2018-08-03, 16:07
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Hej.

Lite bakgrundshistoria.

Det händer så ofta att jag tänker på mina tonår. Hur enkelt allt var och hur trygg jag kände mig. Hur kul det var att spela spel med kompisarna, min flickvän, hur uppskattad jag var i kompiskretsarna.

Det går dock ofta för långt, jag jämför hela tiden nutiden med då, och känner en enorm nostalgi till 2000-talet och mitt liv. Allt luktade godare, smakade godare, såg finare ut.

Jag försöker inte tänka för mycket i det gamla, men ibland är det svårt för jag bor kvar i samma kvarter, det finns minnen var jag än går.

Ibland känner jag att det spelar ingen roll hur mycket jag kämpar i livet eller var jag kommer i livet, för om det inte känns som då, om jag inte får återuppleva samma lycka, sorg och känslor som då, så vill jag inte. Det var så jävla mycket bättre förr, och det behöver inte ens vara 10-15-20 år sen jag menar, utan bara 6-7 år sen var så annorlunda mot nu.

Klart jag mår bra på vissa sätt och kan uppskatta nutiden, jag har mycket att leva för, min sambo, mina nutida vänner, men hur ska jag någonsin kunna sluta jämföra? När ska jag sluta leva i det som har varit när man ständigt påminns av det i form av videos, musik, ställen i verkligheten, m.m?

Jag går fan av inuti.
Citera
2018-08-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Hej.

Lite bakgrundshistoria.

Det händer så ofta att jag tänker på mina tonår. Hur enkelt allt var och hur trygg jag kände mig. Hur kul det var att spela spel med kompisarna, min flickvän, hur uppskattad jag var i kompiskretsarna.

Det går dock ofta för långt, jag jämför hela tiden nutiden med då, och känner en enorm nostalgi till 2000-talet och mitt liv. Allt luktade godare, smakade godare, såg finare ut.

Jag försöker inte tänka för mycket i det gamla, men ibland är det svårt för jag bor kvar i samma kvarter, det finns minnen var jag än går.

Ibland känner jag att det spelar ingen roll hur mycket jag kämpar i livet eller var jag kommer i livet, för om det inte känns som då, om jag inte får återuppleva samma lycka, sorg och känslor som då, så vill jag inte. Det var så jävla mycket bättre förr, och det behöver inte ens vara 10-15-20 år sen jag menar, utan bara 6-7 år sen var så annorlunda mot nu.

Klart jag mår bra på vissa sätt och kan uppskatta nutiden, jag har mycket att leva för, min sambo, mina nutida vänner, men hur ska jag någonsin kunna sluta jämföra? När ska jag sluta leva i det som har varit när man ständigt påminns av det i form av videos, musik, ställen i verkligheten, m.m?

Jag går fan av inuti.

Du är inte ensam, 1990-2010 var dom bästa åren någonsin!

En bra början är nog att se till så att man har ett jobb man verkligen trivs med samt en hobby.
Även hälsan är något att prioritera.
Fixar du det så har du en bra grund att sakta men säkert kunna skapa nya roliga minnen som du kommer kunna titta tillbaka på om 10 år framåt.

Sen det där med gamla vänner kan man tyvärr inte påverka så mycket.
Många kommer och går, vi har alla våra olika problem.
En del problem ändrar personligheten på en del.
Du är nog inte den ända av dina vänner för 7 år sedan som saknar den tiden.
Citera
2018-08-03, 16:47
Medlem
Du borde ha varit med på 60-talet. År 1963 slog the Beatles igenom. Det var tider det. Eller år 1968 med vänstervågen och Östers IF tar sin första guldmedalj. Wow.
Citera
2018-08-03, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Du borde ha varit med på 60-talet. År 1963 slog the Beatles igenom. Det var tider det. Eller år 1968 med vänstervågen och Östers IF tar sin första guldmedalj. Wow.

1920-talet var inte så dumt det heller. 1982 var ett bra år också. Det är aldrig lätt att peka ut den bästa tiden. Det beror ju dessutom på plats.

TS, skriv ned det gamla trevliga. Försök samtidigt att leva i nuet. Så försöker jag leva.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-08-03 kl. 22:28.
Citera
2018-08-04, 00:25
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Nostalgi funkar så att det filtrerar bort det tråkiga och dåliga och allt man minns är de bra stunderna. Tänker likadant om min studentid mellan 2003 -2011 men påminner mig att mycket jobbigt hände då också och hjärnan filtrerar bort det.

