sig i på deras kunskapsnivå. I NY så har väl folk i regel en bättre utbildning än dem har i mellanvästern av sitt land. Generellt kan man även säga att ju längre söder över man kommer ju mer blir meriten jag kan skriva och läsa utbildnings nivån. Bortsett vissa delar, jag pratar generellt.

Västkusten kan man se som en väldigt liberalt flummigt. Väldigt liberalt med droger tex. Min uppfattning är att det är väldigt få sett i procent som sitter på en bättre utbildning jämfört med oss från Europa.

Vill ni har roligt så kan ni skriva "jay walking" på youtube.
Citera
2018-08-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Man behöver inte åka till något land för att inse att man aldrig vill åka till USA.
Citera
2018-08-04, 22:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Man behöver inte åka till något land för att inse att man aldrig vill åka till USA.

Det finns gott om länder man gärna byter bort mot att bo i USA. Somalia, Afghanistan, Irak, Iran... Lång lista som fortsätter en bra bit, och snart är Sverige på listan också.
Citera
2018-08-04, 22:47
Medlem

Nu generaliserar jag tämligen grovt. Däremot vill jag understryka att flertalet av de amerikaner som jag träffat stämmer in på ovanstående beskrivning.[/quote]
Viktigt att betona att inget är gratis i Sverige utom för sk nyanlända . Men skolsystemet som vi tog över i mitten av 50-talet som senare blev vår grundskola, har genererat en lika stor okunskap i Sverige om andra kulturer. När man hör på folk som varit ute och backpackat inskränker sig kunskaperna till vad biran kostar i Shanghai osv. språkkunskaperna är ju högst en medelmåttlig engelska. Sverige tar ju efter Usa i det mesta och göder därmed en lallande fårskock, vilket det här valet kommer att visa !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in