2018-08-03, 21:46
Medlem
Hej. Jag har en fråga eller några stycken. En nära anhörig gick tragiskt nog bort till mig för ett bara månader sen och mitt i all sorg och förtvivlan så ska ju bouppteckning göras och min gärna är ungefär fluff och gröt för tillfället.

Bouppteckningen är inskickad och registrerad hos skatteverket och jag har fått hemskickat originalet. Men nu då? När kan jag börja betala räkningar? Hur gör man? Och hur funkar det om tillgångarna inte räcker till skulderna?

Vi ska sälja huset och dödsbolagfart ska sökas, står att arvskifte ska skickas in. Vad är det och hur skriver man ett sånt? (Google finns, jag vet.)

Hur funkar det med vinstskatten på huset? Det köptes för 420 000 och kommer säljas för 850 000.

Har försökt googla och läsa på men blir inte klokare av det. Snälla behöver er hjälp. Vet att man kan få hjälp av jurister men frågar er först.
Citera
2018-08-04, 00:19
Medlem
När bouppteckningen är klar så har du ju vad som krävs för att göra ett arvsskifte(dela ut tillgångarna till respektive dödsbodelägare). Är du ensam dödsbodelägare så krävs inget arvsskifte eftersom du inte behöver avtala om tillgångarna med någon annan. Räkningar kan betalas så fort du har ett dödsfallsintyg egentligen. Du går till banken, visar upp intyget och betalar räkningen. Du bör dock spara kvitton osv ifall ni är flera dödsbodelägare så de andra ser vad som gjorts med tillgångarna under processen. Vinstskatt på bostadsförsäljning är runt 22 %.

Arvsskifte är väldigt simpelt: ni avtalar hur mycket av tillgångarna som ska gå till respektive dödsbodelägare vid försäljningen av bostaden. Kommer ni inte överens finns det lagstadgat hur uppdelningen ska se ut. Alla måste skriva på avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in