2018-08-03, 15:45
Medlem
Som titeln menar på så reagerar min kropp med rädsla när någon skriker eller pratar hotfullt. Det är precis som att kroppen får ett adrenalin påslag och även kortisol påslag när jag hör någon skrika hotfullt.

Nu till min frågeställning och det rör några punkter.
Är det vanligt att kroppen reagerar såhär? Hur reagerar ni? Antar att detta har att göra med fight and flight.
Kommer detta försvinna med tiden?
Kan jag träna bort det?
Citera
2018-08-03, 15:51
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keltec
Som titeln menar på så reagerar min kropp med rädsla när någon skriker eller pratar hotfullt. Det är precis som att kroppen får ett adrenalin påslag och även kortisol påslag när jag hör någon skrika hotfullt.

Är det vanligt att kroppen reagerar såhär? Hur reagerar ni? Antar att detta har att göra med fight and flight.
Kan jag träna bort det?

Ja det är en vanlig reaktion, du kanske är en hsp (högkänslig person). Jag reagerar likadant, dock jobbar jag just nu inom industri och det finns många ilskna personligheter runt mig. Så ribban höjjer sig liksom sakta men säkert.
Det är fight and flight, samt att du är konflikträdd.

Du kan träna bort det, jag personligen körde kampsport förut och det visade trots allt att jag hafe en rätt stor talang inom det. Med tiden försvann denna känsla helt och jag var kall i ringen.

Har du förmåga att känna mycket empati för människor och sätta dig i andras skor?
Citera
2018-08-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Ja det är en vanlig reaktion, du kanske är en hsp (högkänslig person). Jag reagerar likadant, dock jobbar jag just nu inom industri och det finns många ilskna personligheter runt mig. Så ribban höjjer sig liksom sakta men säkert.
Det är fight and flight, samt att du är konflikträdd.

Du kan träna bort det, jag personligen körde kampsport förut och det visade trots allt att jag hafe en rätt stor talang inom det. Med tiden försvann denna känsla helt och jag var kall i ringen.

Har du förmåga att känna mycket empati för människor och sätta dig i andras skor?
Jag har nästintill obefintlig empatiförmåga.
Gissade på att det handlade om det och att lösningen var något i den stilen.
Men intressant att just kampsport hjälpte dig.

Tycker det är irriterande att människor som är osäkra måste kompensera med denna metoden men det går ju inte att ändra på.
Senast redigerad av Keltec 2018-08-03 kl. 16:04.
Citera
2018-08-03, 19:49
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Jag har nästintill obefintlig empatiförmåga.
Gissade på att det handlade om det och att lösningen var något i den stilen.
Men intressant att just kampsport hjälpte dig.

Tycker det är irriterande att människor som är osäkra måste kompensera med denna metoden men det går ju inte att ändra på.

Du menar alltså att du har hög empatiförmåga eller?

Men det var mer träningsformen som lockade mig, att träna allt på samma gång. Kondition, styrka och smidighet etc samt hade jag ändå en del aggressioner. Märkte sen att det gav mitt psyke en jävla upkick liksom.

Nu håller jag på med musik som är rena kontrasten, är det som får mig att verkligen må bra.

Om du är öppen för meditation så är det också ett bra medel, det har ju bevisats att det minskar stressnivåerna och det är ju just stress som uppstår i dessa situationer.
Citera
2018-08-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Du menar alltså att du har hög empatiförmåga eller?

Nej, jag menar att jag kan inte känna empati.
Citera
2018-08-04, 21:15
Medlem
Citat:

Kan jag träna bort det?

Låter som du har problem med din amygdala.
Lider du av PTSD?
Citera
2018-08-06, 11:09
Medlem
Polispotatiss avatar
Citat:
Nej, jag menar att jag kan inte känna empati.

Så du är psykopat men känner rädsla om någon höjjer rösten?

Nog har du empati allt, du har nog bara kopplat bort förmågan lite då det anses vara en svaghet bland män. Men nog är det bra att kunna skilja på en idiot och en godhjärtad person av att bara stå brevid honom.
Citera
2018-08-06, 22:52
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Kan jag träna bort det?
Jag känner också rädsla och panik när jag hör människor skrika och bli hetsiga.
Jag får flyktkänslor. Blir svettig, håller andan, börjar vanka omkring, illamående, gråtfärdig och vill gömma mig.
Ser det värsta av det värsta framför mig. Känner mig maktlös, liten och panikslagen.
Jag har inte lyckats träna bort det. Hur tränar man bort sådant?
Utsätta sig för det?
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-06 kl. 22:56.
Citera
2018-08-06, 23:04
Medlem
Jag tycker det är skoj när folk höjer rösten - som om de försöker inplantera deras auktoritet.

Riktiga befäl är lågmälta och exakta - men det är klart om man invaderas av ufos så måste man naturligtvis skrika order till höger och vänster samtidigt som en dam svimmar i dina armar..
Citera
2018-08-06, 23:07
Medlem
Hörselskydd. Fungerar även mot metallskrammel, som är det vidrigaste jag vet och jagar upp mitt adrenalin till skyhöga nivåer...
Citera
2018-08-07, 15:24
Medlem
Jag är likadan, men beror vem som skriker på mig ofta. När mitt ex skrek på mig fick min kropp panik fysiskt, men när andra gjort det har jag självklar reagerat men inte lika starkt och psykiskt påfrestande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in