I vilket fall är det alltid bästa att leva i nuet. Bakåt i tiden kan du inte resa och framåt i tiden kommer du till slut.

Avslutningsvis, se dig själv år 2028. Då kommer du vilja resa tillbaka i tiden till 2018. Så ta vara på din (relativa) ungdom.
Citera
2018-08-04, 12:45
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringo13
Du är inte ensam, 1990-2010 var dom bästa åren någonsin!

En bra början är nog att se till så att man har ett jobb man verkligen trivs med samt en hobby.
Även hälsan är något att prioritera.
Fixar du det så har du en bra grund att sakta men säkert kunna skapa nya roliga minnen som du kommer kunna titta tillbaka på om 10 år framåt.

Sen det där med gamla vänner kan man tyvärr inte påverka så mycket.
Många kommer och går, vi har alla våra olika problem.
En del problem ändrar personligheten på en del.
Du är nog inte den ända av dina vänner för 7 år sedan som saknar den tiden.

Verkligen! Du har helt rätt. Ett välfungerande liv skapar goda minnen, jag är nog inte där ännu. Jag får fortsätta kämpa på.

Mm, saknar gamla kompisar men den lilla kontakten man fått med vissa är ganska tråkig, många har blivit helt förändrade. Vissa till det bättre, andra till det sämre.

Man vill kunna stänga in tider i en glasburk och hoppa in när som helst!

Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N

Hehe, det var dina tider!

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
1920-talet var inte så dumt det heller. 1982 var ett bra år också. Det är aldrig lätt att peka ut den bästa tiden. Det beror ju dessutom på plats.

TS, skriv ned det gamla trevliga. Försök samtidigt att leva i nuet. Så försöker jag leva.

Precis.

Det är en konst att leva i nuet! men du har helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nostalgi funkar så att det filtrerar bort det tråkiga och dåliga och allt man minns är de bra stunderna. Tänker likadant om min studentid mellan 2003 -2011 men påminner mig att mycket jobbigt hände då också och hjärnan filtrerar bort det.

I vilket fall är det alltid bästa att leva i nuet. Bakåt i tiden kan du inte resa och framåt i tiden kommer du till slut.

Avslutningsvis, se dig själv år 2028. Då kommer du vilja resa tillbaka i tiden till 2018. Så ta vara på din (relativa) ungdom.

Ja, man är naiv, det kändes nog inte så bra som man minns det. Men ungdomen är enklare på så många sätt, det ger utrymme att uppskatta annat.

Visst är det så. Dags att skapa minnen.
Citera
2018-08-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Hej.

Lite bakgrundshistoria.

Jag går fan av inuti.

Kan tänka mig att de flesta har drag av detta. Det var alltid bättre förr. Mitt "förr" är 70-talet då jag var barn. Kan tycka att det, med vissa undantag, var ett bättre samhälle än det är idag. Vi hade nästan full sysselsättning, invandrare som kom hit fick jobb direkt, brottsstatistiken var lägre, man hörde inte talas om gruppvåldtäkter i parti och minut samt att tiggare på svenska gator, hedersvåld och omskärelse var okända fenomen.

Naturligtvis fanns det sämre sidor också. HBTQ-personers rättigheter t.ex. Men på det stora hela tror jag att det var ett bättre samhälle för de flesta.

Precis som du kan jag uppskatta nutiden och till och med känna att "min bästa tid är nu" (min egen barndom var verkligen inget att hurra för) men om man jämför idag med 70-talet tror jag, som sagt, att det sistnämnda var ganska tryggt i jämförelse med hur det kan vara idag.
Citera
2018-08-06, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Precis som du kan jag uppskatta nutiden och till och med känna att "min bästa tid är nu" (min egen barndom var verkligen inget att hurra för) men om man jämför idag med 70-talet tror jag, som sagt, att det sistnämnda var ganska tryggt i jämförelse med hur det kan vara idag.

Undantaget paranoian över att hela kärnvapen-arsenalern skulle användas. Det kunde ta slut allting inom 30 minuter. Å andra sidan hade Europa fortfarande ett gränsskydd värt namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in